Leta867-small
Foto: LETA

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) apbrīnojami maz vai pat gandrīz nemaz nejūt politisko spiedienu, kas būtu saistīts ar vērienīgajiem projektiem, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" teica jaunieceltā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītāja Dace Gaile.

Vaicāta par politisko ieinteresētību vai ietekmi saistībā ar tādiem vērienīgiem iepirkumiem kā AS "Pasažieru vilciens" jaunie vilcieni vai infrastruktūras attīstības projekts Krievu salā, viņa norādīja, ka mēģinājumi piezvanīt un pateikt, kādam jābūt lēmumam, nav bijuši.

"Šāds spiediens netiek praktizēts. Finanšu ministrija vispār nejaucas mūsu lēmumos, jo tiek respektēts tas, ka saskaņā ar likumiem esam funkcionāli augstāka iestāde valstī sūdzību izskatīšanā. No juridiskā viedokļa neviens nedrīkst IUB norādīt, kā jālemj. IUB lēmumu var atcelt tiesa," stāstīja Gaile.

Viņa arī pauda viedokli, ka mēģināt komandēt, kāds būs lēmums, arī tehniski nav tik vienkārši. "Iestādes vadītāji komisijas nevada, jo ne iepriekšējais vadītājs, ne es neesam juristi, bet komisijas priekšsēdētāji var būt tikai juristi. Katru reizi tiek veidota trīs cilvēku komisija. Vai zvanīs katram komisijas loceklim? Pat ja piezvanīs komisijas priekšsēdētājam, viņam var būt viens viedoklis, bet diviem komisijas locekļiem - cits, un jārēķinās ar vairākumu," skaidroja biroja vadītāja.

Viņa piebilda, ka IUB ir ļoti jauni un ļoti principiāli juristi, kurus nevar komandēt. "Varbūt kādam no malas ir iespaids, ka var visus nosēdināt un, kā liks, tā darīs. Varu tikai uzaicināt un pamēģināt juristiem likt kaut ko darīt. Tā nenotiek."

Gaile gan atzina, ka biroja darbinieki drīzāk izjūt morālo spiedienu, piemēram, caur mediju publikācijām. Kā piemēru viņa minēja "Pasažieru vilciena" gadījumu, kad tika uzsvērts nacionālā uzņēmuma faktors un pausta cerība, ka IUB pieņems pareizo pozīciju. Jautājums, ko kurš uzskata par pareizo, norādīja IUB vadītāja.

Viņa piebilda, ka reizēm smagākie ir nevis lielie projekti, bet gan lietas, piemēram, veselības aprūpes jomā, kur reizēm mēdz būt emocionāls spiediens. "Kādreiz ir bijis tā, ka uz galda pirms komisijas sēdes parādās slimo bērnu fotogrāfija, bet mediķi norāda, ka IUB dēļ cieš pacienti. Neviens neesam ārsts, bet mums pēkšņi jānosliecas par labu vienam vai otram mediķim," teica Gaile.

IUB Metodoloģijas departamenta direktori Gaili valdība IUB vadītājas amatā apstiprināja 6.martā. Viņu par labāko kandidāti no sešiem pretendentiem atzina konkursa komisija. Jauns IUB vadītājs tika meklēts pēc tam, kad amatu atstāja ilggadējs biroja vadītājs Andrejs Tiknuss. Gaile strādā IUB no 2002.gada janvāra, proti, no biroja dibināšanas.

"Pasažieru vilciena" 429,24 miljonus latu vērtajā jauno pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumā par uzvarētāju tika atzīts vienīgais pretendents Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.", un IUB pēc Šveices kompānijas "Stadler Bussnang AG" sūdzības izskatīšanas ļāva slēgt līgumu. "Stadler" IUB lēmumu pārsūdzēja tiesā, kas nolēma neapturēt biroja lēmuma darbību un ļāva turpināt iepirkumu. "Stadler" apstrīdēja arī šo lēmumu.

Vēl viens no plašu uzmanību piesaistījušiem iepirkumiem ir saistīts ar 88,71 miljona latu vērto Krievu salas attīstības projektu. Rīgas brīvostas pārvaldes konkursā par infrastruktūras attīstību Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra Rīgā par uzvarētāju atzina pilnsabiedrību "BMGS S". Pēc Vācijas kompānijas "Josef Möbius Bau-Aktiengesellschaft" sūdzības IUB aizliedza slēgt līgumu, taču brīvosta ikreiz no jauna konkursā par uzvarētāju atzina "BMGS S", savukārt Vācijas kompānija atkal iesniedza sūdzības. IUB sūdzību skatīs līdz 27.martam.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!