klimats, klimata izmaiņas, zaļā enerģija
Foto: Shutterstock

Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) līdzekļu izlietojums netiek plānots izmaksu efektīvā veidā – siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšana nenotiek ar mazāko finanšu līdzekļu izlietojumu, revīzijā secinājusi Valsts kontrole. Turklāt revidenti piebilst, ka pieejamais finansējums ilgstoši netiek izmantots klimata pārmaiņu mazināšanai, līdz 2023. gada beigām uzkrājot jau 320 miljonus eiro, tādējādi neveicinot Latvijai noteikto SEG emisiju samazināšanas mērķu sasniegšanu.

Valsts kontrolē skaidroja, ka emisijas kvotu izsolīšanas instruments ir līdzekļi, kas iegūti no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas un kuri ir novirzāmi pasākumiem klimata mērķu sasniegšanas veicināšanai. Emisijas kvota ir pieļāvums emitēt SEG, ko uzņēmumiem un valstīm piešķir Eiropas Savienība, lai ierobežotu emisijas un cīnītos pret klimata pārmaiņām.

Valsts kontroles padomes locekle Inga Vilka stāstīja, ka klimata politikas mērķus nav iespējams sasniegt bez finanšu investīcijām, vienlaikus ir jāapzinās, ka finanšu resursi ir ierobežoti un tāpēc ir nepieciešams izvērtēt optimālos resursu ieguldīšanas risinājumus.

"Jau pirms septiņiem gadiem, vērtējot klimata pārmaiņu samazināšanai paredzēto līdzekļu izlietojumu Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) un EKII ietvaros, secinājām, ka tie tiek ieguldīti neefektīvos projektos. Tolaik sniegtais ieteikums par prioritāri atbalstāmo pasākumu noteikšanu, balstoties uz izmaksu efektivitātes aprēķiniem, netika ieviests. Diemžēl iepriekšējā pieredze nav ņemta vērā un attiecīgi nav izmantota darbības efektivitātes paaugstināšanai. Arī šī revīzija liecina, ka joprojām nav veikta datos balstīta EKII pasākumu atlase," norāda Vilka

Neefektīvi konkursi

2017. gadā Valsts kontroles lietderības revīzijā secināts, ka pirmie divi EKII projektu konkursi ir ar 35 reizes zemāku izmaksu efektivitāti nekā vidēji visi iepriekš īstenotie KPFI projektu konkursi. Šodien publiskotajā revīzijā tika konstatēts, ka neskatoties uz iepriekšējās revīzijas izgaismotajiem trūkumiem, vēlāk tika izsludināti vēl divi līdzīga veida projektu konkursi, kuru izmaksu efektivitāte bija vidēji pat septiņas reizes zemāka nekā iepriekšējā revīzijā kritizētajiem pasākumiem.

Salīdzinot visu līdz šim īstenoto astoņu EKII projektu konkursu izmaksu efektivitāti ar citu klimata pārmaiņu mazināšanas pasākumu izmaksu efektivitāti, redzam, ka visi līdz šim īstenotie EKII projektu konkursi ir ar salīdzinoši zemu izmaksu efektivitāti – tie ir par 14 līdz pat 88 reizēm dārgāki nekā citi klimata pārmaiņu mazināšanas pasākumi.

Turklāt arī turpmākie no EKII līdzekļiem līdzfinansējamie pasākumi Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) 2024. gadā aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā ir noteikti bez to izmaksu efektivitātes izvērtējuma.

Līdzekļi netiek savlaicīgi izmantoti

Revīzijā teikts, ka līdz 2023. gada beigām Latvijā no pieejamā EKII finansējuma – 489 miljoni eiro – ir izlietoti tikai 34% jeb 169 miljoni eiro. Valsts kontrole uzsver, ka ātrāka SEG emisijas samazinošu pasākumu īstenošana ir izmaksu efektīvāka, tomēr EKII finansējums tiek izmantots tikai četru līdz sešu gadu laikā pēc tā saņemšanas.

Valsts kontroles aplēses liecina, ka, ilgstoši neizmantojot pieejamo EKII finansējumu, līdz 2023. gada beigām tā vērtība ir samazinājusies jau par 70 miljoniem eiro. Tādējādi nav izmantota iespēja īstenot pasākumus, kas SEG emisijas samazinātu vidēji par 9012 tonnām gadā. Turklāt tikai 86 miljoni eiro jeb 51 % no izlietotā EKII finansējuma ir izmantots SEG emisiju samazinošu pasākumu īstenošanai, bet 76 miljoni eiro jeb 45 % – izmantots atbalstam elektroenerģijas galalietotājiem – pasākumam, kas nav radījis SEG emisiju samazināšanos.

