Ceļu satiksmes negadījumu skaits ar automašīnām, kurām nav bijusi transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (OCTA) pēdējos gados ir samazinājies un līdzīga tendence vērojama arī attiecībā uz tehniskajām apskatēm (TA), portālu "Delfi" informē Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Lita Juberte.
Policijas rīcībā esošā informācija liecina, ka. ja 2009. gadā bija 618 negadījumi, kuros iesaistītajām automašīnām nav bijusi OCTA, tad 2010. un 2011. gadā šis skaits attiecīgi samazinājies uz 399 un 360. Tāpat 2009. gadā bijuši 486 negadījumi, kuros iesaistītas automašīnas bez TA, savukārt, pērn – 317.
Valsts policijas Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs šo tendenci skaidro ar vairākiem aspektiem – pirmkārt, tā ir sabiedrības informēšana, otrkārt, jāatzīmē arī fotoradaru darbība, kas rada soda neizbēgamības sajūtu un, treškārt, joprojām pastāv arī policijas kontrole.
"Visi šie apstākļi kopā, iespējams, darījuši autovadītājus apzinīgākus, tāpēc gan OCTA un TA neesamības gadījumi, gan negadījumos iesaistīto automašīnu skaits šajā ziņā ir mazāks," secina Locs. Par fotoradariem un iespēju sodīt par OCTA un TA neesamību viņš norāda: "Fiksējot noteikumu pārkāpumus ar tehniskajiem līdzekļiem samazinās subjektīvisma un korupcijas riski, piemēram, kukuļdošana un kukuļņemšana."
Ar jaunajiem fotoradariem, kas uz Latvijas ceļiem darbojas no 2011. gada 21. novembra līdz šodienai, par OCTA neesamību fiksēti 530 administratīvie pārkāpumi, par kuriem sastādīti protokoli 31 800 latu apmērā. Savukārt ar Valsts policijas četriem fotoradariem, kas darbojas no 2008. gada maija, pavisam fiksēti 145 pārkāpumi, kas saistīti ar obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļa apdrošināšanas (OCTA) neesamību.
2009. gadā pavisam kopā par OCTA neesamību sastādīti 16335 protokoli, 2010. gadā – 11444, savukārt, pērn- 9892 administratīvā pārkāpuma protokoli, kas ir policijas inspektoru un fotoradaru darbs kopā.
Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks atgādina TA un OCTA nozīmīgumu, norādot, ka "šie ir divi būtiski nosacījumi, kas iekļaujas kopējā satiksmes drošības ķēdē. Tehniskā apskate apliecina, ka konkrētais transportlīdzeklis būs drošs satiksmei, savukārt, OCTA ļauj cilvēkiem justies droši uz ceļa un apzināties, ka par ceļu satiksmes negadījumu izraisītām sekām iespējama atlīdzināšana".
Pirms fotoradaru ieviešanas, OCTA esamību vai neesamību kontrolēja ceļu policija savukārt tagad šo funkciju papildus ceļu policijai veic arī fotoradari. Vienīgā atšķirība ir iespējamos naudas sodos - ceļu policijas inspektors par šo pārkāpumu var piemērot naudas sodu no 60 līdz 80 latiem, savukārt, fotoradars tikai mazāko sodu – 60 latus, norāda Juberte.
Valsts policija atgādina, ka fotoradara fiksētā pārkāpuma gadījumā tiek pārbaudīta arī OCTA un TA esamība. Ja tiek konstatēts, ka transportlīdzeklim nav OCTA vai TA, lēmums tiek pieņemts, saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa un Ceļu Satiksmes likuma normām, tas ir sodi nesummējas, tiek piemērots lielākais no sodiem.