Mēs tiekamies Rīgas klusā centra ēkā, kurā atrodas uzņēmuma studija. Telpa ir iekārtota un veltīta viesu ērtumam un estētikai – malās novietoti statīvi ar rūpīgi izgludinātiem un sakārtotiem apģērbiem. Vienā pusē tie vairāk līdzinās vasaras tērpiem – te ir kleitas dzeltenā un rozā krāsā, bet otrā dominē tumšie un atturīgie toņi. "Maasa" stāstā dalās Gunta, kura norāda – uzņēmuma darbu organizē un par visu atbild tieši viņa, bet abas māsas pievienojas atkarībā no uzņēmuma noslodzes, piemēram, brīžos, kad jāpiestrādā pie mārketinga aktivitātēm vai jārada jauni apģērbi.
Gunta stāsta, ka pārsvarā klientiem uzņēmums asociējas ar māsām, bet citi pārsteigti jautā: "Tiešām?" Viņa norāda, ka nosaukums dzimis gluži loģiskā kārtā: "Gribējām, lai vārdā ir ietverta mūsu kopība un būtība." Sieviete piebilst, ka arī logo iestrādāti trīs punktiņi, kas veltīti katrai no dalībniecēm.
Māsas pirms kāda laika prātojušas, ko varētu kopīgi izveidot. Nav pat bijis svarīgi, vai tas būs bizness vai kāda cita aktivitāte. "Tas notika 2016. gada pavasarī – mēs izdomājām, ka varētu radīt apģērbus. Tad pamācījāmies, jo mums pašām nav saistības ar modes industriju – ne šūšanu, ne modelēšanu, ne konstruēšanu," atklāj enerģiskā sieviete. Tā paša gada ziemā projekts jau nonācis pie klientēm. "Tas, ko saka draugi vai tuvākie, ģimene, ir viena lieta. Bet, kad cilvēks no malas, kas nav ar tevi saistīts, tev velta labus vārdus, tas ir kā iedrošinājums turpināt," piebilst Gunta.
Taujāta par katras māsas iesaisti, sieviete atklāj, ka katrai ir savi pienākumi: "Iesaiste ir procentuāla – man tā ir simtprocentīga, māsām krietni mazāka. Līdz ar to ir lietas, kur mums domas dalās, bet kopumā mēs varam ļoti labi sastrādāties." Sievietei ar vecāko māsu ir tikai divu gadu starpība, bet ar jaunāko – sešu. Ja bērnībā gadu atšķirība bija jūtama, tad tagad vairs ne. "Viss nācis no vecākiem – mēs ļoti rūpējamies viena par otru. Ja dažas dienas neesam sazvanījušās, rodas jau bažas, vai viss kārtībā," atklāj Gunta.
"Līva ir tā, kas vairāk iesaistās mārketinga lietās. Es pārsvarā atbildu par visu, bet Ilze vairāk par radošo – idejām, tērpiem, kleitām un modeļiem," stāsta "Maasa" radītāja. Sākumā piedāvājumā bija tikai kleitas, bet tad pievienojušies arī aksesuāri, piemēram, mākslīgās ādas apkaklītes. "Tā kā mēs esam māsas, vēlējāmies izcelt ģimeniskumu – ka mēs spējam sastrādāties un ir labas attiecības," atklāj Gunta. Savukārt māsu un brāļu svarīgo lomu attīstījušas ar tāda paša nosaukuma līnijām, kur atrodamas idejas dāvanām, lai iepriecinātu tuvos.
Lai attīstītos, vajadzīga komanda
Māsas rada tādus apģērbus, kas pašām patīk un kurus viņas vēlētos valkāt. "Visas trīs esam atšķirīgas – viena ģērbjas vairāk atturīgi, otrai patīk romantiskais stils, trešajai – sportiskāks," stāsta Gunta. Visas trīs vienojušās, ka tērpi būs salīdzinoši vienkārši un atturīgi, taču ar akcentiem, kuri piesaista uzmanību. "Skatāmies, lai apģērbs nav tikai vienai sezonai – lai kleitu var uzvilkt divas trīs sezonas," viņa piebilst. Tāpēc rezultātā apģērbs ir tāds, ka to var valkāt gan ikdienā darbā, gan arī vakarā, piemēram, dodoties uz teātri.
Gunta atzīst, ka uzņēmumam paveicies ar klientiem: "Mums ir tik kolosālas klientes – tik ļoti atsaucīgas un pozitīvas. Kad saņemam šo pozitīvisma devu no klientēm, tas ir kā dzinulis atkal kaut ko darīt. Protams, ir arī klusāki periodi, bet tas tā ir jebkurā nozarē." Viņa norāda, ka ar to ir jārēķinās ikvienam jaunam uzņēmumam – līkne nevar iet tikai uz augšu. Tomēr dzinulis ir un paliek klienti. Gunta stāsta, ka ir pat tādas sievietes, kurām skapī ir ne viena vien viņu šūdināta kleita vai aksesuārs.
