ātrums spidometrs odometrs
Foto: Shutterstock

Partijas "Progresīvie" frakcija piedāvā veikt grozījumus Ceļu satiksmes likumā, paredzot noteikt naudas sodu par ātruma pārsniegšanu līdz 6–10 kilometriem stundā, portālu "Delfi" informēja politiskā spēka pārstāvji.

Spēkā esošajā likuma redakcijā paredzēts tikai brīdinājums par šādu ātruma pārkāpšanu.

Partija piedāvā grozījumus, reaģējot uz satraucošo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) statistiku Latvijā, ar mērķi samazināt smagi ievainoto un bojāgājušo personu skaitu uz Latvijas ceļiem.

"Progresīvie" atsaucas uz statistiku, ka tikai 29% vieglo automašīnu ārpus apdzīvotām vietām ievēro atļauto ātrumu 90 kilometr stundā, piebilstot, ka šāda plaša ātruma pārsniegšana palielina avāriju risku un nopietnu seku iespējamību.

Saeimas deputāte Antoņina Ņenaševa (P) norādīja, ka patlaban Latvijā uz vienu miljonu iedzīvotāju ceļu satiksmes negadījumos bojā iet 64 cilvēki, salīdzinot ar Eiropas vidējo rādītāju – 42; savukārt Zviedrijā šis rādītājs ir tikai 21.

"Daudzās Eiropas valstīs sods par ātruma pārsniegšanu tiek piemērots jau no viena kilometra sutundā, kas ievērojami palīdzējis samazināt negadījumu un bojāgājušo skaitu. "Progresīvie" iestājas par datos balstītiem lēmumiem, ko apstiprina pētījumi gan Latvijā, gan ārvalstīs. Aicinām noteikt naudas sodu par ātruma pārsniegšanu no 6–10 kilometriem stundā – tas būs solis ceļā uz drošākiem ceļiem un dzīvību glābšanu," uzskata Ņenaševa.

Līdz ar Administratīvās atbildības likuma izstrādi un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa normu par minēto pārkāpumu ietveršanu Ceļu satiksmes likumā, kā vienīgais soda veids par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā tika saglabāts brīdinājums. "Progresīvo" ieskatā, prakse ir pierādījusi, ka šāds soda veids nesasniedz vēlamo efektu un rezultātu, ja to attiecina pret fiksēto pārkāpumu skaitu un kopējo ceļu satiksmes negadījumu statistiku.

Partija uzskata, ka ir būtiski steidzami uzlabot ceļu satiksmes drošību, pārorientējoties uz vienmērīgu un savstarpēji saskanīgu transportlīdzekļu plūsmu, ko var nodrošināt tad, ja visi transporta līdzekļi pārvietojas vienā paredzamā braukšanas ātrumā, izvairoties no lieku apdzīšanas manevru veikšanas, kas ir viens no bīstamākajiem potenciālajiem satiksmes drošības apdraudējumiem.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) norāda, ka gadījumā, ja vidējais ātrums uz Latvijas ceļiem samazinātos tikai par diviem kilometriem stundā, varētu izglābt 20 dzīvības gadā. Viņš aicina politiķus pieņemt arī nepopulārus lēmumus, jo ātruma pārsniegšana nogalina.

"Biežāki un stingrāki sodi par ātruma pārsniegšanu ir nepieciešami, lai samazinātu negadījumos bojāgājušo skaitu. Mūsu mērķis ir panākt, lai Latvija pietuvotos Eiropas vidējiem rādītājiem ceļu satiksmes drošībā, un tas ir iespējams tikai ar apņēmīgu rīcību," uzsver Briškens.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!