Portāls "Mama" aicina aizdomāties par to, kāds ir tava bērns skolotājs, vai viņa uzvedībā nav novērojamas kādas iezīmes, kas liek reaģēt. Un ko tad galu galā pasākt, ja esi pamanījis, ka skolotājs rīkojas ne pēc labākajiem profesionālajiem standartiem.
Vērts zvanīt trauksmes zvanus, ja skolotāja uzvedībā novēro šādas pazīmes:
- Viņam patīk pazemot bērnus, un īpaši par parastām lietām. Piesiešanās var būt burtiski par jebko: par ārējo izskatu, par pozu, kādā bērns sēž vai to, kā viņš staigā;
- Skolotāja uzvedība ir nekonsekventa. Klasē ir bērni, kuri ir "vienlīdzīgāki" par citiem, uz viņiem vispārējie noteikumi neattiecas visā to spektrā;
- Skolotājs zemu novērtē sasniegumus un tieši saka, ka bērni neko nedara un ir neveiksminieki;
- Skolotājs uzdod neizpildāmus uzdevumus, kas jāizpilda īsā laika periodā. Par to neizpildi – publiska piezīme un pazemošana;
- Skolotājam patīk pārmācīt bērnu visu priekšā, padarot viņa stāvokli maksimāli pazemojošu;
- Vērtēšanas sistēma ir necaurredzama. Atzīmes skolā vispār ir subjektīva lieta, bet šajā gadījumā pat nav saprotams, kā un par ko tiek ielikta viena vai cita atzīme. Bērni nesaprot principus, pēc kuriem skolotājs viņus vērtē;
- Skolotājs ir sev izraudzījies "mīlulīti", pārējos bērnus uzskatot par visai bezvērtīgiem;
- Skolotājs ar nodomu pazemo un aizvaino bērnu, izmantojot vārdus, kuri patiešām pazemo cilvēku;
- Jebkurā nesaprotamā situācijā skolotājs parāda emocionālu nestabilitāti. Viņš emocionāli eksplodē attiecībā pret vienu skolēnu vai visu klasi. Garastāvoklis pārāk ātri mainās no slikta uz neitrālu;
- Skolotājs izmanto manipulēšanas paņēmienus: šantāžu, iebiedēšanu, manipulēšanu ar vainas sajūtu un pārējos bērnus piesauc kā lieciniekus.
Šajā rakstā atradīsi 12 patiesus skolotāju stāstiņus par vecāku dīvainajām izdarībām.
Ko darīt, ja ir aizdomas par toksisku skolotāju?
- Pirmkārt, nebaidies. Skolotājs jau slikti attiecas pret tavu bērnu, sliktāk vairs nebūs, ja tu viņu aizstāvēsi;
- Sākumā centies parunāties ar skolotāju, tikai mierīgi, lai saprastu, kas vispār notiek;
- Pieraksti visu, kas norisinās bērna skolas dzīvē. Fiksē jebkuras darbības;
- Vienmēr bērnam vaicā par skolu, neaprobežojies ar dežūrjautājumiem par atzīmēm. Parunā ar savu atvasi no sirds, lai bērns pastāsta, kas viņu satrauc un kas notiek;
Šeit iepazīsties ar trīs bērnu pārdomām par to, kā skolotāji nereti nespēj izkāpt no savas komforta zonas.
- Pirms jebkuras savas rīcības precīzi sev definē mērķi, kāpēc to dari. Ko tu vēlies panākt? Izmaiņas attiecībās? Skolotāja atlaišanu? Atvainošanos?;
- Runā, runā un vēlreiz runā. Ar skolotāju, ar klases audzinātāju, mācību pārzini, skolas direktoru. Lai viņi zina tavu pozīciju, pacenties uzvesties mierīgi un izsakies skaidri. Konflikta risināšanai iesaisti skolas psihologu;
- Tikšanās laikā ar skolas pārstāvjiem tev ir nepieciešams mierīgs, skaidrs un vēss prāts. Tāpēc līdz tikšanās nedzer nekādus nervus nomierinošus medikamentus: tie tevi sarunas laikā kavēs. Ja ir nepieciešams, kādu tabletīti vari iedzert pēc tikšanās;
- Nepakļaujies manipulēšanai ar sevi un upura aizvainošanai, jeb kā saka – sevis apvārdošanai. Pieprasi normālu un patiešām iedarbīgu jautājuma risināšanu;
- Ja sarunas nepalīdz, izskati iespēju bērnu pārcelt uz citu klasi vai pat citu skolu, iespējams, rezultātā tā varētu būt labākā izvēle;
- Nebaidies pastāvēt par savām tiesībām, pakonsultējies ar juristu, un ja nu kas – bez bailēm ej uz tiesu. Ja situācija to pieprasa;
Te iepazīsties ar skolotājas viedokli par to, ka skolas augstie reitingi ne vienmēr liecina par augstu izglītības kvalitāti.
- Taisnība ir tavā pusē. Jo skolotāja uzdevums ir radīt normālu atmosfēru klasē, lai bērni mierīgi varētu mācīties un nebaidīties izpausties. Ja bērnu "indē", tātad, šis ir visai slikts skolotājs. Tā arī mēdz gadīties.
Te gan jāpiebilst, ka šie nelielie padomi veltīti tiem vecākiem, kuru bērni patiešām piedzīvo situāciju, kad kāds skolotājs uz viņu burtiski ir "uzēdies". Šeit netiek runāts par gadījumiem, kad bērns ar savu uzvedību ir iniciējis ne īpaši atbalstāmu skolotāja rīcību. Zelta atslēdziņa ir cieņa vienam pret otru!