Viens no modes pasaules grandiem ir "Dior" – modes nams, kas ar smalki nostrādātiem apģērbiem, izsmalcinātām detaļām un sievišķīgiem siluetiem, priecē vairāk nekā 70 gadu. Tā radītājs Kristiāns Diors (Christian Dior) savu vīziju par eleganci iedēstījis tik dziļi, ka nākamie radošie direktori burtiski seko viņa iesāktajam, pievienojot modernus redzējumus.
Mākslinieka gars, kas laužas uz āru
Kristiāns Diors piedzima 1905. gadā turīgā ģimenē. Viņa vecāki cerēja, ka dēls kļūs par diplomātu, tomēr mākslinieka gars lauzās uz āru jau pusaudža gados, kad viņš ielās tirgoja paša zīmētas skices, lai nopelnītu kabatas naudu. Savos 13 gados jaunietis pirmo reizi nokļuva pie zīlnieces, kas norādījusi: "Tu piedzīvosi nabadzību, bet sievietes nesīs tev veiksmi. Ar viņu palīdzību tu nopelnīsi pietiekami." Arī turpmākajā dzīvē neviens Diora lēmums neiztika bez konsultācijas pie pareģa, vēstīts "The New York Times", taču sievietes patiesi atnesa slavu un bagātību.
Pēc skolas beigšanas tēvs Kristiānam nopirka mazu mākslas galeriju – tajā varēja iegādāties pat Pablo Pikaso darbus. Savukārt savu māti Izabellu Diors dievinājis, pat pielūdzis. Iespējams, tāpēc izteiktās un sievišķīgās līnijas vēlāk parādījās viņa radītajos tērpos. Kad sabruka tēva bizness, Dioram junioram bija jāpievēršas citām aktivitātēm. Viņš izvēlējās strādāt pie modes dizainera Roberta Pigueta (Robert Piguet), raksta "Vogue".
Iespējams, ar pareģes Madāmas Delaijas palīdzību, kas piedalījās katra lēmuma pieņemšanā, 1946. gada 16. decembrī Parīzē tika atvērts modes nams "Dior". Par tā oficiālo atklāšanu uzskata 1947. gadu, kad tika izrādīta pirmā apģērbu kolekcija. Viņa tērpi tika slavēti un vienlaicīgi pelti, jo pasaule pēc kara bija pilnībā izpostīta, un aptuveni 18 metru auduma izmantošana vienai kleitai nebija tas taupīgākais pasākums. Taču tā laika slavenības – aktrise Rita Heivorta un balerīna Margota Fonteina – būtiski palīdzēja Kristiānam Dioram piesaistīt arvien vairāk sekotāju un arī pircēju.
Ar gadiem Kristiāna Diora māņticība tikai augusi – iepriekš minētā pareģe noteikusi datumus, kad jānotiek skatēm vai labāko laiku florista nomaiņai. Jāpiemin, ka Diors bijis liels ziedu cienītājs. Tie ne tikai parādās smalkajos tērpos, bet arī skatēs, piemēram, viens no rituāliem bijis kādai no modelēm rokās nest maijpuķītes, kas bijušas Diora iecienītākie ziedi. Interesants fakts ir arī tas, ka katrā kolekcijā tika iekļauts mētelis Diora dzimtās pilsētas Granvilas (Granville) vārdā.
Savus panākumus un slavu modes dizainerim vajadzēja noturēt divas reizes gadā, kad rudenī un pavasarī iznāca nākamajai sezonai veltītās skates. "Another Mag" ziņo, ka aptuveni divas reizes gadā Diors devies uz kādu noslēpumainu vietu, kur lielāko daļu laika pavadījis tieši vannā. Tur marmora un gulbjiem līdzīgu krānu ieskauts viņš pārdomāja jaunākās kolekcijas idejas. Pēc karstās vannas atlika vien vīzijas uzlikt uz papīra.
Grēcīgie ēšanas paradumi un mistiskā došanās mūžībā
"The New York Times" norāda, ka Kristiānam Dioram paticis labi paēst. Pat pēc pārciestām divām sirdstriekām ēdiens joprojām bijusi viena no viņa sirdslietām. Dizainera draugs Aleksandrs Libermans (Alexander Liberman) atceras, ka Diors varējis notiesāt lielas vakariņas Ņujorkā un pēc tam doties uz Taimskvēru pēc vēl pieciem hotdogiem.
Modes pasaule pieprasa nemitīgus jaunumus, uzlabojumus un precizitāti, kas patiktu visiem, tāpēc arī Diors pastāvīgi raizējies par savu dizainera statusu. Kādā brīdī viņam pat ienākusi prātā ideja par profesiju kulinārijas jomā. Savam tā laika izpilddirektoram Žakam Rojotam (Jacques Rouët) Diors teicis: "Mēs varbūt varētu uztaisīt "Dior" šķiņķi vai "Dior" rostbifu?"
