E-talons ir bezskaidras naudas norēķinu veids, kas galvaspilsētas sabiedriskajā transportā tika ieviests 2009.gadā. Zaķis uzsvēra, ka tas rada papildu ērtības pasažieriem, jo ir pieejams ļoti plašs biļešu klāsts, turklāt e-talonu iespējams iegādāties ne tikai konkrētā pakalpojumu sniedzēja biļešu tirdzniecības vietās, bet arī biļešu automātos un dažādās mazumtirdzniecības vietās visā pilsētā.
E-talons turklāt ir noderīgs arī pakalpojumu sniedzējam, jo nodrošina ne tikai precīzu pasažieru uzskaiti, ko pieprasa normatīvie akti, bet arī rada ekonomiju biļešu sistēmas uzturēšanā. Piemēram, 2007.gadā, kad darbojās konduktori, biļešu sistēma kopumā izmaksāja aptuveni 10 miljonus latu, savukārt 2010.gadā, kas ir pirmais pilnais e-talona darbības gads, tā uzturēšana izmaksāja 6 miljonus latu, uzsvēra Zaķis.
2011.gadā SKDS veiktais "Rīgas satiksmes" klientu apmierinātības pētījums atklāja, ka 33% pasažieru e-talonu izmantošanu novērtējuši kā ļoti ērtu un 48% kā ērtu. Tikai 4% pasažieru e-talonu atzinuši kā neērtu lietošanā.
Kā ziņots, "Pasažieru vilciens" šodien paziņoja, ka lauzis trīspusējo līgumu ar "Rīgas satiksmi" un "Rīgas karti" par e-talona ieviešanu pasažieru pārvadājumu sistēmā, līdz ar to no septembra e-talonus PV kasēs iegādāties vairs nevarēs. Uzņēmums konstatējis, ka e-talona ieviešana pasažieru pārvadājumu sistēmā ir ekonomiski neizdevīga un nes zaudējumus valsts uzņēmumam.
Sākotnēji tika prognozēts, ka e-biļešu norēķina sistēma gadā dos 350 000 latu lielu ieņēmumu. PV analīze liecinot, ka vilcienu pasažieri nav izrādījuši interesi iegādāties e-biļetes pasažieru vilcienu kasēs. Ieņēmumi no e-biļetes tirdzniecības esot aptuveni 13% no prognozētajiem.
Turpinot e-biļetes ieviešanu, PV prognozētie zaudējumi varētu sasniegt 230 000 latu, pretēji prognozētajam ieņēmumu pieaugumam līdz 400 000 latu gadā.
Turklāt, sākot validāciju dzelzceļa pārvadājumos Rīgas teritorijā - galējie plānotie punkti - Vecāķos, Šķirotavā, Imantā un Tīrainē -, pastāvot risks, ka "Rīgas satiksmes" atlaides tiks piemērotas PV tīklā, kas radīšot papildu zaudējumu aptuveni 83 000 latu apjomā gadā.
Laužot līgumu, PV būšot jāmaksā 25 000 latu par biļešu sistēmas iekārtu nomu un uzturēšanas maksu vienam mēnesim.
SIA "Rīgas karte" valdes priekšsēdētājs Eriks Morizurs iepriekš skaidroja, ka ar e-taloniem nākotnē varēs apmaksāt braucienus "Pasažieru vilciena" vilcienos pa visu Latviju un pastāvīgos (zilos) talonus izmantot kā elektroniskus makus, lai veiktu nelielus pirkumus veikalos un kioskos, kas atrodas dzelzceļa staciju un "Rīgas satiksmes" maršrutu pieturu tuvumā.
Moizurs pirmdien sacīja, ka, viņaprāt, no "Pasažieru vilciena" puses līgums lauzts šķietami iracionālu, iespējams, politisku iemeslu dēļ un par tā neizpildīšanu "Rīgas karte" varētu prasīt vismaz miljona latu kompensāciju.
Viņaprāt, lēmums par līguma pārtraukšanu ir pārsteidzīgs, jo "Pasažieru vilciens" varēja nogaidīt pusgadu vai gadu, iekams izdara secinājumus par jaunās biļešu sistēmas izdevīgumu. Jaunā sistēma, kurā īstenots pirmais posms - e-talonu tirdzniecība 20 "Pasažieru vilciena" stacijās -, ir darbojusies tikai pāris mēnešus.
Kā ziņots, Iepirkumu uzraudzības birojs 2010.gada nogalē atļāva PV veikt 1,2 miljonu latu vērtu darījumu ar SIA "Rīgas satiksme" un SIA "Rīgas karte" par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta elektronisko biļešu sistēmas izmantošanu, kas ļaus no pavasara vilcienos Rīgas teritorijā lietot e-talonu.