Sākumā "Maasa" tika radītas kleitas pēc principa – ir ideja, šujam. "Tagad vairāk domājam, lai ir bāzes kolekcija un tad kas papildus. Ja ir ideja vai kāds audums iepaticies, šujam kaut ko papildus," stāsta zīmola radītāja. Apģērbu klāstā pieejami standarta izmēri, piemēram, S un M. Ja sākumā tika radīti apģērbi pēc konkrētu cilvēku izmēriem, tagad pēc individuāliem mēriem netiek šūts.
Pats šūšanas process norit mājās, taču šobrīd lielāku apjomu dēļ talkā aicināta arī profesionāla šuvēja. "Lai attīstītos, tu nevari viens visu izdarīt – ir jādalās. Jāatrod kāds, kurš to var izdarīt profesionālāk un ātrāk. Pie idejām gan mēs pašas strādājam," norāda Gunta. Viņa novērojusi, ka sievietes vairāk uzrunā mierīgie toņi, piemēram, melnais, zilais vai pelēkais. Vasarā gan dāmas kāro pēc kā gaišāka, piemēram, pasteļtoņiem. To varētu skaidrot arī ar iespēju mierīgos toņus kombinēt ar citām krāsām.
Savukārt dažus apģērbus rotā māsas Ilzes izdomātās apdrukas, piemēram, džemperus vai vieglas vasaras kleitiņas. Gunta stāsta, ka Ilze, kurai ir nenoliedzams mākslinieces talants, uzzīmē, bet tālāk tas jau tiek īstenots. Tāpat klientēm joprojām aktuālas ir klasiskās mežģīnes, ko apģērbu radītājas labprāt izmanto tērpos, taču ar tām neaizraujas.
Nevar atslābt – izdomāt vienu modeli un dzīvot uz tā rēķina
Taujāta par to, kā ir strādāt mazam uzņēmumam Latvijā, Gunta atzīst, ka nepārtraukti jādomā jaunas lietas un idejas: "Nevar atslābt – izdomāt vienu modeli un dzīvot uz tā rēķina." Viņa piebilst, ka tikpat svarīgi ir domāt par attīstību, piemēram, veidot savu mājaslapu vai piedāvāt apģērbu konkrētiem veikaliem: "Domājam, kā būt redzamākām ne tikai šeit, mūsu studijā, bet arī kādos veikalos. Mūsu gadījumā tas, ka ir arī stāsts – mēs esam trīs, kas kopā veido un rada, – palīdz sagaidīt siltumu no klientu puses – viņi to novērtē. Protams, būs cilvēks, kurš pirks Latvijā radītu apģērbu, būs, kurš pirks lielveikala apģērbu, – tā ir klienta izvēle un iespējas."
Savukārt, domājot par tālāko attīstību, māsas izvēlējušās iestāties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) inkubatorā, kas sniedz atbalstu jaunajiem uzņēmumiem gan izglītojot, gan uzturot degsmi un vēlmi strādāt. Gunta norāda, ka inkubators palīdz uzturēt arī dažbrīd noplokošo entuziasmu, kā arī veido tādu kā komūnu, kur iespējams redzēt citus un viņu panākumus vai kļūdas.
"Maasa" regulāri piedalās dažādos tirgos Latvijā, piemēram, Rīgas dizaina tirgū, kas ir laba iespēja ne tikai testēt jaunos produktus, bet arī iegūt plašāku klientu loku un parādīt sevi. Tāpat bijusi sadarbība ar "Stirnu buku" – veidotas brīvā laika kleitas skriešanas entuziastēm. Gunta atceras, ka tieši kādā no taku skrējieniem saņēmusi pārsteidzošu jautājumu: "Kur jūs bijāt agrāk? Jāatbrauc uz mežu, lai uzzinātu par "Maasa"!?" Viņa piebilst, ka atsauksmes ir ļoti labas, tāpēc ir arī drosme iet un skaļāk stāstīt par sevi.
Gunta uzskata, ka jaunajiem uzņēmējiem bieži pietrūkst ambīciju un lielu mērķu: "Mēs bijām pārāk pieticīgas. Izaugsme ir bijusi gana liela, lai varētu lepoties ar saviem rezultātiem, – noteiktā vidē esam atpazīstamas. Pieticība latvietim diemžēl bieži vien traucē. Ir jāizvirza lieli mērķi, lielas ambīcijas, lai kaut vai pusi no tā sasniegtu. Protams, vienmēr gribas vairāk – tālāk un augstāk. Tas, kas mani priecē, – mūsu klientūra ir pozitīva, atsaucīga, tāpēc ir prieks strādāt."
