Vēl nesen bērni rotaļājās, šķirstot bilžu grāmatas un žurnālus, taču pēdējā laikā novērojama tendence maziem bērniem dāvināt viedierīces, jo tas atvieglo vecāku rūpes ikdienas steigā. Bērni arvien vairāk un vairāk laika pavada pie elektroniskām ierīcēm, piemēram, planšetdatoriem vai telefoniem. Tas nepaliek bez sekām, lietojot ierīces ievērojami biežāk un ilgāk, nelabvēlīgi tiek ietekmēta runas prasmju veidošanās.
Jaunāko pētījumu dati apstiprina, ka teju gandrīz visiem iedzīvotājiem mājās ir vismaz viena mobilā ierīce. Septiņu gadu laikā divas reizes palielinājies lietotāju skaits un patērēšanas ilgums, it sevišķi jaunākās paaudzes vidū. Ikdienā bieži vien elektroniskās ierīces izmantojam kā fona informācijas ieguves avotu, lielākoties tas ir televizors, kurš tiek ieslēgts, lai mazinātu mājās valdošo klusumu, atsaucoties uz pētnieku izteiktajām bažām, vēsta portāls "Psychology Today".
Šī televizora pasīvā skatīšanās arī nekādi nestimulē domāšanu un neveicina aktīvu informācijas uztveri un apstrādāšanu. Tāpat ierīču ilgstošā patērēšana var radīt kaitējumu mātes un bērna savstarpējās komunikācijas veidošanā, nelabvēlīgi ietekmējot valodas prasmju attīstīšanos. Jo mazāk norisinās verbālā saziņa, jo pastāv lielāka iespēja, ka tas var būt par cēloni neskaidrai, kļūdainai valodai un var rasties nepieciešamība pēc logopēda jeb pareizas runas skolotāja palīdzības, norāda zinātnieki.
- Kā izvērtēt bērna laiku pie ierīcēm un kā ierobežot, lai nav par daudz? Šeit uzzināsi "Centrs Dardedze" psiholoģes Dainas Dziļumas ieteikumus, kā pārskatot bērna paradumus, sekot līdzi patērēšanas laikam.
Daudzkārt vecāku aizņemtības dēļ atvasēm tiek atļauts daudz vairāk laika pavadīt pie planšetēm un telefoniem. Tas var bērnam radīt grūtības sazināties ar apkārtējiem cilvēkiem, un pastāv risks, ka runas prasmes aizkavēsies. Mobilās ierīces ļauj vecākiem ietaupīt naudu, lai aizņemtības brīžos neizmantotu auklītes pakalpojums. Bieži vien neviens neapzinās, ka, palielinoties pavadītajam laikam pie ierīces, tiek nodarīts liels kaitējums bērnam. Netiek veicināta valodas attīstība un nenotiek aktīva komunikācija ar indivīdiem sev blakus. Tādā veidā bērns norobežojas no reālās pasaules un neiesaistās sabiedriskās dzīves veidošanā.
- Šeit atradīsi ieteikumus, kuri palīdzēs sekot līdzi, kā bērnudārza vecuma bērns lieto ierīces un kā sekmēt ierīču pareizu lietošanu.
Lietojot ierīci kopīgi ar bērniem, var palīdzēt vieglāk iegūt zināšanas dažādās jomās. Pārrunājot savu pieredzi par viedierīču lietošanu, bērns spēs veiksmīgāk izšķirt, kuras no programmām ir atbilstošas tieši viņam un no kādām būtu nepieciešams izvairīties. Ja jaunietis pavada daudz laika pie ierīces, tad vecākiem ir jāatrod veids, kā uzlabot bērna zināšanas un izkopt runas iemaņas un attīstīt lasīšanas prasmes. Kopīgi lietojot ir iespējams sekot līdzi, kādas lietotnes bērns patērē, un veicināt ieinteresētību un vēlmi apgūt jaunas lietas, nevis nelietderīgi izmantot laiku, spēlējot spēles.
- Uzzini šeit, kā rīkoties situācijās, kad bērns ir lietojis neatbilstoša satura lietotnes.
Portāls "Psychology Today" raksta, ka vispiemērotākās lietotnes maziem bērniem ir tādas, kuras var veicināt vecāku iesaistīšanos. Ja līdzcilvēku iekļaušanās nav veiksmīga, tad būtu jāapsver iespējamie faktori, kāpēc tā notiek un apdomāt, vai bērnam ir nepieciešams lietot to.
Tāpat nozīmīgi ir apzināties, vai programma ir piemērota gan kopīgai, gan individuālai izmantošanai. Taču nevajadzētu nemitīgi aizrādīt un izteikt komentārus, jo tas neveidos pastāvīgu sapratni par lietotni un tās sniegtajām funkcijām. Nav nepieciešams ierobežot bērna radošumu un iztēles veidošanos, jo tas sašaurinās bērna kreatīvo domāšanu. Svarīgi ir lietot tādas programmas, kuras ir iespējams savienot ar apkārt notiekošām lietām, nevis nereāliem izgudrojumiem un uzskatiem.