Iepriekšējā nedēļā pirmo reizi visiem 10. klašu skolēniem bija jāizpilda veselībpratības monitoringa darbs. Monitoringa darbā iegūtais kopējais vidējais vērtējums ir 74,6%, portāls "Delfi" uzzināja Valsts izglītības satura centrā (VISC).
15. un 16. oktobrī tiešsaistē notika veselībpratības monitoringa darbs 10. klases skolēniem un profesionālās izglītības iestāžu 1. kursa audzēkņiem. Veselībpratības monitoringa darba mērķis bija noskaidrot, kādā mērā sasniegti valsts pamatizglītības standartā noteiktie skolēnam plānotie sasniedzamie rezultāti veselības izglītības jautājumos.
Veselībpratības monitoringa darbā bija iekļauti 50 testa jautājumi par sešiem tematiem: uzturs un fiziskā aktivitāte; seksuālā un reproduktīvā veselība; infekcijas, vakcinācija un higiēna; garīgā veselība; izdzīvošana ekstremālās situācijās, traumatisms, drošība un pirmā palīdzība; atkarību izraisošās vielas un procesi.
Katram testa jautājumam bija doti atbilžu varianti.
VISC ir apkopojis 17 588 vispārējās izglītības iestāžu 10. klases skolēnu un profesionālās izglītības iestāžu 1. kursa audzēkņu rezultātus. Monitoringa darbā iegūtais kopējais vidējais vērtējums ir 74,6%.
Vidējais vērtējums katrā no sešiem satura blokiem:
uzturs un fiziskā aktivitāte 74,7%;
seksuālā un reproduktīvā veselība 76,7%;
infekcijas, vakcinācija un higiēna 73,9%;
garīgā veselība 83,4%;
izdzīvošana ekstremālās situācijās, traumatisms, drošība un pirmā palīdzība 66,6%;
atkarību izraisošās vielas un procesi 77,4%.
VISC uzsver, ka "testa formāta pārbaudījumā ir ierobežotas iespējas pārbaudīt prasmes un kompetences, tādēļ 2024. gada veselībpratības monitoringa darba rezultāti pamatā atspoguļo pamatizglītību pabeigušo izglītojamo zināšanas sešos veselības izglītības starppriekšmetu satura blokos atbilstoši vispārējās pamatizglītības standartam".
Plānots, ka monitoringa darba rezultāti tiks izmantoti veselības veicināšanas un veselībpratības politikas veidošanā un ieviešanā.
Ziņots, ka piedāvājumu par atsevišķa mācību priekšmeta "Veselības mācība" izveidošanu vispārējā izglītībā Ministru kabinets noraidīja jau 2013. gadā. Savukārt profesionālajā izglītībā tika noteikts, ka mācību saturā jāievieš obligāti apgūstamais veselības izglītības modulis.
Pa šo laiku ir veikts diagnosticējošais pārbaudes darbs par veselībpratības jautājumiem 5. un 9. klasei. Plānots, ka pēc veselībpratības monitoringa darba 10. klašu skolēniem tiks pieņemti tālāki lēmumi saistībā ar veselības mācības apguvi skolās.
Jāpiebilst, ka jau iepriekš mediķi ir norādījuši, ka veselībpratība šobrīd valstī ir šausmīga un tam nav nepieciešami speciāli dati.