Cāļa bildes - 1007
Foto: Publicitātes foto
Naudu parasti pelna pieaugušie, un bērniem nebūtu par to jārūpējas. Iespēja oficiāli nodarbināt bērnu noteiktās jomās Latvijas likumdošanā ir paredzēta no 13 gadu vecuma, ja kāds no vecākiem tam piekrīt. Tātad faktiski patstāvīgi gūt ienākumus bērns var samērā vēlu. Taču tas nebūt nenozīmē, ka nevar laikus sākt veidot attiecības ar naudu. Līdzīgi kā mācām pareizu uzvedību, vērtības, ētiku, arī attiecības ar naudu jāveido jau agrā bērnībā, kad bērns būvē vērtību sistēmu visai atlikušajai dzīvei. Svarīgi apzināties, ka bērna finansiālā izglītība negarantē veiksmi dzīvē, karjerā vai biznesā, bet tā ir nozīmīgs priekšnosacījums, lai veidotu pārdomātu ģimenes budžetu nākotnē.

Naudas tērēšanu bērns parasti apgūst jau mazotnē, prasot vecākiem kādu našķi vai mantu. Vecāki nereti atbild, ka naudas nav, kas bērnā raisa neizpratni – kā var nebūt naudas, ja mēs veikalā pērkam tik daudz lietu? Vēlāk šī neizpratne pārtop interneta ierakstos pie valdības paziņojumiem – kā gan kādai jomai budžetā var trūkt naudas, ja tajā pašā laikā tiek tērēti līdzekļi citām lietām? Nauda ir racionāla, bet attiecības ar to – emocionālas, tāpēc, līdzīgi kā jebkuras attiecības, ir jāmācās tās veidot. Turklāt bērna finansiālās audzināšanas procesā daudz iemācās arī vecāki.

Mācoties rīkoties ar naudu, attīstās kritiskā domāšana. Piemēram, klasiska situācija: bērns tērē ūdeni, ilgi mazgājoties vai vienkārši tecinot ūdeni no krāna, pēc vecāku domām, bez īpašas vajadzības. Īsā atbilde bērnam būtu lūgums netecināt ūdeni, jo par to ir jāmaksā, bet garā – izrunāt, kā ūdens tur nonāk, kādi resursi ir nepieciešami, cik tie varētu maksāt, kas par tiem maksā. Šādi veidojas dziļāka izpratne par lietām un to izmaksām. Mācoties rīkoties ar naudu, bērns iegūst spēju pieņemt pārdomātākus lēmumus, apzinās lietu vērtību, spēj atšķirt vēlmes no vajadzībām, iegūst ilgtermiņa perspektīvu un spēj sasniegt mērķus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!