Turpinām ģimenes asistenta dienasgrāmatas sēriju par cilvēkiem, kuri ir tepat mums līdzās – jaunās māmiņas ar garīga rakstura traucējumiem, jaunie vecāki, kuri paši ir uzauguši bērnunamā vai ģimenē ar zemām sociālajām prasmēm. Par cilvēkiem, kuriem dažādu dzīves apstākļu dēļ ir nepieciešams ģimenes asistenta atbalsts.
Par ģimenes asistenta būtību stāsta SAIF Kurzemes ģimeņu atbalsta centrs "Liepāja" vadītāja Guna Krēgere-Medne: "Ko dara ģimenes asistents? Mūsu "īsā" atbilde parasti ir – katrai ģimenei ir savas vajadzības, pirmkārt bērnu vajadzības – ģimenes asistents ir kontaktā, sniedz atbalstu. Tā nav kontrole, sadarbība nav no varas pozīcijām. Sociālās prasmes nevar "iemācīt" mācot, tās var apgūt, esot drošā sadarbībā. Pakalpojuma virsmērķis ir sniegt atbalstu, palīdzēt ģimenēm, lai bērni varētu augt savās bioloģiskajās ģimenēs."
Otrdiena
Zvans no klientes. "Vai vari dabūt dēlam pamperus, kā iepriekšējo reizi?" Atbildu, ka svarīgi ir atbalstīt brīdī, kad nav līdzekļu, bet, ja tomēr pašai ir ieskaitīta naudiņa (vakar ieskaitīja), nepieciešams dēliņam sagādāt tos pašai. Kliente atbild: "Ok! Es vakar nopirku divas pakas, tik domāju, ka varbūt tu arī vari vēl dabūt!" Vakarā dodos pie klientes un pa ceļam jau esmu padomājusi, ka parunāšos ar viņu par budžetu, par naudas izlietojumu primārām vajadzībām, dēla vajadzībām. Ierodos, un mājās ir arī vīrietis, ar kuru sieviete dzīvo kopā, kurš mani aktīvi sāk izprašņāt par klientes naudām – cik tagad saņem par bērnu, cik būs par viņas invaliditāti? Sapratu, ka šī tēma būs jāpārceļ uz citu reizi. Bērns jūtas labi, dzīvesvieta silta, ēdienu redzu uz galda – varu doties mierīgi mājās!
Trešdiena
Esam sarunājušas šodien tikties. Kā parasti – pie viņas dzīvesvietā. Zvana kliente, esot pie savas mammas. Kā tā? Vakar sastrīdējusies ar savu draugu. Es uzreiz sajūtu sevī trauksmi – varbūt tas saistīts ar manu vakardienas sarunu, kuru sāku, bet tomēr pieņēmu lēmumu neturpināt. Un, jā, vakar esot saplēsušies par to, ka kliente savam draugam nav devusi savu bankas karti. Es pie sevis nodomāju – malace, jo līdz šim viņš viņas naudu bija tērējis savām vajadzībām. Šī noteikti bija laba iespēja turpināt vakardienas sarunu par naudu un budžetu! Paņēmu papīru un pildspalvu un izveidojām ienākumu – izdevumu sarakstu. Caur šo darbošanos ieraudzīju, ka mana kliente spēj nodarbināt savu bērnu laikā, kad mēs veicam saraksta veidošanu. Savukārt saraksts gan sanāca tāds interesants – ienākumu puse bija diezgan nabadzīga, savukārt izdevumi gan bija pārpārēm, un tur pat pusi nebija iespējams par to summu nopirkt. Sākām izvirzīt prioritātes, un tas, ko es sadzirdēju, – dēls manai klientei ir vissvarīgākais!
Blakus arī traģiskos dzīves brīžos
Kliente saņēmusi lūgumu ierasties reģionālās slimnīcas reanimācijas nodaļā, nopietna lēmuma pieņemšanai. Sieviete jūtas emocionāli un fiziski iztukšota un ir bail par dzīvesdrauga dzīvību. Lūdz man būt līdzās, jo citu tuvinieku nav, kliente uzaugusi bērnunamā. Reanimācijas nodaļā mūs ieaicināja un iepazīstināja ar transplantologu komandu no Rīgas. Ārsti paskaidroja, ka vīrietis faktiski ir miris, tikai vairāki aparāti dažiem orgāniem ļauj darboties. Lūgums ģimenei apsvērt iespēju atļaut izmantot vīrieša orgānus trīs pacientu glābšanai. Mūs uz brīdi atstāj vienas. Centos, kā mācēju atbalstīt un paskaidrot sievietei, kas notiek, un pavadīju atvadīties no dzīvesdrauga. Sieviete pieņēma lēmumu, draugam aizejot, dāvāt iespēju trīs citiem cilvēkiem dzīvot.
No ģimenes skatupunkta
Vai ir nepieciešams ģimenes asistents? Jā, ir. Pirms pieciem gadiem man ar vecāko meitu bija problēmas. Viņa 13 gadu vecumā neapmeklēja skolu, lietoja alkoholu un zaga. Pati nezināju, kā rīkoties. Man piedāvāja ģimenes asistentu Ditu. Ņemot vērā viņas ieteikumus un manas domas, kopā radām risinājumu. Rezultāts bija efektīgs. Meita cītīgi mācījās un vēl centās nopelnīt naudiņu sev savā brīvajā laikā. Tai pašā laikā mans mīļotais vīrietis nokļuva slimnīcā ar insultu – komā. Pēc tam nāve. Piedāvāja ziedot orgānus. Tas priekš manis bija par daudz. Labi, ka bija man ģimenes asistents, pie kā vērsties pēc palīdzības, jo tajā brīdī neviena cita blakus nebija. Dita man ar pareiziem vārdiem palīdzēja pieņemt pareizo lēmumu. Par to es esmu pateicīga gan Ditai, gan sociālajam dienestam, ka man tajā laikā bija Dita.
Otro reizi, kad man piedāvāja ģimenes asistentu, bija nesaskaņas ar jaunāko meitu Annu. Arī Dita man palīdzēja. Ieteica Pusaudžu resursu centru. Man nebija ne jausmas, ka tāds pastāv un ar ko nodarbojas. Tagad viss notiek. Anna apmeklē mentoru. Pati izgāju konsultācijas pie psihologa, vēl šobrīd strādājam, un ir redzami rezultāti.
Šie ir patiesi stāsti par divām sievietēm, kuras saņem ģimenes asistenta pakalpojumu. Vienā no tiem sieviete mācās iestāties par sevi un savu dēliņu. Otrā ģimenē ar ģimenes asistenta atbalstu abas meitas joprojām dzīvo ģimenē, mamma apmeklē psihologu, un trīs cilvēki dzīvo, jo lēmuma pieņemšanas brīdī blakus bija atbalsts.
Ne visām ģimenēm ir iespējams palīdzēt caur ģimenes asistenta pakalpojumu, bet šie ir tie mirkļi, stāsti un rezultāti, kamdēļ šo pakalpojumu Labklājības ministrija redz kā ļoti nozīmīgu sabiedrības labklājības veicināšanā un kopš 2020. gada projekta "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" ietvaros iesaistījusi 28 pašvaldības ģimenes asistenta pilotprojektā. Līdz šim projekta ietvaros apmācīti vairāk nekā 50 ģimenes asistenti un plānots līdz 2023. gada beigām apmācīt vēl aptuveni 30 cilvēku, kuri sniegs atbalstu grūtībās nonākušajām ģimenēm.