Foto: Shutterstock

Lai arī kopumā skolēnu zināšanas par interneta vidi ir vērtējamas kā pieņemamas, skolu pedagogiem un vecākiem jāpievērš uzmanība bērnu un pusaudžu prasmēm droši un pareizi rīkoties dažādās problēmsituācijās. Šāds secinājums izriet no Latvijas Drošāka interneta centra "Drossinternets.lv" skolēnu zināšanu konkursa "Izaicini savas pelēkās šūnas!" rezultātiem.

Minētais konkurss ir otrā "Drossinternets.lv" organizētā plaša mēroga skolēnu zināšanu pārbaude, kas balstās uz praktisku uzdevumu risināšanu. Testa veidā organizētais konkurss ietvēra nozīmīgākās ikdienā pielietojamās digitālās prasmes: kritisko domāšanu, influenceru darbības analīzi, reklāmu atpazīšanu, ziņas ticamības izvērtēšanu, informācijas meklēšanu, faktu un viedokļu nošķiršanu, apdomīgu iepirkšanos internetā. Skolēni apliecināja arī savas tehniskās prasmes, piemēram, kā deaktivizēt sociālā tīkla kontu. Mēneša laikā tiešsaistes testu aizpildīja 16 284 dažāda vecuma grupu skolēni, informē Kaspars Līcītis, "Drossinternets.lv" preses sekretārs.

"Digitālā pratība – zināšanas par drošību internetā, autortiesību pamatu pārzināšana, prasmes atrast un kritiski izvērtēt informāciju internetā, pieklājīga izturēšanās un māka izmantot interneta iespējas savu mērķu sasniegšanā – ir svarīga visu vecuma grupu skolēniem. Esam pateicīgi, ka pedagogi ir sapratuši, cik svarīgas ir šīs zināšanas, un aicina savus audzēkņus piedalīties mūsu organizētajās zināšanu pārbaudēs. Apkopotie konkursa rezultāti parāda, kāda veida zināšanu un prasmju pilnveidošanai jāpievērš uzmanība turpmāk," uzsver "Drossinternets.lv" vadītāja Maija Katkovska.

1. līdz 4. klašu skolēniem ir raksturīga vieglprātīga attieksme pret privātas informācijas sūtīšanu citiem. 20,7 procenti tic, ka internetā rakstītais un sūtītais paliek starp sarakstes biedriem, pat tādas lietas, ko negrib, lai vēl kāds uzzina. Šīs vecuma grupas bieži vien arī neapzinās risku lejupielādēt vīrusu savā ierīcē, ja tiek klikšķināts uz "uzrunājošiem" reklāmas baneriem. Astoņi procenti skolēnu uzķertos uz internetā izliktiem slazdiem un, ieraugot internetā reklāmas baneri ar tekstu "Tu esi laimējis...", spiestu uz tā, norādot savu mājas adresi. 20 procenti teicās būt piesardzīgāki – ar mājas adresi nedalītos, bet uz banera gan uzspiestu intereses pēc.

Kļūdas pieļauj arī 5. līdz 7. klašu skolēni – 30 procenti noticēja ziņai, ka, uzspiežot uz saites, varēs nomainīt krāsu savai "WhatsApp" lietotnei, vai arī uzskatīja, ka nekāds ļaunums nevar notikt, jo tā ir tikai reklāma. Influenceru jeb "iedvesmotāju" ietekmes spēku jauniešu vidū apliecina fakts, ka vairāk nekā 800 11 līdz14 gadus veci bērnu jeb 12 procenti no šīs vecuma grupas testa dalībniekiem atzina, ka viņi noteikti lūgtu vecākiem iegādāties un būtu ļoti bēdīgi, ja vecāki nepirktu tās preces un produktus, ko influenceri ir ieteikuši kā ļoti labus.
Foto: Shutterstock

Satraukumu raisa 8. līdz 9. klašu skolēnu reakcija saistībā ar kibermobingu jeb emocionālo pazemošanu. 21 procents jauniešu paši nepiedalītos apcelšanā, bet neko nedarītu lietas labā, lai pārtrauktu klases biedra pazemošanu. Neapmierinošas ir arī vecāko pamatskolas klašu skolēnu atbildes par internetā publicētas ziņas patiesumu. Proti, 20 procenti atzīmēja, ka jāpārbauda ir tikai ziņas autors: ja internetā ir publicēti vairāki viņa raksti, var pieņemt, ka tas ir profesionāls žurnālists un viņa rakstītajam var uzticēties.

Arī 10. līdz 12. klašu skolēni uzrāda nepilnīgas zināšanas par interneta informācijas patiesumu. Turpat 25 procenti jauniešu uzskata – var pilnībā ticēt tam, ja internetā, piemēram, rakstīts: kāds zinātnieks ir publicējis jaunus atklājumus un pierādījumus. Aizdomāties liek arī attieksme pret autortiesībām. Referātā nenorādot atsauces uz citētajiem informācijās avotiem, katrs desmitais jeb 10,7 procenti nesaskata tajā plaģiātismu, bet gan saka, ka darbs tiks novērtēts ar zemāku atzīmi, jo neatbilst noformēšanas prasībām.

"Drossinternets.lv" aicina skolas un to audzēkņus, kuri nav pildījuši testu "Izaicini savas pelēkās šūnas!", to izpildīt, lai pārbaudītu savas zināšanas.

• 1.- 4. klasēm konkurss;
• 5. - 7. klasēm konkurss;
• 8. - 9. klasēm konkurss;
• 10. - 12. klasēm konkurss.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!