Parlamentārās izmeklēšanas komisijas secinājumi un ieteikumi ļaus "Rail Baltica" nostāties uz pareizām sliedēm, ceturtdien, 14. novembrī, Saeimas sēdē sacīja parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs (AS).
Ceturtdien Kulbergs iepazīstināja ar parlamentārās izmeklēšanas komisijas starpziņojumu, kurā izklāstīta lēmumu pieņemšanas hronoloģija, kā arī nobeigumā pausti secinājumi. Ieteikumus komisijas vēl nav apkopojusi. Par starpziņojumu iespējas lasīt šeit.
Informējot Saeimas deputātus par parlamentārās izmeklēšanas komisijas sagatavoto starpziņojumu, Kulbergs uzsvēra, ka stāsts par "Rail Baltica" nav tikai par kādu abstraktu dzelzceļa līniju, bet gan to, kā spēsim vai nespēsim to realizēt.
Viņš informēja, ka kopumā bijusi 21 komisijas sēde, kurā uzklausīti 57 liecinieki – atbildīgās amatpersonas no ministrijām, pat ministri un premjerministri. Izmeklēšanas komisijas locekļi savus pienākumus līdz šim paveikuši 80 darba stundas sēdēs.
Kulbergs secināja, ka komisijai ir izdevies veikt "Rail Baltica" projekta līdzšinējās realizācijas objektīvu, detalizētu un izsvērtu sākotnējo analīzi, bez tā nebūtu iespējams ne pieļauto kļūdu, pārkāpumu konstatēšana, ne iespējamo uzlabošanu ieviešanas.
Viņš informēja deputātus par komisija secinājumiem, kā arī norādīja uz virkni neatrisinātu jautājumu, piemēram, nepamatoti padarot informāciju slepenu, uzskatot, ka "Rail Baltica" nav valsts saistības, un citiem.
Kulbergs sacīja, ka izmeklēšanas komisija kā parlamentārās uzraudzības instruments ir pildījusi derīgu lomu, veicinot daudz lielāku atklātību un caurskatāmību, dodot sabiedrībai plašu un detalizētu informāciju, klīdinājusi daudzas neskaidrības un nav ļāvis daudziem paslēpties aiz sarežģīta, nesaprotama stāstu plīvura.
Tāpat viņš informēja, ka komisija vienojusies priekšlikumus par "Rail Baltica" procesa vadību un uzraudzību iekļaut komisijas galaziņojumā, kas tiks sagatavots mēneša laikā. "Komisijas konstatējumiem un konstatētajiem pārkāpumiem un kļūdām pretī ir arī konstatēti atbildīgie. To saraksts ir gana garš. Arī tas būs galaziņojumā neatņemama sastāvdaļa," pauda komisijas vadītājs.
Viņš arī norādīja, ka starpziņojums ir kā pirmā "dzeltenā kartīte", vērtējot "Rail Baltica" projekta gaitu, bet galaziņojums būs otrā "dzeltenā kartīte".
"Komisijas locekļi cer, ka galaziņojumu savā darbībā un lēmumu pieņemšanā izmantos Ministru kabinets un, galvenais, Prokuratūra. Tāpēc vēlos jums apsolīt, ka darbs būs arī Saeimai, jo izmeklēšanas komisija nāks ar konkrētām likumdošanas iniciatīvām, kas ļaus "Rail Baltica" projektā atkal nostāties uz pareizām sliedēm. To mēs esam jau daudz secinājuši un vienbalsīgi kopīgi vienojušies, ka mēs, visi frakciju deputāti, kopīgi iesniegsim likumprojekta grozījumus, kas būtiski uzlabos projekta uzraudzību un attīstību," uzsvēra Kulbergs.