Aldis Vīte
Ikvienai darbības jomai ir sava specifika – kad, kā, ko... un tā tālāk. Arī zīlēšanas jomā ir savi, ja tā var teikt, noteikumi. Tie sevī ietver gan skaidrojumu, ko tarologs var un ko nevar izdarīt, gan veidus, kā visefektīvāk apstrādāt zīlēšanā iegūto informāciju, gan arī pareizos jautājumus.

Šoreiz stāsts būs par korektu jautājumu uzdošanu. Ar korektumu te domāts, kā formulēt savus jautājumus, lai tavs ieguvums būtu vispilnvērtīgākais un reāli pielietojams.

Šajā rakstā minēšu populārākos jautājumu uzdošanas veidus un savus ieteikumus, kā tos pārformulēt.

Jautājumi "Vai.....?"

Tie ir jautājumi, kas sagaida konkrētu atbildi "jā / nē".

Klientam šie ir visērtāk uzdodamie un, iespējams, arī visinteresējošākie. Taču jāsaka, ka pliks "jā" vai "nē" bieži vien nepasaka gandrīz neko.

Piemērs: "Vai Pēterītis mīl Ilzīti?"

Izvilktā kārts var liecināt par iedvesmojošu "jā", tomēr, ja šo jautājumu izvērstu plašāk, iespējams, atklātos, ka Pēterītis tiešām Ilzīti mīl, taču viņam šobrīd nav plānā veidot nopietnas attiecības. Tas nozīmē, ka "jā" patiesībā ir ar diezgan izteiktu "nē" garšu.

Tikpat iespējams, ka kārtis norāda, ka Pēterītis Ilzīti nemīl. Nē, un viss. Taču padziļinātāka izpēte var atklāt, ka tuvojas kāds cits bruņinieks baltā zirgā un Ilzītei drīz būs romantiskas attiecības uz pilnu jaudu, savukārt Pēterītis drīz vien kļūs neaktuāls.

Tad nu mans ieteikums ir neskatīties tikai caur "jā / nē" prizmu, tā vietā uzreiz pētīt padziļinātāk, pastāstot tarologam, ka vēlies attiecību raksturojumu no dažādiem skatpunktiem – ko viens par otru domā, ko jūt, kādi nodomi attiecībā uz partneri, tuvākā nākotne abiem kopā, palīdzošais spēks attiecībās, problēmjoma u.tml. Šī informācija sniegs pilnīgāku ieskatu un ļaus izprast, kas te maināms, ja esošajā situācijā kaut kas neapmierina.

Vēl kāds piemērs: "Vai šogad satikšu savu īsto?"

Ja klients saņems atbildi "nē", diezin vai tā uzlabos viņa omu. Ja atbilde būs pozitīva, tā vēl negarantē, ka attiecības tiešām izveidosies, jo klients var sēdēt, rokas klēpī salicis, un gaidīt gada garumā, kad uzradīsies Īstais un teiks "Sākam attiecības!"...

Šādā situācijā mans ierosinājums ir pētīt, kāda ir klienta gatavība attiecībām, ko viņš ir gatavs ieguldīt attiecībās, no kā nav gatavs atteikties, ko mainīt sevī, lai izmainītu vienatnes statusu uz mīlošām attiecībām. Atbildes ļaus klientam pašam kalt savu laimi un rūpēties par savu vēlmju piepildījumu.

Jautājumi "Kad...?"

Atbildē klients sagaida konkrēta laika posmu, kad piepildīsies viņa mērķis.

Laika jautājumi, manuprāt, ir ļoti svārstīgi savā būtībā. Konkrētai atbildei var būt nobīdes atkarībā no tā, cik klients pats cenšas sava mērķa realizēšanā un cik paļaujas, ka "īstajā datumā un stundā viss notiks pats no sevis".

Tāpēc no sirds iesaku pārfrāzēt jautājumus, interesējoties, ko klients pats var darīt, lai savu mērķi sasniegtu, ar kādiem šķēršļiem var nākties sastapties, kas var palīdzēt u. tml.

Kad dotas norādes mērķa ceļam, tad var ieskatīties, cik liels ir potenciāls piepildīt savu mērķi šomēness, tuvākos trīs mēnešos, šogad u. tml. Te gan jāpatur prātā, ka bieži vien potenciālu lielā mērā ietekmē paša cilvēka aktivitāte... vai pasivitāte.

Lai nebūtu jāatceras precīzi, kādi jautājumu formulējumi šajā rakstā tika sniegti, es ieteiktu pavisam vienkāršu formulu – atvērtie jautājumi! Vienmēr un visur. Proti, jautājumi, uz kuriem nevar atbildēt ar īsu "jā" vai "nē", nedz "precīzi tad un tad". Jo atvērtāks būs klients pieņemt zīlēšanas plašāku redzējumu, jo lielāks ieguvējs viņš būs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!