1955. gadā "Dior" modes nama galvai pievienojās jauns un daudzsološs asistents – Īvs Senlorāns. Jaunietim tobrīd bija vien 19 gadu, taču Kristiāns Diors Senlorāna mātei kādā tikšanās reizē atklāja, ka vēlētos, lai viņas dēls kļūtu par "Dior" nākamo galvu. Senlorāna māte tobrīd līdz galam nav izpratusi sarunas vēstījumu, jo Kristiānam Dioram tad bijuši 52 gadi.
Pavisam neilgi pēc sarunas modes dizaineris devies atpūsties Itālijas ziemeļos, lai atgūtu spēkus un pievērstos vēl citai kaislībai – peldēšanai. Leģenda vēsta, ka ceļojuma laikā viņš notiesājis pamatīgas vakariņas, kas bijušas kalorijām bagātas, tad kopā ar kompanjoniem uzspēlējis savu mīļāko kāršu spēli un devies uz istabu. Pēc neilga brīža Diors piedzīvojis trešo sirdstrieku. Kad ārsti ieradušies sniegt medicīnisko palīdzību, slavenais dizaineris jau bija aizgājis mūžībā.
Oficiālajā paziņojumā tika teikts, ka pie vainas bijuši neveselīgi ēšanas paradumi, taču citos avotos parādās, ka Diors gājis bojā pēc aizrīšanās ar zivs kaulu vai pēc seksuāla rakstura sakariem. Neviena no šīm versijām joprojām nav apstiprināta. Grandiozajās bērēs piedalījās aptuveni 2500 cilvēku, kas tikušas salīdzinātas ar pašu Dioru – iespaidīgas un sapņainas personas tēlu. Viņu joprojām simboliski dēvē par augstās modes Elvisu Presliju.
Radošie direktori. Vīzija un instinkti
Modes namu sirds un dvēsele ir viņu radošie direktori. Tie atbild par rotu, meikapa, vīriešu līnijas, smaržu un citām sezonas kolekcijām, taču kā zīmola seja ir galvenie radošie dizaineri, kas parasti veido sieviešu apģērbu līnijas. "Dior" modes namam pats svarīgākais spēlētājs bija Kristiāns Diors, kas radīja ideju un vīziju, liekot lietā savas zināšanas un instinktus.
Pēc viņa nāves radošā direktora vietā nāca jauns un vēlāk ļoti slavens modes dizaineris – Īvs Sanlorāns. Savas iegūtās zināšanas no paša zīmola radītāja viņš lieliski lika lietā, radot vairākas kolekcijas. Sanlorāns modes namā darbojās vien dažus gadus, jo tika iesaukts Alžīrijas armijā, kas tajā laikā cīnījās par neatkarību. Atgriezies Parīzē jaunais dizaineris uzzināja, ka viņa līgums ar "Dior" ticis lauzts. Savu nostāju Sanlorāns paziņoja ar tiesas palīdzību, izcīnot sāpju naudu par lauzto līgumu.
Pēc tam radošā direktora lomu uzņēmās Marks Bohans (Marc Bohan), kas modes namam deva modernāku versiju iepriekš zināmajām kolekcijām un zīmola stilam, norādīts "Vogue". Viņš galvenā dizainera amatā pavadīja teju 30 gadu, kas ir ilgākais laiks šajā amatā starp visiem "Dior" amata brāļiem. Savukārt pēc Bohana atbildīgo darbu veica Džianfranco Ferē (Gianfranco Ferre). "Independent" vēsta, ka 1996. gadā itāļu dizaineris Ferē pasaulei izrādījis pēdējo kolekciju – tās tērpi atgādinājuši īstenas indiešu princeses un Šeherezādes. Lai gan pēdējo dizainera skati pavadīja skaļas ovācijas, slavenā modele Naomi Kempbela neizskatījusies visai apmierināta ar tērpu, kas bijis jāizrāda uz mēles.
Savukārt modes pazinēji un pētnieki naski sekojuši nākamajam lielajam vārdam, kas pārņems "Dior" modes namu. 1997. gadā britu dizaineris Džons Galiāno (Johm Galliano) pieņem šo izaicinājumu slavenajā zīmolā. Kompānijas, kurā iekļaujas arī "Dior", vadošie pārstāvji Galiāno raksturojuši kā ļoti līdzīgu pašam Kristiānam Dioram. Tādā veidā, kas apstiprina sajaukumu starp romantiku, sievišķību un moderniem risinājumiem. Varētu teikt, ka jaunais dizaineris simbolizēja pašu Dioru. Galiāno savā būtībā radīja neskaitāmas modes pērles un pievērsa visas pasaules uzmanību ne tikai ar krāšņu kolekciju radīšanu, bet arī īpaši lielu skandālu, kas atņēma viņam darbu "Dior" modes namā. Vairāk par to lasi nākamajā slaidā.
Pēc Galiāno "Dior" stūri pārņema radošais direktors Rafs Saimons (Raf Simons), kurš 2015. gadā atkāpās no amata, vēsta "Vogue". Viņa vietā stājās Maria Gracia Čiuri (Maria Grazia Chiuri), par kuru "The New York Times" raksta – viena no dažām sievietēm luksusa modes namu pasaulē.
