Lai internetā uzzinātu aktuālo informāciju par sociālajiem, ekonomiskajiem un politiskajiem notikumiem Latvijā, iedzīvotāji visbiežāk izvēlas portālu "Delfi", liecina Valsts kancelejas (VK) pasūtītā sabiedriskās domas aptauja, ko šī gada jūnijā realizēja SIA "Rait Custom Research Baltic".
Aptauja veikta internetā laika posmā no 14. līdz 27. jūnijam un aptaujāti 1005 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem.
Dati rāda, ka no interneta portāliem vairums aptaujāto informācijas ieguvei izmanto "Delfi" – 48%, kam seko "TVNET" (37%), "Apollo" (28%), "rus.delfi.lv" – 24% un Top5 noslēdz "LSM", kuru izmanto 24% aptaujāto.
Iedzīvotāji visvairāk uzticas sabiedriskajiem medijiem – pozitīvu atbildi snieguši 53%. Komerctelevīzijām uzticas 47%, komerciālajiem radio – 50%, komerciālajiem interneta ziņu portāliem – 49%, sociālajiem medijiem – 37%, bet laikrakstiem vai žurnāliem (drukātiem vai digitāliem) – 47% Latvijas iedzīvotāju.
Gandrīz katru dienu sociālos medijus patērē 57% aptaujāto, interneta ziņu portālus – 52%, televīziju skatās 44%, radio klausās 41% aptaujāto, audiovizuālo saturu pēc pieprasījuma patērē 16% cilvēku, audio straumēšanas pakalpojumus – 11% aptaujāto, bet drukāto presi lasa 6%.
Dati par radio segmentu rāda, ka par sociālajiem, ekonomiskajiem un politiskajiem notikumiem valstī iedzīvotāji visbiežāk informāciju iegūst no Latvijas Radio 2 (20%), Radio Skonto (19%), Latvijas Radio 1 ziņām un citām tematiskajām programmām (18%). Būtiski, ka gandrīz katrs trešais (27%) neizmanto šādu informācijas iegūšanas veidu.
Biežāk izmantotie laikraksti vai žurnāli informācijas iegūšanai ir vietējie vai reģionālie laikraksti (16%) un pašvaldības informatīvie izdevumi (14%), katrs desmitais aptaujas dalībnieks informāciju iegūst MK-Latvija (10%), savukārt vairāk nekā puse iedzīvotāju (53%) neizmanto laikrakstus un žurnālus informācijas iegūšanai, rāda aptauja.
Populārākie televīzijas kanāli informācijas iegūšanai, ko izmanto vairāk nekā viena trešā daļa iedzīvotāju, ir: LTV1 (39%) un TV3 (37%). Vēl 29% aptaujas dalībnieku informāciju iegūst no LTV7. Vienlaikus 33% neizmanto televīzijas kanālus informācijas iegūšanai par sociālajiem, ekonomiskajiem vai politiskajiem notikumiem Latvijā.
Vērienīgajā aptaujā mērīti uzskati par politiskajiem procesiem Latvijā, uzticēšanās dažādām organizācijām, institūcijām, informācijas avotiem un medijiem, tika skaidrots viedoklis par Krievijas iebrukumu Ukrainā, influenceru radīto saturu, priekšvēlēšanu aktivitātēm, kā arī lūgts atbildēt par ierosinājumiem Latvijas attīstībai.
Ar aptaujas rezultātiem var iepazīties šeit.
Iepriekšējā aptaujā, ko šī gada martā pēc VK pasūtījuma veica SIA "TNS Latvia", tika skaidrota iedzīvotāju attieksme pret Krievijas karu Ukrainā, atbalstu Ukrainas kara bēgļu uzņemšanai, Ukrainas uzņemšanai ES un NATO, par drošības sajūtu militāra kara draudu kontekstā, uzticēšanos informācijas avotiem.
Aptauja rāda, ka 47,4% iedzīvotāju uzticas Latvijas valsts institūciju sniegtajai informācijai par karu Ukrainā, bet mediju sniegtajai informācijai uzticas 47,5%. Rietumvalsts mediju ziņotajam par karu Ukrainā uzticas 43%, bet Krievijas – 8%. Savukārt 44,7% iedzīvotāji jūtas noguruši no ziņām par Krievijas karu Ukrainā.
Lai iegūtu informāciju par notiekošo Ukrainā, iedzīvotāji visbiežāk izmanto interneta resursus vai sociālos tīklus (45,1%). No konkrēti nosauktajiem avotiem aptaujā redzams, ka "Delfi" ir populārākā ziņu gūšanas vieta – tur ielūkojas 8,4% Latvijas iedzīvotāju, lai iegūtu informāciju par Krievijas karu Ukrainā. Tam seko "Youtube", ko apmeklē 7,2% iedzīvotāju, "LSM" izmanto 7%, "Telegram" kanālus – 4%, bet Top5 noslēdz "TVNET", kur ielūkojas 2,6% iedzīvotāju.
8,5% respondentu atzīmējuši, ka informācijas ieguvei izmanto internetu, neprecizējot sīkākus avotus, bet 2,7% respondentu izmanto interneta ziņu portālus, arī nekonkretizējot.
Martā īstenotajā aptaujā piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem, tā notika internetā laika posmā no 13. līdz 15. martam.