*Reklāmraksti 2017 - 8445
Foto: Publicitātes foto
Pirmais mazuļa smaids, pateiktais vārds vai pirmie solīši – tie ir sasniegumi, kurus vecāki gaida ar nepacietību. Taču pirmajos divos dzīves gados bērnam ir vēl vairāki svarīgi attīstības posmi, kas bieži vien nepamanīti paslīd garām vecāku acīm. Tāpēc tā vietā, lai gaidītu nākamo iespaidīgo mazuļa sasniegumu, aicinām vecākus iepazīties ar mazāk pamanāmiem, bet ne mazāk svarīgiem bērna attīstības posmiem.

Spēles ir ļoti svarīgas ne tikai bērnam, bet jebkuram cilvēkam. Apskatot dažādus priekšmetus, bērns mācās no apkārtējās vides, apgūst jaunas formas, tekstūras un krāsas. Lai gan bērna prātā un zemapziņā notiekošo mēs saskatīt nespējam, viņš nepārtraukti absorbē informāciju par šīs pasaules vismazākajām detaļām, kas mums var šķist absolūti nesvarīgas, taču bez tām nākamie attīstības posmi nevarētu notikt.

Priekšmetu pasaule

Kad bērns sāk aktīvāk kustēties un spēlēties ar rotaļlietām, tā ir zīme, ka viņa motorikas spējas intensīvi attīstās. Tas ir noteiktu zināšanu, pieredzes un apgūto elementu atkārtošanas rezultāts. Mazulis atceras konkrētu priekšmetu svaru, virpina tos starp pirkstiņiem, saprot krāsas. Bet svarīgi ir arī izprast, ka veidotais var izjukt, un kādas sekas var būt dažādiem lēmumiem. Šim vecuma posmam spēļu attīstības profesionāļi LEGO® piedāvā DUPLO® konstruktorus. Tajos ir daudz dažādu elementu, kuri atšķiras pēc krāsas, izmēra un reljefa. Šie konstruktori ir īpaši pārdomāti un radīti tā, lai bērns nevarētu gūt traumas vai tos norīt. Kad bērns sāk staigāt vai skriet, vecāki uztraucas, ka mazulis neaprēķinās ātrumu, nesapratīs, kad jāapstājas, un nejauši gūs traumas. Svarīgi ir atcerēties, ka šādā veidā bērns iemācās stabilitāti, precizitāti un spēju brīvi kustēties. Bieži vien vecāki izmanto rotaļlietas, lai mudinātu bērnu spert pirmo soli vai noiet pirmo attālumu līdz atpazīstamajam priekšmetam. Tādējādi bērns sajūt motivāciju mēģināt sasniegt mērķi un iegūt to, kas viņam ir svarīgs un tuvs. Laika periods līdz pat viena gada vecumam ir paredzēts izpētīšanai, kad bērns pats mēģina piekļūt lietām, apskatīt, mest un iepazīties ar tām. Pieaugušie var veicināt izzināšanas spēju attīstību, atbildot uz bērna atklājumiem, piedaloties viņa rotaļās un ļaujot bērnam pētīt apkārtējo vidi. Ir svarīgi, ka mazulim ir tādas rotaļlietas, kas palīdz viņa attīstībā un izglītošanā.

Rezultātu paredzēšana

Kad bērns novieto vienu klucīti uz otra un savieno tos, viņš iepazīst priekšmetu savstarpējās saskares mijiedarbību. Kad bērns sāk būvēt torni, viņš iemācās uzstādīt sev mērķi, kā arī piedzīvo un arvien labāk izprot panākumus un neveiksmes. Šajā posmā ir īpaši nozīmīgi būt kopā ar bērnu un palīdzēt viņam, lai iedrošinātu pabeigt būvi līdz galam, pat ja tornis sasveras uz sāniem vai sabrūk. Cits ļoti svarīgs bērna attīstības solis ir rezultātu paredzēšana. Tas nozīmē, ka bērns jau ir gatavs radīt pats savus stāstus un spēļu scenārijus, balstoties uz savu pieredzi. Piemēram, spēlējoties ar klucīšiem, mazulis jau saprot – ja uzbūvēs pārāk augstu torni, tas var sagāzties, tāpēc jāizmanto tikai daļa klucīšu, un tad viss izdosies. LEGO DUPLO klucīši ir divreiz lielāki par standarta LEGO klucīšiem, tāpēc tie ir ideāli piemēroti mazajām rociņām un bērna iztēlei, kas arvien attīstās. Konstruējot, izjaucot un atkal būvējot, bērns nostiprina savas zināšanas, iemācās pieņemt izaicinājumus, atrisināt problēmas un neatlaidīgi sekot mērķim, kas ne vienmēr ir sasniedzams ar pirmo mēģinājumu.

