Patria” 6x6 transportlīdzekļa prototipa prezentācija Ādažu poligonā - 3
Foto: Publicitātes attēli

No maija daļu no "Patria" bruņumašīnām pilnībā ražos Latvijā, bet pagaidām nav likumā paredzēts, kā tās vispār būtu iespējams reģistrēt, vēsta TV3 raidījums "Nekā Personīga".

Jau 2020. gada sākumā Latvijas un Somijas aizsardzības ministrijas vienojās, ka izstrādās jaunu bruņumašīnu sistēmu, kas būtu balstīta uz somu kompānijas "Patria" ražotās "6x6" auto bāzes. Sešriteņu bruņutransportierus uzņēmums "Patria" sāka ražot pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados. Tas ir samērā vienkāršs un tāpēc tiek saukts arī par kaujas lauka taksometru.

Iesākumā bija doma, ka projektā iesaistās arī Igaunija, bet igauņi no tā izstājās. Viņu vietā ir pievienojusies Zviedrija un Vācija. Drīz vien uzņēmums nāca klajā ar mašīnas uzlaboto versiju "Patria XA-300", kuras tapšanā iesaistījās arī Latvijas uzņēmēji. Jaunā bruņumašīna sver līdz 22 tonnām, spēj braukt ne tikai pa sauszemi, bet arī peldēt pa ūdeni, šķērsojot upes un ezerus. Spēj pārvarēt līdz vienu metru platus ierakumus, transportēt 10 karavīrus pilnā ekipējumā. Pašaizsardzībai uz jumta izvietota ložmetēja grozāmplatforma ar ložmetējnieka aizsargbruņām.

Slēdzot līgumu ar somiem, Latvija uzstāja, ka daļai no ražošanas jānotiek pie mums, lai palielinātu aizsardzības jomas piegāžu drošību un dotu stimulu vietējās aizsardzības industrijas attīstībai. Pirmie auto Latvijas armijai testam piegādāti jau 2021. gadā. Lielāko daļu no tiem montēja Somijā, Latvijā aprīkoja tikai ar atsevišķām detaļām.

Tuvākajās laikā plānots, ka uzņēmums "EMJ Metāls" un vēl piecas kompānijas, kas pēdējos gados iepirka papildus iekārtas, apmācīja darbiniekus, sāks faktiski pilna apmēra "Patria" bruņmašīnu ražošanu Latvijā. Dzinēji un vēl vairākas sarežģītas iekārtas joprojām taps Somijas rūpnīcā, bet karkasu, virsbūvi un arī bruņas ražos un samontēs pie mums. "Latvijā līdz šim mēs veicām daļēju komplektēšanu, un šo komplektēšanu mēs veicām jau uz notestētām mašīnām. Sākot ar šo mēnesi mēs uzsākam pilna cikla ražošanu Latvijā. Līdz ar to mēs atklājam jaunus izaicinājumus, kas līdz šim nav paredzēti," norāda "Patria Latvia" valdes priekšsēdētājs Uģis Romanovs.

Izaicinājumi, ar kādiem saskārusies "Patria Latvia", pirmo reizi publiski izskanēja pagājušo otrdien Saeimā. Tur vairāki aizsardzības industrijas uzņēmumi bija ieradušies uz pirmo sēdi īpaši izveidotai Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijai. Vairāki no viņiem skarbi kritizēja Aizsardzības ministriju, ka tai trūkst stratēģiska redzējuma, izpaliek aktīva virsvadība no Aizsardzības ministra, būtiski nepietiek naudas inovācijām, lai attīstītu jaunus produktus. Un nesakārtotu likumu dēļ ir apdraudēts arī "Patria" projekts.

"Aizsardzības ministrija pieminēja kā pozitīvu veiksmes stāstu "Patria". Patiesībā "Patria" veiksmes stāsts ir sasaistīts ar lieliem dzirnakmeņiem pie "Patria" kājām. Jo "Patria" reāli nevar nodot savu produkciju testiem. Jo testos ir ieplānots, ka, lai varētu akceptēt šo mašīnu bruņojumam, viņai jānobrauc 200 kilometru pa vispārējās lietošanas ceļiem. Pa vispārējās lietošanas ceļiem var nobraukt tikai mašīna, kura ir saņēmusi reģistrācijas numuru CSDD, bet CSDD nereģistrē transportlīdzekļus, kuri nav izgājuši atbilstības testus. Līdz ar to loks ir noslēdzies un "Patria" krājas stāvlaukumā," sēdē sašutumu pauda Latvijas Aizsardzības industrijas viceprezidents un LMT prezidents Juris Binde.

"Patria Latvia" apliecina, ka problēma patiešām ir tāda kā tas izskanējis Saeimas komisijas sēdē.

Pēdējo gadu laikā seši projektā iesaistītie vietējie uzņēmumi ir sagatavojuši iekārtas tādā apmērā, ka bruņumašīnas pie mums tiks uzbūvētas no nulles. Un kā pilnīgi jaunas transporta vienības tās katru nepieciešams testēt. Gan bezceļa apstākļos, gan nobraucot 200 kilometrus pa koplietošanas ceļiem. Tikai tagad atklājies, ka šos Latvijā pilnībā uzbūvētos auto piereģistrēt nevar.

Ceļu satiksmes drošības direkcija šī gada sākumā uzzinājusi par šo problēmu. Atklājies, ka armijas transportlīdzekļu reģistrs, kas uzrauga un apkalpo militāristu mehanizēto tehniku, nemaz nevar piešķirt šajā procedūrā nepieciešamo VIN kodu, tautā sauktu par "šasijas numuru".

Patria vadītājs diplomātiski nekritizē Aizsardzības ministriju un cerot, ka problēmas ar auto reģistrēšanu nokārtosies. No tā vistiešākajā veidā atkarīgs cik ātri bruņmašīnas saņems Latvijas armija un Zemessardze. Aizsardzības Ministrija apgalvo, ka neraugoties uz nepieciešamību grozīt normatīvos aktus, "Patria" bruņutransportlīdzekļu piegādes grafiks neesot ietekmēts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!