Saeima ceturtdien, 9. janvārī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Vispārējās izglītības likumā, ar kuriem arī turpmāk saglabāts papildu finansējums pedagogu darba samaksai tām skolām, kas īsteno pamatizglītības programmas ar padziļinātu apguvi kādā no mācību jomām, piemēram, mūzikā, svešvalodā, mākslā, matemātikā, vai daļā no jomas.
Likuma grozījumi nosaka, ka izglītības iestāde var īstenot tās izstrādātu pamatizglītības programmu, kas kādā no mācību jomām vai daļā no jomas nosaka augstākus izglītības satura apguves plānotos rezultātus par valsts vispārējās izglītības standartā noteiktajiem, informē Saeimas Preses dienestā.
Izglītības iestāde ir tiesīga pretendēt uz papildu valsts budžeta finansējumu šādas izglītības programmas īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai, ja pamatizglītības programma, kā arī sasniegtie rezultāti izglītības satura apguvē triju gadu periodā attiecīgajā mācību jomā atbilst Ministru kabineta prasībām, paredz likuma grozījumi.
Ar grozījumiem Ministru kabinetam deleģēts uzdevums noteikt prasības, tai skaitā sasniedzamajiem rezultātiem, un kārtību, kādā izglītības iestāde var saņemt minēto papildu finansējumu.
Līdz šim skolām, kas īsteno profesionāli orientēta virziena pamatizglītības programmas, to īstenošanai ir bijis nodrošināts lielāks finansējuma koeficients, taču no 2020. gada 1. septembra no šī modeļa bija plānots atteikties.
Jau ziņots, ka saistībā ar pamatizglītības standarta reformām no 2020./2021. mācību gada bija paredzēts vairs nefinansēt specializēto novirzienu programmas skolās, kas vienkāršākā valodā nozīmē, ka izglītības iestādēs, kurās bērni padziļināti apgūst, piemēram, mūziku, mākslu vai svešvalodas, tam finansējumu no valsts vairs nesaņems, tādējādi visas skolas savā ziņā vienādojot. Trauksmi par šīm izmaiņām, kuras ar likuma grozījumiem tika pieņemtas jau 2018. gadā, sacēla skolēnu vecāki. Arī specializēto skolu vadība centās kaut ko ietekmēt, un nu tam visam redzams rezultāts – finansējums tiks saglabāts. Plašāk par to, kādu satraukumu pauda vecāki un skolas, lasi šajā rakstā.