Rīga, satiksme, sniegs, ziema, automašīna, auto, Jeep, džips
Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Izmaiņas Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā pamatīgi satricinājušas sociālo tīklu lietotājus. Grozījumi likumā paredz vairākas būtiskas izmaiņas, piemēram to, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Tieši šī izmaiņa sarūgtinājusi daļu spēkratu īpašnieku.

Grozījumu Saeima atbalstīja 14. novembrī, un tagad tos izsludinājis Valsts prezidents.

Kur ir loģika OCTA tad, kad transportlīdzeklis nolikts uz ziemu garāžā? Tā ir kļūdaina regula vai arī kļūdaini pieņemts likums. ar močiem ziemā nebrauc, ar kabrioletiem arī ne, ir daudzi, kuri vispār ar auto ziemā nebrauc. Šis drīzāk izskatās pēc apdrošinātāju izlobēta likuma

— Kaija S (@kaijaskujina.bsky.social) November 27, 2024 at 7:49 AM

Zināt cik viegli ir automātiski izrakstīt sodus visiem auto kas ir reģistrā un kam uz doto brīdi nav OCTA? Piecas minūtes un Enter. Maksimums. Tas nav tupēt krūmos visu dienu.

— rudaislaacis (@rudaislaacis.bsky.social) November 27, 2024 at 10:03 AM

Tad kāda suņa pēc man ir vajadzīga OCTA ja mans auto stāv uz klučiem???

— rudaislaacis (@rudaislaacis.bsky.social) November 27, 2024 at 10:00 AM

Es pat nezinu kā šo formulēt. Man auto stāv garāžā!!! Kam tur vajadzīga OCTA??? Tur kāds ieskries ar Kamazu un pieprasīs lai sedzu viņam zaudējumus? Nekustīgs auto neizraisa negadījumus. OCTA vajag vainīgajam nevis upurim.

— rudaislaacis (@rudaislaacis.bsky.social) November 27, 2024 at 9:25 AM

Grozījumi arī paredz, ka no nākamā gada 1. jūlija OCTA būs jāveic arī elektroskrejriteņiem, portāls "Delfi" uzzināja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Līdz šim spēkā esošais normatīvais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.

Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.

LTAB akcentē, ka minētie grozījumi veikti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību.

"Tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas," stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā.

Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.

Jaunie likuma grozījumi stāsies spēkā šā gada 10. decembrī.

"Aicinu visus transportlīdzekļu īpašniekus pārliecināties, vai to īpašumā vai valdījumā esošajiem spēkratiem ir derīga OCTA. Ja transportlīdzeklis netiek ikdienā aktīvi izmantots, vai paredzēts, ka tas netiks ilgstoši lietots, rekomendēju tā īpašniekam apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt spēkrata reģistrāciju," saka LTAB valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka šobrīd noris diskusija par esošo normatīvo aktu izmaiņām, lai ļautu pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, neveicot numurzīmju nodošanu.

Neapdrošināto transportlīdzekļu kontrole šobrīd tiek veikta ar Valsts policijas ekipāžu vai tehnisko palīglīdzekļu uzraudzību – tas nozīmē, ka kontrolēti tiek tikai tie spēkrati, kas piedalās ceļu satiksmē.

"Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos Valsts policijas ekipāžas var pārbaudīt arī ceļmalās vai citur ilgstoši stāvošus transportlīdzekļus. Ja šādam spēkratam nebūs derīga OCTA, un nebūs pārtraukta tā reģistrācija, var tikt sodīts šī transportlīdzekļa īpašnieks. Tāpat tiek diskutēts arī par citiem neapdrošināto transportlīdzekļu kontroles mehānismiem nākotnē, tomēr tie prasīs atbilstošas izmaiņas normatīvajos aktos," skaidro Abāšins.

OCTA sistēma Latvijā tika ieviesta 1997. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!