Verstapens
Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Ar trīs posmiem triju nedēļu laikā apgriezienus strauji uzņēmusi 2020. gada F-1 sezona. Šī 21 diena autosporta mekā mums atgādinājusi par "Mercedes" komandas šķietami nebeidzamajām spējām attīstīties un sasniegt jaunas virsotnes, kā arī par kādu ļoti talantīgu pilotu, kurš turpina progresēt un kurš šobrīd ir vienīgais, kas spēj iztraucēt pasaules čempionu iecerēto dienaskārtību.

Aizraujošajam sezonas pirmajam posmam Austrijā sekoja vēl viena sacīkste "Red Bull Ring" trasē – Štīrijas "Grand Prix". Savukārt septiņas dienas vēlāk "Hungaroring" trasē tika noskaidrots Ungārijas Lielās balvas uzvarētājs.

Seškārtējais pasaules čempions Lūiss Hamiltons pēc neveiksmīgās sezonas atklāšanas sacīkstes otrajā posmā demonstrēja sev daudz raksturīgāku sniegumu. Vispirms lietainā kvalifikācijas sesijā ar fantastisku apli brits nodrošināja kārtējo "pole position", kuru nākamajā dienā dienā pārvērta komfortablā uzvarā, aiz sevis atstājot komandas biedru Valteri Botasu.

Nedēļu vēlāk līdzīgi notikumi norisinājās Ungārijas "Grand Prix". Hamiltons pēc sīvākas cīņas ar Botasu kvalifikācijā atkal ieguva tiesības sacīksti sākt no pirmās starta vietas, bet svētdien svinēja pārliecinošu 86. uzvaru savā karjerā. Savukārt Botass bija spiests samierināties ar trešo vietu, jo nespēja tikt garām "Red Bull" līderim Maksam Verstapenam.

Infografika: SofaScore

"Mercedes" sniegums – apbrīnas vērts

Ne mazākajā mērā nenoniecinot Hamiltona spilgto sniegumu Štīrijas un Ungārijas posmos, "Mercedes" komandas padarītais darbs starpsezonā, kas vainagojies ar kārtējā dominējošā spēkrata radīšanu, ir apbrīnas vērts un būtu jāizceļ kā galvenais iemesls tam, kādēļ šogad seškārtējie F-1 Konstruktoru čempionāta uzvarētāji atkal izskatās neapturami.

Ja ieskaitam arī šosezon notikušos trīs posmus, kopš 2014. gada, kad sākās "Mercedes" uzvaru sērija, aizvadītas ir 124 F-1 sacīkstes un Breklijā bāzētā komanda uzvarējusi 92 no tām. Neraugoties uz to, ka gan pilotu, gan komandu kopvērtējumā sešus gadus pēc kārtas izcīnīti pārliecinoši panākumi, "Mercedes" nekad nav apstājusies pie sasniegtā un ir turpinājusi progresēt. Šī pieeja devusi cerēto rezultātu arī šosezon – palielināta ir "Mercedes" dzinēja jauda un ieviesti arī vairāki inovatīvi tehniskie risinājumi, kuri palīdzējuši uzlabot mašīnas kopējo veiktspēju.

Šeit īpaši izceļama DAS ("dual-axis steering") sistēma, kuru pirmoreiz redzējām pirmssezonas testos Barselonā. Tas ir stūres mehānisms, ar kura palīdzību iespējams mainīt riteņu sagāzuma leņķi. Tas ļauj formulai līkumos braukt ar izvērstu riteņu sagāzuma leņķi labākai saķerei, bet taisnēs riteņus atgriezt paralēlā stāvoklī, lai mazāk nodiltu priekšējo riepu iekšmalas. Vairāk par DAS sistēmu iespējams lasīt šeit.

Foto: EPA/Scanpix/LETA

Situācijā, kad tik izteikti dominē viena komanda, cīņa par uzvaru pilotu čempionātā parasti notiek starp abiem šīs vienības braucējiem. Botass skaidri norādījis, ka viņa mērķis ir kļūt par pasaules čempionu. Sezonas pirmais posms bija daudzsološs – soms izcīnīja "pole position" un arī uzvarēja sacīkstē, kamēr Hamiltons palika ceturtais. Nākamajās divās sacīkstēs Botass nav spējis turpināt iesākto kursu. Otrā vieta Štīrijas "Grand Prix" pēc ceturtās vietas kvalifikācijā bija labākais, uz ko soms varēja cerēt, savukārt Ungārijā iespējas uzvarēt sacīksti Botass sev laupīja pēc ārkārtīgi neveiksmīga starta, kurā zaudēja vairākas pozīcijas. Pašā posma izskaņā viņš nespēja apdzīt Verstapenu, paliekot trešais un sezonas kopvērtējumā jau atkrītot aiz lieliski braucošā Hamiltona.

