Raksturojot vidējo Latvijas sievieti, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju vēl joprojām tai piedēvē "mājas pavarda sargātājas" pienākumus, savukārt vīrietim – "naudas pelnītāja" lomu, liecina Labklājības ministrijas veiktais pētījums "Sabiedrībā pastāvošie dzimumstereotipi.
62% aptaujāto respondentu, raksturojot "vidējo" Latvijas sievieti, norāda, ka pienākumi mājās gulstas uz viņas pleciem, 58% - ka viņa ir uzņēmusies galveno atbildību par bērniem. Savukārt raksturojot "vidējo" Latvijas vīrieti lielākā daļa (46%) aptaujāto norāda, ka viņš ir galvenais apgādnieks ģimenē, 42% - ka viņš ir noguris, norūpējies un nervozs.

Sieviešu un vīriešu viedokļi par "vidējo" Latvijas sievieti nedaudz atšķiras, bet par "vidējo" Latvijas vīrieti – ir ļoti līdzīgi.

Vairāk ne kā puse aptaujāto sieviešu, raksturojot "vidējo" Latvijas sievieti, atzina, ka pienākumi mājās gulstas uz viņas pleciem, savukārt lielākā daļa aptaujāto vīriešu, raksturojot sievietes, atzina, ka viņām patīk iepirkties. Tam, ka vīrietis ir galvenais apgādnieks ģimenē piekrita 40% aptaujāto sieviešu un 53% vīriešu, gandrīz puse aptaujāto "vidējo" Latvijas vīrieti raksturo kā nogurušu, norūpējušos un nervozu.

"Pētījuma rezultāti liecina, ka lielai daļai iedzīvotāju aizvien nav mainījušies priekšstati par to, kādi ir sieviešu un vīriešu pienākumi un loma ģimenē. Tomēr, mainoties sabiedrībai, mēs aicinām cilvēkus ik pa laikam izvērtēt tradicionālos stereotipus, lai kādā brīdī tie nekļūst par objektīvu šķērsli viņu attīstībai. Ja darba pienākumi mājās ir sadalīti līdzīgi, arī darbā sevi var vienlīdz veiksmīgi realizēt gan vīrietis, gan sieviete, kā arī abiem būs iespēja vairāk laika veltīt bērniem un tuviniekiem," norāda projekta koordinatore Elizabete Pičukāne.

Par to liecina arī pētījuma dati - raksturojot "ideālo" Latvijas sievieti un vīrieti lielākā daļa respondentu norāda, ka gan sievietei (71%), gan vīrietim (70%) ir jārūpējas par ģimeni, savukārt vairāk kā puse aptaujāto norāda, ka gan sievietei, gan vīrietim ir jābūt atbildīgiem, nopietni jāpieiet dzīvei.

Neskatoties uz to, salīdzinoši liels aptaujāto skaits (63%) norāda, ka "ideālam" Latvijas vīrietim ir daudz jāpelna, jābūt labi nodrošinātam, bet sievietei (50%) ir jābūt labi koptai.

Sieviešu un vīriešu viedokļi par "ideālu" sievieti ir līdzīgi, savukārt par "ideālu" vīrieti tie atšķiras – sievietes daudz vairāk nekā vīrieši uzskata, ka ideālam vīrietim ir jārūpējas par ģimeni.

Lai aicinātu ikvienu cilvēku pajautāt sev, vai viņš piekrīt sabiedrībā populāriem priekšstatiem par sieviešu un vīriešu atbildības un pienākumu sadalījumu ikdienā, Labklājības ministrija 9.oktobrī uzsāka reklāmas kampaņu "Un kā domā tu?".

Reklāmas kampaņas mērķis ir likt ikvienam padomāt, kāpēc tradicionālais lomu sadalījums mūsdienu sabiedrībā ir vai nav piemērots konkrētajā situācijā. Aktivitātes tiek realizētas sabiedrības informēšanas stratēģijas par dzimumu līdztiesības jautājumiem ietvaros. Projekts tiek finansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem un Latvijas valsts budžeta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!