Vecākiem ir jāpamanās izmantot svētku laiku, lai stiprinātu mūžīgas vērtības, nevis lai apmierinātu bērnu mantkārību. Kā? Vienkāršākā atbilde, protams, ir tā, kas daudziem vecākiem ir īpaši sarežģīta - vienkārši pateikt nē, kad kāroto Ziemassvētku dāvanu saraksts drīzāk atgādina "Kara un miera" sējumu, bet apgrozāmās summas liktu nosvīst pat Bilam Geitsam.
Pateikt bērnam nē ir ļoti nozīmīgi viņa izaugsmei un veselīgai attīstībai, tādēļ būtu labi arī tev pašai šādu risinājumu pieņemt. Bērniem jāsaprot, ka viņi ne vienmēr saņems ko vēlēsies, taču viņu dzīve un svētki tādēļ nekļūs mazāk priecīgi. Sarežģītākais ir to paveikt pareizi, lai izvēlētais ceļš apdzēstu svētku alkatību, nemazinot prieku.
- Pievērs bērnus tam, ko viņi patiešām grib. Iespējams, bērni
lielveikalu Santaklausam stāsta, ka grib jaunāko video spēli vai kādu
citu modernu un dārgu mantu, taču bērnu psihologi saka ko citu. Pētījumi
rāda, ka bērni visvairāk vēlas pēc iespējas vairāk laika pavadīt kopā
ar saviem vecākiem.
Tādēļ bumba par pieciem latiem var izrādīties vērtīgāka nekā jaunākā sporta video spēle, ja vien būs iespēja futbolu uzspēlēt kopā ar vecākiem. Nepietiek bērnam uzdāvināt bumbu un izvadīt viņu pa durvīm. Saki: "Iesim ārā un kopā uzspēlēsim."
- Liec lietā galvu un bērnu rokas. Lai nopirktu perfektu dāvanu,
ir vajadzīgs ne pārāk daudz naudas, taču nebūs viegli tādu radīt,
vienlaicīgi nostiprinot savu bērnu pašapziņu. Ja tavam dēlam patīk
māksla, iespējams, viņš varētu likt lietā savas Van Goga spējas un
uzzīmēt katra ģimenes locekļa portretu. Ja tavai meitai patīk dzeja,
var likt nojaust, ka viņas dzejoļi ne tikai palīdzēs radīt svētku
noskaņu, bet tos atcerēsies arī ilgi pēc tam.
Viss, ko tu spēj paveikt, lai apliecinātu viņu spējas un izpausmes, palīdz bērniem celt savu pašapziņu, ļaujot tiem tik daudz nedomāt par sevi un piemirst par finansiāli iespaidīgajām vēlmēm. Šādas dāvanas lieliski aizstāj veikalā pirktas lietas ne tikai to individuālās vērtības dēļ, bet arī tādēļ, ka to veidošanā ir vajadzīga radoša iedvesma. Tās rada īpašu prieku ne tikai saņēmējam, bet arī devējam.
- Izvēlies citāda veida atalgojumus. Ģimenes būšana kopā ir ne mazāk svarīga par naudas pārvaldīšanas prasmi. Taču dažreiz ģimenes kopīgais laiks strauji zūd, vai to aizstāj dārgas dāvanas. Par īpaši labi paveiktiem darbiem bērnus var atalgot ar paštaisītu "Ģimenes prieka kuponu grāmatiņu" – radoši izveidotu kalendāru, kurā atzīmēti ģimenes kopīgie pasākumi kā balva par kādu labu darbu. Kuponus vēlāk iespējams apmainīt, piemēram, pret gājienu uz bibliotēku, basketbola spēli, ceļojumu uz viņu iecienīto atrakciju parku, vai izbraucienu ar divriteni. Par kuponiem pat varētu dabūt atbrīvojumu no tik netīkamiem mājas darbiem kā atkritumu iznešanas vai galda klāšanas. Šādi kuponi saglabās iespēju ģimenei būt kopā, uzlabojot attiecības, un tā šķiet, ir visu bērnu lielākā vēlme.
- Pacietīgi respektē viņu fantāzijas, taču nezaudē realitātes
izjūtu. Kāds no taviem bērniem joprojām tic Ziemassvētku vecītim,
kurš labajiem puikām un meitenēm dāvanas piegādā neierobežotā skaitā?
Pasakas par Ziemassvētku vecīti labi noder maziem bērniem, taču to
mērķis ir noturēt viņus realitātē, nevis darīt laimīgus.
Ieteicams pēc garā un dārgā Ziemassvētku dāvanu saraksta apkopošanas maigi likt galdā vēsus faktus - labās uzvedības dēļ viņi droši vien saņems vienu vai divas no kārotajām lietām, taču viņu svētki būs ne mazāk jautri.
- Par ko viņi sūdzas? Vai viņiem tiešām ir nepieciešams sevi skolā
apliecināt ar 100 latu dārgiem sporta apaviem, kādi jau ir stilīgajiem draugiem?
Izskaidro, ka būt atšķirīgam ir OK, un dārgas kurpes pašas par sevi
nevienu nepadarīs labāku. Piemēram, saki: "Varbūt kaimiņu Jānim ir
tās dārgās botas, taču tas biji tu, kurš pēdējā spēlē iesita divus vārtus, nevis viņš."
Ļauj bērniem saprast, ka viņi ir unikāli ar to, kas ir viņos, nevis ar to, kas viņiem mugurā. Tiesa, šis uzdevums nebūs no vieglajiem, it īpaši, ja tava atvase ir 9-14 gadu vecumā, kad bērni visvairāk vērtē citus pēc materiālām vērtībām. Viņi asi izjūt savu vienaudžu spiedienu: "Ja tev nepieder moderns mobilais telefons, tu neesi stilīgs." Vecākiem jāuzmanās, lai viņi paši netiktu ierauti šajā materiālisma apburtajā lokā. Viens no veidiem varētu būt bērna izglītošana par reklāmas ietekmi uz sabiedrību. Nenovērtē savu bērnu pārāk zemu, jo viņi ir apķērīgāki nekā pieaugušie mēdz domāt. Pēc neliela izskaidrošanas darba tu viņam palīdzēsi justies pašpārliecinātākam savās zināšanās, un bērniem tas patīk.
Iespējams, bargās mammas statuss tevi nesajūsminās, bet samierinies - tas ietilpst vecāku darba pienākumos.