Covid-19 pandēmijas dēļ F-1 vadītāji bija spiesti nākt klajā ar pavisam citu sacīkšu kalendāru salīdzinājumā ar sākotnēji ieplānoto. Iespējams, ka šobrīd apstiprinātajam posmu sarakstam pievienosies vēl kāds, taču pilnīgas skaidrības par to vēl nav. Tomēr ir zināms, ka šī sezona būs īsāka nekā iepriekšējās. Tas ir vēl viens iemesls, kādēļ Botasam ir strauji jāuzlabo savs sniegums, ja viņš vēlas nopietni cīnīties par pasaules čempiona titulu – nav skaidrības, cik daudz posmu būs pilotu rīcībā, lai apliecinātu savas spējas. Ja Botass jau sezonas ievaddaļā pārāk daudz sāks atpalikt no Hamiltona, tad Somijas autosportists visai pēkšņi var nonākt situācijā, kurā brita septītā pasaules čempiona titula svinības viņš vairs nebūs spējīgs atcelt.

Lai arī kā noslēgtos Hamiltona-Botasa duelis, ir skaidrs, ka "Mercedes" atkal ir spērusi soli uz priekšu un ka šī gada formula ir, iespējams, labākā no visām komandas radītajām. Pēc sešiem panākumu pilniem gadiem, kuros iegūtas neskaitāmas uzvaras un izcīnīti seši čempionu tituli, tas tiešām ir apbrīnas vērts sasniegums.

Verstapens – labākais pilots F-1?

Pirmssezonas testos kļuva skaidrs, ka "Mercedes" atkal būs favorīti cīņā par čempionu titulu, bet "Red Bull" varētu būt tā komanda, kura aptur seškārtējo čempionu uzvaras gājienu.

Taču pirmajos trīs posmos "Red Bull" vienība piedzīvojusi vairākas neveiksmes un klupienus. Austrijas posmā abi komandas piloti bija spiesti izstāties tehnisku problēmu dēļ. Savukārt Štīrijas un Ungārijas posmos komandai nācās atzīt, ka distance starp viņiem un "Mercedes" šobrīd ir pārāk liela, lai reāli iesaistītos cīņā par uzvarām un čempionu tituliem.

Nevainojamais "Mercedes" sniegums gan nav vienīgā problēma, kura šobrīd nomoka savulaik četrus pilotu un komandu pasaules čempiona titulus ieguvušo vienību. Galvassāpes radījusi arī šī gada "Red Bull" formula. Gan Verstapens, gan viņa komandas biedrs Aleksandrs Albons vairākkārt saskārušies ar spēkrata aerodinamiskajām problēmām, zaudējot kontroli pār to trases līkumotajās daļās. Situāciju pasliktina fakts, ka pati komanda vēl nezina precīzus piedzīvoto likstu cēloņus.

Šīs problēmas komandai jāatrisina visai ātri, jo labi sezonu ir sākušas "Racing Point" un "McLaren" vienības, kuras, pateicoties konkurētspējīgai formulai un kvalitatīvam pilotu sastāvam, viennozīmīgi steigs izmantot "Red Bull" neveiksmes savā labā.

"Red Bull" konkurētspēja pagaidām sagādājusi vilšanos, taču viens faktors, kas palīdzējis mīkstināt sākotnējo kritienu ir Makss Verstapens. Talantīgā nīderlandieša sniegums šosezon bijis patiešām lielisks un ļāvis argumentēt, ka viņš, iespējams, ir pats labākais starp 20 F-1 pilotiem. Vispirms, pēc neveiksmes Austrijas posmā, viņš izcīnīja trešo vietu Štīrijas sacīkstē, ilgstoši atrodoties otrajā vietā un tikai pašā izskaņā piekāpjoties Botasam, kurš vada ātrāko "Mercedes" spēkratu. Savukārt aizvadītajā nedēļas nogalē pēc sarežģītas kvalifikācijas, kurā viņš palika septītais, Verstapens aizcīnījās līdz otrajai vietai un šoreiz aiz sevis noturēja arī somu pilotu.

Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Tiesa, Ungārijā izcīnītā otrā vieta varēja arī izpalikt. Aptuveni 30 minūtes pirms sacīkstes sākuma, kad piloti pamet garāžu un dodas instalācijas aplī, tobrīd slapjajā "Hungaroring" trasē Verstapens avarēja, sabojājot mašīnas priekšējo antispārnu un balstiekārtu. Komandas mehāniķiem bija dots pavisam neilgs laiks, lai salabotu nīderlandieša formulu un tas viņiem arī izdevās. Verstapens izcilo mehāniķu darbu atalgoja ar vienlīdz izcilu rezultātu Ungārijas posmā.

Par Verstapena talantu nav šaubu jau kopš viņa pirmajām dienām F-1. Ar katru gadu pilots ir progresējis, uzlabojot savu sniegumu visos sacīkšu braukšanas aspektos. Pērn viņš aizvadīja savu labāko sezonu, izcīnot trīs uzvaras un ierindojoties trešajā vietā pilotu čempionāta kopvērtējumā. Šogad Verstapens, kurš ir tikai 22 gadus vecs, turpina iesākto un demonstrē ģeniālu sniegumu laikā, kad komanda piedzīvo grūtības. "Red Bull" formulai ir potenciāls un jo ātrāk tā spēs to pilnībā izmantot, jo diženāki var būt Verstapena sasniegumi ar to.

Trīs sacīkstes ir aizvadītas. Tagad sekos nedēļu gara pauze, bet pasaules labākie piloti sezonu turpinās 2. augustā, kad Silverstounas trasē norisināsies Lielbritānijas "Grand Prix".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!