Kad aizsākas nākamais bērna attīstības posms, arī bērna spēlēšanās modelis izmainās. Agrāk, kad bērns rotaļājās, viņš kratīja lietas, mētāja tās, bet tagad viņš jau saprot priekšmetu pielietojumu, bērns būvēšanu sāk no pamatiem, sarunājas pa spēļu telefonu un rotaļājas ar spēļu automašīnām. Šajā vecumā bērns sāk spēlēt lomu spēles – viņš var attēlot dzeršanu no tukšas krūzītes, izmantot banānu kā telefonu vai klucīti kā automašīnu. Bērns šajā posmā priecājas par rotaļāšanos ar citiem bērniem, taču viņš vēl neprot spēlēties kopā un nevēlas dalīties ar rotaļlietām.

Pašapziņa

Kad bērns sāk pacietīgi gaidīt savu gājienu spēlē, tā ir zīme, ka viņš ir iemācījies novērtēt arī citu cilvēku vajadzības un ir gatavs attīstīt saskarsmes prasmes. Dažādas emocijas, it īpaši pavisam maziem bērniem, var būt nesaprotamas un biedējošas, padarot to par milzīgu soli – saprast, kā darbojas pasaule un izprast cilvēku savstarpējās attiecības. Ja bērns pēc spēles ir satraukts – neapmierināts pēc zaudējuma vai priecīgs pēc uzvaras – tā ir zīme, ka viņš ir pazīstams ar emocionālajām sekām, apstiprinot taisnības vai netaisnības situācijas. Tas parāda, cik ļoti bērns ir iekšēji audzis, un viņam attīstās emocionālā spēja reaģēt atbilstoši konkrētās situācijās.

Pēc otrās dzimšanas dienas bērnu visvairāk aizrauj tieši kustības un aktīvas rotaļas. Kustēšanās sniedz daudz prieka un palīdz attīstīt un izprast savu ķermeni. Mazais kāpj lielā augstumā, ēd, dejo uz kāpnēm, mēģina aizlēkt pēc iespējas tālāk vai lēkā pa gultu. Divgadnieks jūtas spēcīgs un neatkarīgs no vecākiem. Viņš jūtas spējīgs pats pieņemt lēmumus un īstenot tos, kas bieži vien vecākiem var šķist nepareizi, bet tas bērnam ir ļoti svarīgi. Nevajag samazināt bērna viedokļa nozīmīgumu, bet gan uzklausīt viņa domas un tad sniegt pamatotu atbildi, ja viedokļi nesakrīt. Tas uzlabos bērna spēju komunicēt atbilstoši un prast atrast kompromisu situācijās, kad ir divi dažādi skatījumi uz lietām.

Rakstu sērija par bērnu pozitīvu un kreatīvu attīstību tapusi sadarbībā ar LEGO DUPLO un LEGO rotaļlietu ražotāju LEGO Group.

LEGO Group ir apņēmušies nodrošināt bērniem drošu, izglītojošu, radošu un iztēli rosinošu spēļu pieredzi. Spēlējoties ar LEGO DUPLO vai LEGO komplektiem, bērni attīsta pamatprasmes, radošo domāšanu, iemācās atrisināt problēmas un koncentrēties. Vairāk informācijas par bērnu izglītošanu un spēlēm iespējams atrast vietnē www.lego.com, droša vide bērniem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!