iepirkšanās, ģimene
Foto: Shutterstock
Uz bērniem orientēts mārketings jeb pārdošanas veicināšanas aktivitātes, kas vērstas tieši uz bērnu auditoriju, vienmēr ir bijusi sarežģīta un strauji mainīga mārketinga joma, ko virza uzņēmumu mērķis piesaistīt jauno patērētāju uzmanību un ietekmēt viņu un viņu vecāku izvēli šodien un turpmāk. Vai tas sasniedz mērķi un cik ētisks tas ir?

Ko domā vecāki?

90% Latvijas vecāku un vecvecāku kādreiz ir pakļāvušies bērnu prasībām nopirkt kāroto našķi vai rotaļlietu tikai tādēļ, ka uz iepakojuma attēlots kāds animācijas tēls vai supervaronis, un bērns uzstājīgi pieprasa tā iegādi, liecina pētījumu centra "Norstat" 2023. gada maijā veiktā aptauja*. 28% aptaujas respondentu atzīst, ka tas notiek bieži, bet 62% – ka dažreiz.

Gandrīz visi aptaujas dalībnieki arī saredz iespēju uzņēmumiem veidot ētiskāku un atbildīgāku uz bērniem vērsto mārketingu. 70% respondentu uzskata, ka bērniem īpaši vajadzētu reklamēt veselīgus produktus, piemēram, augļus un dārzeņus, pilngraudu produktus, veselīgus našķus. 61% aptaujāto domā, ka bērniem nevajadzētu reklamēt produktus, kuros ir daudz piesātināto taukskābju, cukura vai sāls. 53% aicina pie kasēm neizvietot saldumus bērnu acu augstumā, un 25% – neizmantot bērniem paredzētu produktu reklāmās animācijas, filmu vai spēļu varoņu tēlus.

"Lidl" apņemšanās

Šis izaicinājums nav unikāls tikai Latvijā, bērnu neveselīgie uztura paradumi ir satraukuma avots daudzviet pasaulē. Tādēļ "Lidl" savā starptautiskajā apzināta uztura veicināšanas programmā ir iekļāvis vairākas apņemšanās, kas attiecas uz bērniem orientētu mārketingu. Tā, piemēram, "Lidl" pakāpeniski nomainīs savu privāto zīmolu produktu iepakojumu, to dizainā atsakoties no animētiem tēliem, nereklamēs neveselīgus produktus (daudz piesātināto taukskābju, cukura vai sāls) caur bērna ieguvuma prizmu. Šīs izmaiņas notiks pakāpeniski un kopumā skars vairāk nekā 14 dažādas "Lidl" produktu kategorijas, piemēram, saldumus, šokolādes konfektes un sāļās uzkodas; virkne produktu iegūs jaunu, neitrālāku fasējuma dizainu.

Mēs labi saprotam, ka pārtikas produktu izvēles veikalā ne vienmēr nosaka tikai cena, īpaši attiecībā uz bērniem, kurus vada emocionāli impulsi. Tādēļ kā daļa no lielās un starptautiskās "Lidl" veikalu ģimenes arī Latvijā uzskatām par savu pienākumu doties palīgā vecākiem, lai mūsu bērni izvēlētos un ēstu veselīgāku pārtiku, lai augtu stiprāki un gudrāki.
Antra Birzule, "Lidl Latvija" Korporatīvās sociālās atbildības vadītāja

Domājams, ka ilgtermiņā arī Latvijas Veselības ministrijas iniciatīvas, kuru mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par agresīvas reklāmas ietekmi uz bērnu uztura paradumiem un par pievienotā sāls un cukura daudzuma ietekmi uz bērnu veselību, sniegs nopietnu ieguldījumu mūsu sabiedrības veselībā. Taču skaidrs ir viens – attiecībā uz bērnu uzturu vecāku zināšanām, paraugam un ģimenē veidotajiem praktiskajiem ikdienas paradumiem ir vislielākā nozīme.

*"Norstat" aptauja Latvijā veikta 2023. gada maijā, tajā piedalījās 300 respondenti, kuriem ikdienā līdzās ir bērni vecumā līdz 12 gadiem (bērni, mazbērni, brāļi/māsas, radinieki).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!