Opozīcijā esošās Zaļo un zemnieku savienības līdera un bijušā satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) ieskatā pagaidām nevajag rīkot "raganu medības" un meklēt vainīgos AS "Pasažieru vilciens" (PV) rīkotajā vērienīgajā vilcienu iepirkumā.
Ministrs intervijā LNT raidījumā "900 sekundes" uzsvēra, ka konkursa noslēgšanas kavēšanas iemeslus un tajā vainīgos var meklēt tikai pēc tam, kad būs atrisināti pašreiz esošie sarežģījumu vilcienu iepirkumā.
Pēc Auguļa domām, radušās situācijas atrisināšanai iespējami divi ceļi – rīkot jaunu konkursu vai arī novērst juridiskās nesaskaņas par līguma nosacījumiem starp PV un Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF).
"Man ir grūti saprast, ar kādiem mērķiem šobrīd tiek bremzēts vilcienu iepirkums," teica bijušais satiksmes ministrs, nosakot, ka domstarpības saistībā ar vilcienu iepirkumu ir jārisina ātri. Pretējā gadījumā Latvija var zaudēt plānoto Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu vilcienu iegādei.
Nākamajā ES budžeta plānošanas periodā ES finansējums jaunu vilcienu iepirkumam Latvijai nebūs pieejams. Līdz ar to vienīgais avots, no kā ES līdzfinansējuma zaudēšanas gadījuma nāktos finansēt vilcienu iegādi, būtu valsts budžets, teica Augulis.
Jau ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) joprojām neatbalsta vērienīgo vilcienu iepirkuma līguma tālāku virzību, strikti iebilstot, ka esošais līgums ar tā mainīto redakciju atbalstīts netiks.
Savukārt PV valde kopā ar uzņēmuma juristiem solījusi izstrādāt priekšlikumus jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem. Jaunais PV vadītājs Artis Brikmanis iepriekš atklāja, ka esošā līguma grozījumos ir jāiestrādā tādi nosacījumi, kas ļautu saņemt ES fondu finansējumu vilcienu iegādes darījumam, jo esošā līguma redakcijā finanšu korekcijas risks ir ļoti liels.
PV aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju CAF, un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.