Lietuvas basketbola izlase lidmašīnas tehniskas problēmas dēļ pirmdien laicīgi nevarēja doties Telavivu, kur ceturtdien jāsāk dalība Eiropas čempionāta finālturnīrā. Lietuvieši problēmu atrisināja, tomēr notikušais bijis kā drāmas sižets.
Lietuviešiem izlidot bija plānots pirmdien un jau vakarpusē iekārtoties viesnīcā Telavivā. Sākotnēji "Boeing 737" lidmašīnas izlidošana kavējusies pusotru stundu, ko visa Lietuvas izlase ar spēlētājiem un personālu pavadīja lidmašīnā. Vēlāk, kad mehāniķiem nav izdevies novērst problēmu, reiss atcelts un sportisti devušies mājup.
Lidot uz Telavivu bija plānots ar lidmašīnu, kas nākamajā sezonā uz visām ULEB Eirolīgas izbraukuma spēlēm vizinās Kauņas "Žalgiris" komandu.
Kā otrdien speciālā preses konferencē skaidrojis viens no lidmašīnu apkopes tehniskā dienesta vadītājiem Andrus Gudelis, mehāniķi ilgi nav varējuši tikt skaidrībā, kādēļ viens indikators elektronikā uzrāda problēmas esamību. Līdz vakarpusei mehāniķi lidmašīnai bija noņēmuši un pārbaudījuši 70 elektronikas vienības, kamēr izdevies atrast problēmas vaininieci.
Pēc problēmas apzināšanas tikai sākušies īstie notikumi, par ko varētu filmēt kādu drāmu ar laimīgām beigām, vēsta Lietuvas mediji. Ap pulksten 19 kļuvis zināms, kāda detaļa nepieciešama, tomēr Viļņas lidostas rezervēs tādas nav bijis. Sazinoties ar "Boeing" kompānijas pārstāvjiem, problēma kļuvusi vēl sarežģītāka – detaļa nav bijusi oficiālajos "Boeing" tehniskajos servisos Eiropā, bet atgādāšana no Ziemeļamerikas ilgtu vismaz diennakti.
Tad Lietuvas aviotehnoloģiju speciālisti sazinājušies ar visiem saviem partneriem Eiropā. Nepieciešamā detaļa bijusi pieejama Lielbritānijā, bet tobrīd vairs nav bijuši tieši reisi uz Viļņu. Tad cilvēkam, kuram uzticēts atgādāt detaļu, pēdējā brīdī izdevies sagādāt biļeti reisā uz Rīgu. Latvijas galvaspilsētā šo cilvēku sagaidījuši no Viļņas atbraukušie pārstāvji un aptuveni pulksten 5 no rīta vajadzīgā detaļa bijusi Viļņas lidostā. Visu "operāciju" izdevies veikt mazāk nekā 12 stundās.
"Lidot varēja arī ar šo problēmu, pasažieru dzīvība nebūtu apdraudēta. Nebūtu nepieciešama arī ārkārtas nolaišanās. Pilotiem būtu citādāks lidojums, bet pasažieri, visticamāk, par problēmām lidojuma laikā netiktu informēti, jo tā nebija nozīmīga liksta. Tā bija tīri tehniska nianse, bet drošības nolūkos nelidojām," skaidro Gudelis. "Tehniski tas nozīmētu, ka pilotiem uzrādās, ka viens no spārniem ir pārāk "liels". Tāpēc lidojuma augstums būtu ap 6 km un ātrums ap 400 km/h. Tas nozīmētu lidošanu zemākajos mākoņos, turbulences, spēcīgākos vējus un citas problēmas. "
Paši lietuvieši joko, ka šī ir laba pazīme. 2013. gadā lidmašīnas dzinēja problēmas dēļ Lietuvas izlase uz Eiropas čempionāta finālturnīru Slovēnijā devās ar vienas dienas nobīdi. Pirmajā spēlē lietuvieši toreiz piekāpās serbiem, bet tad ar katru spēli savu sniegumu uzlaboja un beigās izcīnīja sudraba medaļas.
Notikušajā iesaistītie cilvēki neatklāj, cik izmaksāja ārkārtas remontdarbi, jo tas esot komercnoslēpums. Tomēr zināms, ka detaļas cena ir krietni zemāka par summu, lai pašu detaļu nogādātu uz Viļņas lidostu.
Otrdienas pēcpusdienā Lietuvas basketbola izlasei ar otro piegājienu izdevās aizlidot uz Telavivu. Viļņas lidostā Lietuvas izlase ieradās uzreiz pēc rīta treniņa, lidmašīnā viņiem būs nodrošināta kārtīga maltīte, bet vakarpusē pēc ierašanās Telavivā paredzēts jau nākamais treniņš. Pēc pirmdienas ķibelēm izlīdzējusi basketbola komanda "Lietuvos rytas", kas operatīvi nodrošinājusi valstsvienībai ideālus treniņapstākļus.
"Ja nevaram mainīt notiekošo, mēs maināmies. Mēs vēlējāmies, lai viss rit pēc plāna. "Lietuvos Rytas" mums nodrošināja treniņapstākļus, puiši kārtīgi atpūtās. Sanāk, ka mēs treniņus pārcēlām no Izraēlas uz Viļņu. Paldies pilotiem, kas negribēja riskēt ar mums, un labi, ka viss ir atrisinājies," otro reizi atbraucot uz Viļņas lidostu teica Lietuvas izlases galvenais treneris Daiņus Adomaitis.