Saeima ceturtdien, 28. novembrī, vienbalsīgi lēma steidzamības kārtā veikt grozījumus sabiedrībā kritizētajā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā.
Šā gada 14. novembrī Saeima vienbalsīgi atbalstīja grozījumus OCTA likumā, kas paredz, ka OCTA būs nepieciešama visiem reģistrētiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no tā, vai tie piedalās satiksmē vai nē.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins iepriekš skaidroja, ka grozījumi bija nepieciešami, lai Latvijas normatīvos aktus pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvu (ES) 2021/2118. Direktīva nosaka, ka jāievēro Eiropas Savienības Tiesas spriedumi attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumiem, kad transporta līdzeklis netiek izmantots, piemēram, ir novietots garāžā, stāvējis vai patstāvīgi netiek izmantots, norāda ministrijā. Abāšins piebilda, ka grozījumi pieņemti, lai arī šādos nelaimes gadījumos darbotos OCTA.
Dienā, kad likuma izmaņa stājās spēkā, sabiedrībā raisījās neizpratne par to, kā likuma izmaiņas tiks piemērotas. Savukārt Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija vienojās nākamnedēļ rīkot komisijas ārkārtas sēdi, lai šo likumu uzlabotu.
Komisijas deputāts Andris Kulbergs (AS) portālam "Delfi" sacīja, ka viņš patlaban nevar pateikt, kādas tieši likuma izmaņas Tautsaimniecības komisija nākamnedēļ varētu skatīt. Viņš uzskata, ka likums esošajā redakcijā paredz virkni interpretācijas iespēju par to, kā likums būtu piemērojams, tostarp par uz ziemu garāžā atstātiem un pagalmā stāvošiem auto. Tāpēc likumā būtu jāizskauž interpretācijas iespējas.
Ceturtdien Saeima vienbalsīgi lēma nodot izskatīšanai Tautsaimniecības komisijā opozīcijas deputātu izstrādātos grozījumus OCTA likumā, ar kuriem tiktu noteikts, ka obligātās apdrošināšanas objekts ir transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskā atbildība par ceļu satiksmes negadījumā nodarīto zaudējumu trešajai personai.