KEM ir norādījusi uz ierobežotu kapacitāti jaunu projektu konkursu sagatavošanai, kas kavē EKII finansējuma izlietošanu. Tomēr Valsts kontrole uzsver, ka tā nav piedāvājusi nozaru ministrijām iespēju izmantot pieejamo EKII finansējumu un iesaistīties, lai arī tās ir norādījušas uz finansējuma nepieciešamību un gatavību iesaistīties jaunu projektu konkursu nolikumu izstrādē par to atbildībā esošajām jomām.

Rezultatīvie rādītāji nemainās

Neskatoties uz to, ka EKII finansējuma izlietojuma līmenis Latvijā ir četras reizes zemāks nekā Eiropas Savienības dalībvalstīs kopumā, EKII administrēšanas izdevumi pēdējos gados ir pieauguši – 2023. gadā līdz 3,1 miljonam eiro, kas, salīdzinot ar 2022. gadu, ir gandrīz trīs reizes vairāk, bet 2024. gadā tie ir par 54% lielāki nekā 2023. gadā, un veido 4,7 miljonus eiro.

Valsts kontrolē piebilst, ka no 2023. gada EKII administrācijas finansējums ir paredzēts 26 amata vietām, kas ir par 10 vairāk nekā 2022. gadā. "No šī finansējuma atlīdzību izmaksā ne tikai ar klimata jomu tieši saistītajiem darbiniekiem, bet 100% apmērā arī citiem KEM darbiniekiem, piemēram, valsts sekretāram, ministra biroja vadītājam un parlamentārajam sekretāram. Ņemot vērā šogad Ministru kabineta atbalstīto 21 jaunas amata vietas izveidi KEM, sagaidāms, ka no EKII finansētie atlīdzības izdevumi, kā arī kopējie administrēšanas izdevumi turpinās pieaugt," atzīst revidenti.

Trūkst caurskatāmības

Lai gan KEM katru gadu līdz 1. aprīlim jāiesniedz Ministru kabinetam informatīvais ziņojums par izsoļu ieņēmumu izmantošanu iepriekšējā gadā, tajā skaitā par panākto SEG emisijas samazinājumu, tomēr Valsts kontrole norāda, ka līdz novembrim informatīvais ziņojums par 2023. gadu vēl nav iesniegts.

Savukārt iepriekšējo gadu ziņojumos nav sniegta pilnīga informācija. Piemēram, ziņojumā par 2022. gadu nav sniegta informācija par vienreizējā pasākumā atbalstam elektroenerģijas galalietotājiem izlietotajiem 76 miljoniem eiro jeb 82 % no EKII 2022. gadā izlietotā finansējuma. Turklāt nevienā ziņojumā nav informācijas par pieejamo EKII atlikumu.

Sabiedrības iesaiste – formāla

Lai gan ir izveidota EKII konsultatīvā padome, kuras mērķis ir sekmēt EKII līdzekļu izlietojuma caurredzamību un iesaistīt sabiedrības pārstāvjus EKII vadības un īstenošanas uzraudzībā, revidenti atzīst, ka tā nav sasaukta jau vairāk nekā sešus gadus. Līdz ar to secināms, ka lēmumi par EKII finansējuma izlietojumu ir pieņemti bez sabiedrības līdzdalības, nenodrošinot dažādu interešu balansu lēmumu pieņemšanas procesā.

Revīzijā KEM sniegti četri ieteikumi, kurus ieviešot visi EKII pasākumi tiks atlasīti, balstoties uz izmaksu efektivitātes aprēķiniem; izmaksu efektivitāte atlasītajos prioritārajos EKII pasākumos uzlabosies vismaz par 30%, salīdzinot ar līdzšinējo izmaksu efektivitāti; no EKII finansējuma apmaksājamo administrācijas izdevumu apmērs nepārsniegs 7% no EKII projektu konkursos izmaksātā finansējuma gadā; iegūtie līdzekļi no emisijas kvotu izsolēm vidēji tiks izlietoti trīs gadu laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!