Par "Blue Monday" jeb "Zilo pirmdienu" pasaule pirmo reizi izdzirdēja 2005. gadā. Gada depresīvākās dienas "kokteilī" parasti tiek samesta kaudzīte ne to priecīgāko lietu, piemēram, slikti laikapstākļi, pēcsvētku klusums, jostasvietas savilkšana pēc pamatīgās patērēšanās gada nogalē, kā arī nespēja saņemt sevi rokās un realizēt nospraustos Jaungada mērķus. Par gada depresīvāko dienu iegājies dēvēt janvāra trešo pirmdienu, taču – vai tiešām šodien emocijas līst pāri malām vairāk nekā citas dienas? Īsā atbilde – nē, jo "matemātiskajai formulai", pēc kuras to aprēķina, nav zinātniski pamatojuma. "Medical News Today" gada depresīvāko dienu sauc par mītu, norādot uz to kā mārketinga triku, kas palīdz reklamēt un pārdot preces un pakalpojumus.
Kā raksta "Independent", aprēķinu formulas autors ir psihologs Klifs Arnols. Viņš nāca klajā ar šo konceptu pēc ceļojumu firmas "Sky Travel" ierosinājuma, kuri pēcāk izmantoja sevis pasludināto gada depresīvāko dienu, lai popularizētu ziemas sezonas piedāvājumus. Pēcāk Arnāls gan pats atzinies, ka formulas pamatā ir pseidozinātne, un viņš nekad nebija vēlējies kādai dienai un janvārim piedēvēt tik lielu drūmumu. Tā vietā Arnols gribējis cilvēkus iedrošināt un uzmundrināt šo periodu saskatīt kā iespēju dzīvē kaut ko mainīt vai izmēģināt. "Vienalga, vai runa ir par jaunu karjeras ceļu, jauniem draugiem, mešanos jaunā hobijā vai piedzīvojumos, janvāris ir ļoti piemērots laiks, lai pieņemtu lielus lēmumus," tā Arnols.