Vairums "Maasa" klientu mīl vienkāršas, bet gaumīgas lietas, tomēr tikpat liela nozīme ir arī, piemēram, kleitas audumam. Tam ir jābūt tik patīkamam, lai sieviete vēlētos apģērbu uzmērīt. "Es domāju, ka tā ir kombinācija – dizains pluss materiāls. Es teiktu – arī pašu tēls un iesaiste, mūsu attieksme, ko klients, protams, jūt. Es ar sirdi un dvēseli visā esmu iekšā," norāda Gunta. Tāpat kādreiz gadās, ka klientam ir vajadzīgi citi risinājumi, tad tiek lūkots, piemēram, citas kleitas virzienā. Tomēr nemainīgs faktors ir – audumam jābūt patīkamam pēc taustes un valkājot.
"Sākumā, protams, ir jārēķinās ar savām investīcijām un drošības spilvenu, jo radīt konkrētu daudzumu prasa līdzekļus, turklāt tu nezini, vai šos līdzekļus dabūsi atpakaļ," skaidro Gunta. Viņa norāda arī uz vīra un ģimenes atbalstu. Tāpat vienmēr uzmanība jāpievērš augstajai izmaksu sadaļai. "Viena lieta, ja ir pa nullēm, bet jādomā, kā nopelnīsi un attīstīsies, tad ekonomista izglītība palīdz," viņa piebilst.
Māsai vari droši teikt gan to, kā jūties, gan to, ko domā
"Raksturi mums ir ļoti dažādi, lai arī vizuāli esam ļoti līdzīgas. Tomēr tās rakstura iezīmes mums ir – viena ir mierīgāka, vairāk izies uz kompromisiem, cita ne. Ar to, protams, ir jārēķinās. Esot radnieciskām saitēm, ir situācijas, kad droši vien kādu lietu labāk noklusēt, nepateikt. Protams, mums nevienai negribas sabojāt attiecības šī projekta dēļ," par māsu attiecībām ikdienā stāsta Gunta.
Viņa norāda, ka pati uzņēmumā ir simtprocentīgi iesaistījusies un daudzus lēmumus pieņem vienpersoniski, tāpēc, visticamāk, ir vienkāršāk. Taujāta, vai māsas reizēm savā starpā arī kašķējas, Gunta atklāj, ka bieži vis tā nenotiek: "Es teiktu, ir reizes, kad paklusēšana ir zelta vērta. Ja runa ir par modeļiem, tur mums domas parasti sakrīt. Ir bijušas pāris reizes, kad kardināli nav sakritušas domas, taču tās bijušas maznozīmīgas lietas." Viņa piebilst, ka māsas jau sākumā vienojušās, ka nekas nav jāuztver personiski, bet gan jāuztver kā konstruktīva kritika.
"Mēs silti un mīļi viena pret otru attiecamies. Tā ir tā kompromisa māksla. Esmu strādājusi lielā starptautiskā uzņēmumā – būtībā tāpat ir jārunā, jāvienojas par kompromisa variantiem. Par to tiešām ir jādomā – lai nebūtu kašķu, bet mūsu gadījumā tā nav problēma," atzīst Gunta. Viņa piekrīt, ka uzņēmuma dēļ māsas biežāk tiekas, notiek dzīva komunikācija, taču tā bijusi pietiekami bieža arī iepriekš. Vēl viens pluss esot atklātība visu starpā. "Ja vienai kādā brīdī liekas, ka kaut kas jāmaina, tad otra saka – turpinām darīt. Starp kolēģiem varbūt kādu lietu noklusēsi, nepateiksi, bet māsai vari droši teikt gan to, kā jūties, gan to, ko domā," savos novērojumos par strādāšanu kopā ar ģimenes locekļiem dalās Gunta.
Māsu uzņēmuma vēstījums ir par kopā būšanu – vēlreiz atgādināt cilvēkiem, cik svarīgi ir būt kopā. "Mēs dzīvojam šodien un neatliksim uz rītdienu mīļos un svarīgos vārdus vai vienkārši būšanu kopā. Tas ir tas, ko mēs ar savu zīmolu cenšamies parādīt un sniegt. Kā arī būt sievišķīgām, skaistām un elegantām sievietēm, kas gan pašas priecājas, gan citus priecē," norāda uzņēmīgā sieviete. Kaut arī darbs ir un paliek darbs, māsu klātbūtne vienmēr ir jūtama un atbalstoša.