Kaspars Briškens Tālis Linkaits
Foto: Patriks Pauls Briķis/DELFI

Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) neļāva pilnvērtīgi informēt valdību par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izmaksu pieaugumu, paziņojumā medijiem pauž satiksmes ministra Kaspara Briškena (P) padomnieks Edgars Klētnieks (P).

Viņš norāda, ka 2022. gada martā Satiksmes ministrija (SM) bija sagatavojusi iesniegšanai valdībā informatīvo ziņojumu, kas saturēja informāciju par izmaksu pieaugumu "Rail Baltica" projektā. Tomēr, kā apgalvo Klētnieks, šī ziņojuma tālāku virzību apturēja tā laika satiksmes ministrs Linkaits, vēlāk valdībā iesniedzot ziņojumu, kas saturēja zemākas aplēses par projekta izmaksām.

"Gatavojot regulārās atskaites par projekta ieviešanu, 2022. gada martā SM tika sagatavots ziņojums "Par Rail Baltica projekta ieviešanas progresu Latvijā". Šajā ziņojumā norādīts, ka 2021. gada cenās projekta finanšu resursu deficīts Latvijas aktivitāšu īstenošanai jau varētu būt sasniedzis 1,6-1,7 miljardus eiro, un ka projekta Latvijas aktivitāšu kopējās izmaksas sasniegušas jau 3,4 miljardus eiro," pauž Klētnieks.

Viņš piebilst, ka no tiesību aktu portālā pieejamās informācijas secināms, ka šīs ziņojuma versijas iesniegšanu Ministru kabinetā apturējis Linkaits. Tā vietā valdības 2022. gada 24. maija sēdē tika izskatīta jauna ziņojuma versija, kurā norādīta atšķirīga informācija par "Rail Baltica" projekta izmaksu deficītu.

"Attiecīgi, izmainītajā ziņojuma versijā norādīts, ka deficīts 2016. gada cenās varētu būt sasniedzis tikai 0,64 - 0,74 miljardus eiro, un ka kopējās projekta Latvijas aktivitāšu izmaksas būšot 2,4 miljardi eiro," pauž Briškena padomnieks.

Viņš norāda, ka, balstoties uz šī gada 11. jūnijā izskatīto ziņojumu valdībā, jau 2021. gadā iekšējās aplēses par "Rail Baltica" projekta izmaksām Latvijas aktivitātēm bija sasniegušas gandrīz 5 miljardus eiro.

"Šāds secinājums izdarīts, ņemot vērā starptautiskā kopuzņēmuma "RB Rail" sniegtās aplēses par tā brīža tehnisko projektu datiem. Tādēļ nav skaidrs, kāpēc Linkaita iesniegtajos ziņojumos netika norādīta pilnvērtīga un aktuālā informācija par projektam nepieciešamo investīciju pieaugumu," brīnās Klētnieks.

Viņš arī atsaucas uz Valsts kontroles publicētajiem secinājumiem par "Rail Baltica" projektu, kurā norādīts, ka lēmumu pieņemšanā un projekta uzraudzībā nepietiekami bijis iesaistīts Ministru kabinets.

"Valsts kontrole secinājusi, ka SM ir apstiprinājusi projekta tvēruma izmaiņas, taču ne visos gadījumos valdība ir tikusi informēta par izmaiņām, salīdzinot ar sākotnēji apstiprināto, šo izmaiņu pamatojumu, ietekmi uz projekta kopējām izmaksām un valsts budžetu," atgādina Briškena padomnieks.

Jau vēstīts, ka 12. jūnijā Latvijas Valsts kontrole publiskoja secinājumus par "Rail Baltica" ieviešanas procesu, norādot, ka projekta tvērums Latvijā ir mainījies bez vienotas pieejas tā apstiprināšanā un lēmumi ir grūti izsekojami. Savukārt trīs Baltijas valstu revīzijas iestādes nāca klajā ar kopīgu paziņojumu par "Rail Baltica" projektu, secinot, ka projekta virzība ir apdraudēta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!