Daudzbērnu mamma Evelīna Sproģe savus bērnus audzina saskaņā ar Marijas Montesori pedagoģijas metodēm un arī ar portāla "Cālis" lasītājiem dalās pieredzē kādā jautrā nodarbē ar pirmsskolas vecuma bērniem, kas pavisam nemanot palīdz arī nostiprināt ciparu simbolu rakstību un izpratni par kvantitāti.
Evelīna raksta blogu "Mammassmaids" un laipni bija gatava dalīties ar kādas no savām nodarbībām saturu. Lūk, viņas ieteikumi un arī fotogrāfijas, lai vieglāk izprast, kas jādara!
Montesori pedagoģijā pieeja ciparu apgūšanai ir šāda:
- sākumā bērnu iepazīstina ar kvantitāti (daudzumu) (Montesori vidē tie būs skaitļu stieņi – sarkanzilā krāsā);
- tad bērnu iepazīstina ar simbolu (smilšpapīra cipari);
- tad savieno kvantitāti un simbolu (pie sarkanzilajiem stieņiem liek klāt ciparu kartītes).
Mājas apstākļos to visu var izdarīt arī ar "Lego Duplo" klucīšiem un ciparu kartītēm (kuras esi izdrukājis vai ar roku uzrakstījis).
Paņēmu mūsu smilšu ciparus un spēlēju ar piecgadnieku šādu spēli (iepriekš minētie soļi ir jau veikti, bērnam ir izpratne par kvantitāti un simboliem).
Viņam bija jāizvelk viens no cipariem (kartītes pagrieztas tā, ka cipars nav redzams), tas jāapskata un "jāuzraksta" (jāpārvelk cipara kontūra), jāpasaka kas tas par ciparu un tad tik reižu kaut kas jāizdara (jāpalecas, jāsasit plaukstas (priekšpusē, aiz muguras), jāpasaka skaņa "a", jāapskrien ap paklāju...)
Pēc šīs spēles parādīju viņam ideju, kā ar veidošanas masu "uzrakstīt" ciparu.
Izveido bumbiņu, tad "čūskiņu" un aizpilda ciparu.
Es turpat blakus arī taisīju savus plastilīna ciparus, jo kopā taču jautrāk.
Strādājot ar šādiem cipariem, tiek iesaistītas trīs maņas – tauste, redze un dzirde (skaļi pasakot konkrēto ciparu). Tauste bērniem pirmsskolas vecumā ir ļoti būtisks instruments pasaules izzināšanā.
Lai noder un priecīga kopā būšana!