Foto: Shutterstock

2020. gadā Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) Uzraudzības departaments izskatīja 750 iesniegumus (sūdzības un jautājumus par izglītības jomu reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu). Salīdzinot ar 2019. gadu, iesniegumu skaits ir būtiski pieaudzis (2019. gadā – 560). Tas skaidrojams, galvenokārt, ar Covid-19 pandēmijas laikā noteiktajiem ierobežojumiem izglītībā un attālinātajām mācībām, par ko iesaistītājām pusēm – vecākiem, pedagogiem, izglītības iestāžu vadītājiem bija daudz jautājumu.

Papildus minētajam kvalitātes dienesta speciālisti sniedza daudz telefonisku konsultāciju, it īpaši skaidrojumus par Covid-19 pandēmijas dēļ noteiktajiem ierobežojumiem izglītības jomā, liecina IKVD publiskaids gada pārskats par 2020. gadu.

Kā katru gadu, visvairāk iesniegumu bijis par vispārējās izglītības un pirmsskolas izglītības iestāžu darbību. Liela daļa iesniegumos ietverto jautājumu bija saistīti ar mācību procesa norisi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanas laikā. Lielākā daļa iesniegumu iesniedzēju bijuši izglītojamo vecāki, kā arī dažādu veidu izglītības iestāžu darbinieki.

Iesniegumos minēto izglītības iestāžu veidi

2020. gadā kvalitātes dienests veicis 252 pārbaudes (2019. gadā – 296), izskatījis 10 administratīvā pārkāpuma lietvedības (2019. gadā – 10). Valstī noteiktās ārkārtējās situācijas dēļ un sakarā ar valstī noteiktajiem epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai klātienes pārbaužu skaits ir samazinājies, jo šajā laikā bija būtiski operatīvi noskaidrot izveidojušos problēmsituāciju un rast tai atbilstošu risinājumu, tādēļ pārbaudes izglītības ieguves vietās notika, galvenokārt, attālināti.

Attālināto mācību laikā daudzi iesniegumi saistīti ar attālināto mācību kvalitāti, kā arī mācību darba organizāciju (attālinātajām mācībām vai klātienes izglītības ieguvi, distancēšanās, mutes un deguna aizsegu lietošanas prasību ievērošanu u.c.) un izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanu. IKVD uzsver, ka arī Covid-19 situācijā, tāpat kā kvalitātes dienesta ikdienas darbā, liela daļa iesniegumos minēto jautājumu būtu atrisināma, veiksmīgi komunicējot izglītojamiem, vecākiem, pedagogiem un izglītības iestādes vadībai.

Saistībā ar valstī noteiktajām attālinātajām mācībām vecāku iesniegumos tika skarti šādi jautājumi:

  • atgriezeniskās saites trūkums no pedagoga puses vai novēlota saziņa par uzdoto vai pārbaudes darba rezultātiem;
  • tiešsaistes nodarbību un jaunā mācību satura skaidrojuma trūkums;
  • tiešsaistes nodarbību pārāk liels daudzums;
  • grūtības izprast mācību priekšmetu tiešsaistes nodarbībās skaidrotu jauno mācību saturu;
  • plānotās mācību priekšmeta programmas satura neapgūšana attālināto mācību laikā;
  • noteiktu mācību priekšmetu neīstenošana, it īpaši, ja pedagogi ilgstoši slimo;
  • pārāk liela izglītojamo mācību slodze attālināto mācību laikā, tostarp pārāk īss laiks mājasdarbu un pārbaudes darbu veikšanai;
  • pedagoģisko metožu nepiemērotība attālināto mācību īstenošanai;
  • nepietiekams interneta pieslēguma ātrums, nepieciešamo informācijas komunikācijas tehnoloģiju neesamība vai problēmas ar informācijas tehnoloģijām (piemēram, salūzis dators), it īpaši, ja attālināti jāmācās vairākiem bērniem;
  • pārbaudes darbu nepiemērošana attālināto mācību formātam;
  • komunikācijas problēmas starp izglītības iestādi, izglītojamiem un vecākiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!