Šī materiāla pamatmērķis ir padarīt mūzikas teoriju daudz vienkāršāku, saprotamāku un uztveramāku, pasniedzot to bērniem saprotamā valodā.
Stāsta stāstu autore un mūzikas skolotāja Iveta Brikmane: "Man patīk sarežģītas lietas risināt viegli un ar humoru. Viena no domām, ko paudu bērnībā par mūzikas teoriju, bija šāda: "Ja kādreiz mācīšu bērniem solfedžo, tad darīšu to tā, lai bērni saprot..."
Mēs ar vīru, kas ir projekta animators, esam trīs bērnu vecāki. Šie stāsti radās, pateicoties viņiem, – meklējām veidu, kā mūzikas teoriju padarīt pieejamu un patīkamu visiem. Tā kā mums ģimenē aug bērns ar uzmanības traucējumiem, tad tas bija kā pamudinājums atrast veidu, kā mūzikas teoriju padarīt pieejamu arī viņam.
Šis projekts ir mūsu ģimenes kopdarbs. Mēs esam komanda. Es rakstu stāstus – Kristaps to visu ietērpj grāmatu zīmējumos. Es radu mūziku un redzu, kā gribu redzēt šo materiālu, un Kristaps zīmē animācijas un dara visus tehniskos darbus – ieraksta skaņu, montē video, zīmē animācijas. Jauno materiālu piedāvājam sākumā saviem bērniem, tā pārbaudot, kā tas "strādā" dzīvē. Un stāsti? Stāsti patīk gan lieliem, gan maziem. Tāpēc jo īpaši izmantoju tos bērniem attiecīgā vecumā. Mācīties vieglumā..."
Animācijas filmas un audio pasakas būs apskatāmas izstādēs Latvijas lielāko pilsētu bibliotēkās (ievērojot noteikumus, kādi attiecīgajā brīdī ir stājušies spēkā) no 27. decembra līdz 31. janvārim. Izstādi varēs aplūkot Cēsīs, Siguldā, Valmierā, Balvos, Talsos, Jelgavā, Saldū, Rēzeknē, Daugavpilī, Kuldīgā, Alūksnē, Madonā, Liepājā, Kārsavā, Limbažos un citviet.
Viens no projekta noteikumiem, radot šo materiālu, – lai tas būtu pieejams arī bērniem ar īpašām vajadzībām – ar redzes un dzirdes traucējumiem. Tādējādi animācijas filmas ir veidotas ar subtitriem, lai informāciju var uztvert bērni ar dzirdes traucējumiem. Savukārt audio pasaku formāts ir veidots, lai šis materiāls būtu pieejams bērniem ar redzes traucējumiem.
Stāsts – šī tēma iet cauri visam projektam. Visiem patīk pasakas un stāsti – gan lieliem, gan maziem. Tāpēc stāsta formāts tiek izmantots, lai sarežģīto mūzikas teoriju padarītu saprotamu un viegli uztveramu. Katrai notij ir izveidots savs vizuāls tēls, ar savu raksturu un personību. Bieži vien šiem tēliem stāstā ir veidotas vārdu spēles un rīmes, lai bērnam rastos asociācija, kas tā ir par noti, kāpēc konkrētā teorijas lieta ir tāda, kāda tā ir. Arī krāsa notīm nav izvēlēta nejauši. Visas daļiņas uz zemeslodes vibrē kādā noteiktā frekvencē. Pat, ja mēs to neredzam un nedzirdam. Katrai skaņai un krāsai ir sava frekvence. Tā nu ir sagadījies, ka mums zināmās notis vibrē varavīksnes krāsu frekvencēs.
"Stāsti ir ar nelielu humora piesitienu, kas rada prieku un liek pasmaidīt. Prieks – tā ir kā "atslēga" uz pozitīvu rezultātu mācīšanās procesā," stāsta Iveta Brikmane. "Jebkuru darbu darot ar prieku, ir pavisam cits rezultāts. Ne velti visās japāņu un citās alternatīvajās izglītības sistēmās (Montessori, Valdorfa u.c.) tik liela uzmanība tiek veltīta bērna pašsajūtai. To pašu mēs centāmies panākt ar stāstiem un animācijām – likt bērnam pasmaidīt.
Mēs strādājam ģimenē. Mūsu abu dzīve ir saistīta ar mūziku."
Kristaps Brikmanis, animators, ir arī ģitāras skolotājs: "Savā laikā apguvu fotografēšanu. Esmu piemērs tam, ka mācīties var jebkurā vecumā. Un, ja ir patiesa vēlēšanās un apņemšanās, tad neviens šķērslis nav par grūtu."
Projekts domāts bērniem no divu līdz 10 gadu vecumam, kā arī vecākiem un mūzikas pedagogiem, kas strādā ar bērniem pirmsskolā, sākumskolā un interešu izglītībā.
Animācijas filmas un audio pasakas ilgtermiņā ir pieejamas vietnē www.skangrams.lv.
Projekts tapis, pateicoties VKKF (Valsts kultūrkapitāla fonda) mērķprogrammas "KultūrELPA" atbalstam.