"Pirmkārt, pirmie 50 "Mercedes Benz" autobusi tika iepirkti par Pasaules Bankas (PB) kredītlīdzekļiem," sacīja Bērziņš.
"Otrkārt, iepirkumu konkursa komisijās piedalījās PB pārstāvji, kas sekoja līdzi visu prasību ievērošanai un kuriem toreiz nebija nekādu pretenziju," uzsvēra Bērziņš.
Bērziņš atcerējās, ka daudz lielākas diskusijas izvērtās un pretenzijas parādījās Rīgas domē, jo daudzi deputāti bija pret autobusu iepirkšanu Turcijā, apšaubot to kvalitāti.
"Toreiz pie manis nāca arī dažu valstu pārstāvji un lūdza pamainīt konkursa nosacījumus, lai autobusus varētu iepirkt šajās valstīs, taču konkursu uzraudzīja PB un tur nekas nebija maināms," piebilda Bērziņš.
Jau ziņots, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs sācis resorisko pārbaudi saistībā ar publiski izskanējušo informāciju par automašīnu "Mercedes Benz" ražotāja Vācijas autobūves koncerna "Daimler" iespējamo kukuļu došanu Rīgas domes amatpersonām.
Kā iepriekš ziņoja "TV3" raidījums "Nekā personīga", ASV Tieslietu ministrijas ziņojumā atklātajā "Daimler" korupcijas skandālā Latvijā fiksēti trīs kukuļu maksājumi.
ASV Tieslietu ministrijas dokumentā aprakstītie notikumi sākas 1998.gadā, kad Rīgas pašvaldība sāka atjaunot padomju laikā nokalpojušo autobusu parku. Premjera Viļa Krištopāna "Latvijas ceļš" tolaik bija arī pie varas galvaspilsētā, Rīgas mērs bija Andris Bērziņš, bet satiksmes jomu domē kūrēja Linda Baltiņa.
Sabiedriskā transporta autoparka papildināšanai tika nolūkoti Turcijā ražoti "Mercedes" autobusi. To oficiālais pārstāvis Latvijā bijusi firma "Silverstar", caur kuru par 40 autobusiem kukuļos maksāts kopā 268 000 latu. Pārskaitījums veikts uz diviem kontiem - Vācijā un Latvijā. Baltiņa tik senus notikumus neatceroties un sauc to par domes nomelnošanu, ziņoja "Nekā personīga".
Pēc pirmā sekmīgā darījuma dome turpināja sadarbību ar "Mercedes" un 2000.gada augustā izsludināja izsoli par 117 autobusu iepirkumu. Tikmēr mērs Bērziņš pārcēlās uz premjera amatu, un viņa vietu ieņēma tolaik "tēvzemietis" Andris Ārgalis, kurš izdeva rīkojumu par izsoles komisiju, kuru vadīja Satiksmes departamenta direktors Ivars Zarumba. Tās sastāvā bija iepriekš minētā Baltiņa, galvenais finansists Raimonds Krūmiņš, tolaik domes uzņēmuma "Tālava", tagad "Rīgas satiksmes" vadītājs Leons Bemhens un citi, ziņoja "TV3".
Latvijas firma "Silverstar" uzņēmumam "EvoBus" nosūtījusi ziņu, ka konkurenti izsolē gatavojas maksāt kukuļus Rīgas domei, un likusi manīt, ka bez nelegāla maksājuma līgumu noslēgt nevarēs. Pēc septiņiem mēnešiem, 2001.gada 27.martā, "Merdeces" uzvarēja konkursā un tika pie diviem līgumiem ar autobusu parkiem "Tālava" un "Imanta" turpmākajiem pieciem gadiem. Līguma summa ir 21 miljons latu. "EvoBus" sadārdzinājis cenu par kukuļa summu - nepilnu miljonu, liecina ASV ziņojums.
Kā vēstīja raidījums, autobusus Rīga saņēma, bet noprotams, ka ar tiem kaut kas nebija kārtībā, un tos uz ielām nelaida. Autobusu ražotājs pa e-pastu saņēmis atgādinājumu no sava pārstāvja Rīgā, sakot, ka solījums jātur un kukuļi jāmaksā. ASV valdības apsūdzība atklājusi, ka pa to laiku tika prasīts kukulis - 151 280 lati noformēti kā komisijas maksa un "EvoBus" pārskaitīta uz ASV Delaverā reģistrētu ofšoru "Oldenburgh Financial Corporation". Tas noticis 2002.gada 25.jūlijā.
Gada laikā, kamēr autobusi stāvēja garāžās, vēlēšanas mainīja politisko situāciju un Rīgā pie varas nāca sociāldemokrāti ar Gundaru Bojāru priekšgalā. Satiksmes jomu uzraudzīja Guntis Pilsums. Vērienīgais iepirkums gājis savu gaitu - Rīgā nonāca lielākā daļa zili balto autobusu.
ASV valdība apsūdzībā norāda, ka pēc šīs piegādes atkal tika maksāts kukulis, šoreiz citai partijai, kas noteica toni pašvaldībā. Kukuli šoreiz pārskaitīja uz ASV Oregonā reģistrētu ofšoru "United Petrol Group". Summa, kas noformēta kā komisijas maksa, ir turpat piecas reizes lielāka par iepriekšējo kukuli - 724 611 lati, ziņoja "Nekā personīga".