Foto: Shutterstock
Tehnoloģiskās iespējas, digitalizācija un internets sniedz ne mazums iespēju strādāt, izklaidēties, sazināties un organizēt sadzīvi krietni vien ērtāk, taču ne bez ēnas puses – tas ir arī galvenais iemesls informatīvajam piesārņojumam, ko ik uz soļa gan apzināti, gan neapzināti radām mēs paši.

Digitālie mediji, jo īpaši sociālie tīkli, ir padarījuši informācijas apriti tik operatīvu kā vēl nekad, nodrošinot iespēju komunicēt jebkurā laikā un jebkurā vietā. Tiesa, tam ir arī blaknes, – nepārtrauktā informācijas plūsma kļūst par apdullinošu troksni, kurā itin viegli apmaldīties un pazaudēt kritisko domāšanu.

Kā liecina sociālo mediju pārvaldības platformas "Hootsuite" ziņojums par globālajiem interneta lietošanas paradumiem "Digital 2022: Global Overview Report", tad pērn internetu lietojuši 4,9 miljardi planētas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 64 gadiem. Salīdzinājumam – 2012. gadā tie bija 2,1 miljardi. Vidējais laiks, ko viens cilvēks dienā pavadījis internetā, ir 6 stundas un 58 minūtes, sociālajiem medijiem veltot 2 stundas un 27 minūtes, bet ziņu medijiem – 2 stundas.

Kā galvenos iemeslus interneta lietošanai lietotāji min informācijas meklēšanu, saziņu ar draugiem un ģimeni un sekošanu līdzi jaunumiem un aktualitātēm. Pēc tam ierindojas video satura patērēšana un praktisku pamācību meklēšana.

Foto: Shutterstock
Tā kā jaunās tehnoloģijas ir demokratizējušas gan piekļuvi informācijai, gan tās izplatīšanu, tad ikviens var brīvi paust savu viedokli plašākai sabiedrībai, kam ne vienmēr ir informatīva vērtība vai cēli mērķi. Informatīvā piesārņojuma piemēri ir viltus ziņas, maldinoša politiskā reklāma un propaganda.

Šāda "informācija" nodara kaitējumu gan individuālā, gan sabiedrības līmenī.

Indivīda līmenī tā ietekmē cilvēka spēju pieņemt adekvātus lēmumus un objektīvi spriest par pasauli, kā arī var novest pie trauksmes, depresīva stāvokļa utt.
Savukārt sabiedrības līmenī dezinformācija devalvē uzticību jebkāda veida medijiem, oficiālām institūcijām un noplicina morāles vērtības. Piemēram, uzskatāms piemērs ir pandēmijas laikā izplatītā dezinformācija par vakcīnu kaitīgumu, dažādas sazvērestības teorijas u. c. Pasaules Veselības organizācija (PVO) Covid-19 pandēmijas kontekstā pat radīja terminu "infodemic" – informācijas epidēmija.

Tiesa, ne vienmēr informatīvais piesārņojums tiek radīts mērķtiecīgi – tas var būt atkarīgs arī no konteksta, piemēram, korporatīvajā vidē potenciāls piesārņojuma avots ir e-pasts, jo tam burtiski esam piesieti lielāko daļu no savas dienas, rakstot un lasot ziņojumus, kuriem ne vienmēr ir informatīva vērtība, piemēram, mēstules, reklāmas, vairākas reizes pārsūtītas vēstuļu ķēdes, kuru saturs neattiecas uz darāmo darbu, kolēģu emociju izvirdumus utt.

Foto: Shutterstock

Informācijas higiēna

Līdzīgi, kā mazgājam rokas pirms ēšanas, arī informācijas uzņemšanā lietderīgi ievērot higiēnas pasākumus, lai nekaitētu savai garīgajai veselībai. Protams, liela daļa atbildības gulstas uz digitālo platformu uzturētājiem, kuru algoritmi veicina kaitniecīga satura izplatību, taču mūsu varā ir patērēt un izplatīt saturu apzināti.

  • Samazināt savu "dezinformācijas pēdu" – nepublicēt savos sociālajos tīklos neko, kas nav pārbaudīts un/vai faktos balstīts;
  • Interneta komentāros necensties pierādīt savu taisnību vai strīdēties, bet gan paskaidrot savu viedokli ar faktiem un argumentiem;
  • Rakstīt vienkāršā valodā un skaidri, lai vēstījums būtu nepārprotams un viegli uztverams, neatkarīgi no cilvēka vecuma, nodarbošanās, sociālā slāņa utt.
  • Ierobežot sociālo un ziņu mediju lietošanu. Piemēram, dariet to tikai noteiktos dienas laikos, lai uzzinātu svarīgāko.
  • Noņemt ienākošo ziņu signālus, lai mazinātu trauksmi. Ja vien neesat ātrās palīdzības brigādes mediķis, jums nav obligāti jāreaģē uz visu un uzreiz. Izvērtējiet prioritātes, reaģējiet secīgi.
  • Nerakstīt un nepublicēt spontānu emociju uzplūdā – pārdomājiet savu vēstījumu un pārbaudiet faktus. Kritiskā domāšana spēcīgu emociju uzplūdā īsti labi nedarbojas.
  • Nelietot ziņu un sociālos medijus pirms gulētiešanas – tas var radīt trauksmi un miega traucējumus.

Informācijas higiēna būtībā ir garīgās higiēnas sastāvdaļa, kas ir nepieciešama, lai gādātu gan par savu, gan apkārtējo labsajūtu. Tā rada gan laiku un telpu vēstījuma pārdomāšanai, gan kalpo kā stratēģiska pieeja informācijas un datu iegūšanai, apkopošanai un izplatīšanai, jo nemitīgā informācijas plūsma var krietni nogurdināt un radīt stresu. Tāpēc pirms kārtējo jaunumu paušanas lietderīgi pavaicāt, vai patlaban ir piemērots brīdis, lai komunicētu par konkrētu tēmu, vai uzdod sev jautājumu par sava ziņojuma lietderīgumu.

Tas pats attiecas uz tevi pašu – skaidri paust savas robežas informācijas uztveršanā un apstrādē, lai neradītu pārslodzi un nepieņemtu nepārdomātus lēmumus, neizpaustu sensitīvu informāciju un neaizskartu citu cilvēku godu un cieņu. Vārdu sakot – domā, ko runā/raksti, un izvērtē citu cilvēku sacīto/lasīto, pirms pieņem to par baltu patiesību!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!