Skandāls, kas prasīja radošā direktora atlaišanu
2011. gada sākumā modes pasauli pāršalca ziņas saistībā ar modes nama "Dior" radošo direktoru Džonu Galiāno. Viņš kādā Parīzes restorānā bija skaļi izteicis antisemītiskus komentārus pārim – ebreju sievietei un viņas draugam aziātam, ziņo "Telegraph". Pēc notikuma Galiāno tika apcietināts un aizvests uz policijas iecirkni, lai veiktu apreibinošo vielu testu.
Pēc četrām dienām Džons Galiāno tika atlaists no vadošā amata modes namā. Tajā pašā laikā klajā nāca cits video, kurā dizaineris klaji apbrīno Ādolfu Hitleru. Lietā iesaistās vēl cita sieviete, kura iepriekš piedzīvojusi līdzīga tipa uzbrukumu no Galiāno. Komentāru par notikušo sniegusi arī tā laika smaržu "Miss Dior Cherie" seja – aktrise Natālija Portmane, kas klaji norādījusi – šāda tipa replikas un uzbrukumi nav pieņemami.
Jāpiemin, ka visa jezga notiek pavisam īsu brīdi pirms Parīzes modes nedēļas, kurā piedalās arī "Dior". Savukārt pasaule saspringumā gaida, vai Džons Galiāno kāps uz skatuves, jo tieši viņš ir strādājis pie jaunākās kolekcijas. Taču skate tika aizvadīta bez viņa klātbūtnes, tā vietā pirms modeļu iznākšanas uz lielā podiuma "Dior" nostāju nesenajos notikumos sniedz modes nama izpilddirektors Sidnejs Toledano (Sidney Toledano). Viņš norāda, ka ir sāpīgi vērot, kā slavenais zīmols tiek asociēts ar šo necienīgo rīcību.
Vēlāk pats Galiāno atzinis savu vainu, piebilstot, ka cieš no alkohola un narkotisko vielu atkarības. Savukārt "Dior" modes namam norit galvenā dizainera meklējumi, kas beidzas ar Rafa Saimonsa iecelšanu radošajā amatā.
‘Dior’ – elegance, ziedi un pazīstamākās produktu sejas
"Dior" modes namu pazīst kā īstenu elegances pārstāvi, taču mūsdienās radītos tērpus un aksesuārus saista arī ar modernisma pieskaņu. Joprojām gandrīz katrā kolekcijā atsevišķos tērpos ir iestrādāti ziedu motīvi, kas tik svarīgi bija arī zīmola radītājam Kristiānam Dioram. Tāpat saglabājies vieglums un izsmalcinātība, kā arī dažādu sabiedrībā populāru cilvēku piesaistīšana konkrētā produkta tēlam, piemēram, smaržu "Sauvage" seja ir aktieris Džonijs Deps.
Joprojām modes nama radītos tērpus graciozi valkā pasaules mēroga zvaigznes dažādos pasākumos un apbalvošanās. "Dior" tērpi tiek rūpīgi gatavoti, par ko liecina oficiālajā "Instagram" kontā ievietotie attēli – piemēram, kleitas šuj meistari baltos apmetņos. Katrai detaļai ir sava nozīme un attiecīgā vieta konkrētajā tērpā.
Gluži kā Gabriela Šanele ir slavena mazās, melnās vakarkleitas un smaržu "Chanel Nr. 5" dēļ, Kristiāns Diors ir pazīstams arī vieglo aromātu "Miss Dior". Smaržas tikušas veidotas 1947. gadā par godu Diora māsai Katrīnai. Tās ir vieglas, gaisīgas un atgādina svaigu ziedu dārzu, norādīts "Dior" mājas lapā. Visticamāk, aromāta radītājs iedvesmojies no savas dzimtās pilsētas Granvilas, Francijā.
Zināms, ka "Dior" modes nams ir viens no pasaulē populārākajiem apģērbu, smaržu un skaistumkopšanas produktu radītājiem. Zīmols burtiski nosaka jaunākās tendences un ietekmē to, ko garderobē vai kosmētikas saturā izvēlēsies lielākā daļā cilvēku. Tāpēc arī populārākās modeles un slavenības pārstāv šo modes brendu. "Dior" sejas ir bijušas tādas zvaigznes kā Natālija Portmane, Dženifera Lourensa, Šarlīze Terona, Džonijs Deps un citi. Savukārt regulāri stila kampaņās piedalās šobrīd populārās modeles – Džidži Hadida, Bella Hadida, Kara Delevinja un citas.
Kristiāna Diora mīlestība pret arhitektūru ir viena no iezīmēm, kas iedvesmoja radīt apģērbu, lai izceltu sievietes ķermeni, padarītu to vieglu un gaisīgu. Tērpi tika izstrādāti tā, lai akcentētu gurnu platumu un piešķirtu smalku nozīmi krūšu daļai, ko radošie dizaineri izmanto arī mūsdienās. "The New York Times" min Diora citātu: "Mode rodas no sapņa, un sapnis ir izkļūšana no realitātes." Viņa sapņu darbi greznu tērpu veidolā joprojām priecē modes pasaules pārstāvjus un sekotājus visā savā krāšņajā būtībā.