Foto: DELFI Aculiecinieks

”Bez fotoradariem satiksmes uzraudzībā valdīs haoss” – tā brīdinājusi Valsts policijas (VP) vadība, kad kļuva skaidrs, ka radaru ieviešana ir izgāzusies. Portāls ”Delfi” otrdien pavadīja dažas pāris stundas uz Jūrmalas šosejas, kur pārliecinājās – pēc radaru izslēgšanas autobraucēji masveidā tomēr ”nelido”.

Otrdienas pēcpusdienā portāls ”Delfi" kopā ar ceļu policistiem un ”Aculiecinieku" dežurēja uz Jūrmalas šosejas, vietā, kur kādreiz bija ”Latvijas Naftas" benzīntanks. Šeit atļautais braukšanas ātrums ir 100 kilometri stundā, netālu ir arī pārvietojamais fotoradars, kurš gan kopš 28.septembra ir izslēgts un pārgalvīgos braucējus neķer.

Satiksmes intensitāte otrdienas pēcpusdienā bija vidēja, taču gandrīz četru stundu laikā, ko portāls ”Delfi" pavadīja uz šosejas un ”izmeta loku" ar policistiem, vidējais vadītāju braukšanas ātrums turējās ap 90 kilometriem stundā un atļautajiem 100 kilometriem stundā. Pārgalvīgākais braucējs, kuru fiksēja policistu ātruma mērītājs, pa šoseju traucās ar ātrumu 126 kilometri stundā. Tiesa, laikā, kad uz ceļiem darbojās radari, nereti tie fiksēja kādu ātrbraucēju un, kā liecina policijas ziņotais, cilvēki gar radariem neapdzīvotā vietā ir traukušies gan ar ātrumu 166 kilometri stundā, gan - 230 kilometriem stundā.


Pirmajā reida stundā policijas radars fiksēja auto, kurš brauca pa šoseju ar ātrumu 112 kilometri stundā. Lielākoties auto pa šoseju plūst rāmi, un arī uzmetot aci plūsmai, top skaidrs, ka ātrbraucēji garām nesteidz. Protams, varbūt iemesls rāmai braukšanai ir radara kaste, kuru braucēji šajā ceļa posmā ir iegaumējuši un, nesekojot ziņām par ierīču izslēgšanu, joprojām bažījas par iespēju iekļūt radara ”acīs".

Tāpēc turpinām gaidīt, kad ātrums uz ceļa pieaugs. Taču šīs cerības nepiepildās arī pārējās stundās, tās policijas mašīnā pavadām ”miegaini", uz ātruma mērītāja displeja lielākoties mirgoja cipari 90, 100, pat 80 kilometri stundā. Kādā brīdī kāds vadītājs patraucās garām ar ātrumu 126 kilometri stundā, kas arī bija šo stundu laikā ātrākais fiksētais auto ”lidojums" uz Jūrmalas šosejas. Taču masveida ātros braucējus, kurus pēc radaru izslēgšanas ”solīja" policijas vadība, portāls ”Delfi" uz Jūrmalas šosejas nemanīja, secinot, ka vadītājus radari un sodi par pārkāpumiem ir izmācījuši, un cilvēki cenšas ievērot noteikumus. Kad šoseja jau sāk slīgt tumsā, ceļš kļūst pavisam mierīgs.

Portāla ”Delfi" un policijas kopīgajai dežūrai beidzoties, nav apturēts neviens  braucējs, kurš būtu pelnījis sodu vai pat brīdinājumu. Savā ziņā eksperiments, kurā cerēts notvert ātros braucējus, kuri ar ”gāzi grīdā" svin sabiedrības pretrunīgi vērtēto fotoradaru izslēgšanu, izgāžas līdzīgi kā pati ārtumierīču ideja.

Pieļaujam, ka uz šosejas esam nepareizajā dienā un te būtu jādežurē, piemēram, piektdienā, kad darba ļaudis steidz pamest galvaspilsētu, un auto uz ceļiem ir daudz steidzīgāki. Taču pieredzējušie policisti bažas kliedē, sakot, ka piektdienās uz šosejas ir daudz lielāka satiksmes intensitāte un lielākoties auto stāv sastrēgumos, līdzīga situācija ir arī darba dienu beigās.

”Tas, ka konkrētajā reidā nav fiksēts daudz pārkāpumu vai nav novērota tendence masveidā pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu, protams, ir pozitīvi vērtējams,” portālam ”Delfi” otrdienas novērojumus komentē VP pārstāve Lita Juberte. Policija to skaidrot gan ar pastiprināto ceļu policijas darbu, gan ar fotoradaru līdzšinējo darbību.

”Ir autovadītāji, kuri bija pieraduši pie fotoradariem konkrētajās vietās un joprojām tur nepārsniedz ātrumu. Tāpat daļa ir tādu vadītāju, kurus fotoradaru esamība nenoliedzami ir disciplinējusi - viņi noteikumus ievēro ne tikai pie fotoradara, bet arī pārējā braukšanas maršrutā. Taču, protams, vienmēr paliks daļa tādu vadītāju, kuri pārsniegs atļauto braukšanas ātrumu neatkarīgi no tā, vai un cik daudz uz ceļiem ir policistu un fotoradaru," klāsta policijā.

Likumsargi uzsver, ka ceļu satiksmes uzraudzība nevienu brīdi nav bijusi atstāta bez uzmanības - kopš savu darbību pārtraukuši fotoradari, policisti uz ceļiem strādā pastiprinātā režīmā.

Policijas apkopotā statistika par laika periodu no 28.septembra līdz 9.oktobrim liecina, ka policija izrakstījusi 2485 administratīvā pārkāpuma protokolus par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Starp tiem gan brīdinājumi, gan arī naudas sodi. Kopumā šogad deviņos mēnešos tie ir 45 459 ātrbraucēji, kurus sodījusi policija, izsakot brīdinājumu vai liekto maksāt sodu. 2011.gadā tie bija 84358 protokoli, bet 2010.gadā – 90609 protokoli. Policijas statistika par vidējo pārsniegto ātrumu liecina, ka parasti runa ir par 20, 30 kilometriem stundā.

VAS ”Latvijas Valsts ceļu" (LVC) majaslapā, kurā redzami tiešraides satiksmes dati, lasāms, ka otrdien uz Jūrmalas šosejas fiksētie vidējie ātrumu īpaši nepārsniedz 90 kilometrus stundā, dažbrīd reģistrēti pat braucēji, kuri pārvietojušies ar 77, 80 kilometriem stundā. Oficiālos datus gan LVC portālam ”Delfi" sola apkopot pāris dienu laikā.

Portāls ”Delfi" atgādina, ka šobrīd fotoradaru sāgai ir pielikts daudzpunkts. Latvijā jau kopš 28.septembra nedarbojas fotoradari, jo ar uzņēmumu "V-Traffic" izbeigts līgums, taču policija un Iekšlietu ministrija līdz šim veica sarunas par pagaidu vienošanos, lai fotoradari turpinātu fiksēt ātruma pārkāpumus. Vēl pirmdien VP vadība izteica cerības, radarus atkal ieslēgt šonedēļ, bet nu virs konkrēti termiņi netiek saukti.  Iekšlietu ministrija veic pārrunas ar fotoradaru ražotāju "Vitronic" par fotoradaru iegādi. 

Valdība augusta beigās nolēma lauzt līgumu ar fotoradaru piegādātāju un ieviesēju "Vitronic Baltica un partneri". Līgumu nolemts lauzt, jo radaru ieviesējs nav pildījis līguma nosacījumus. Atbilstoši līgumam "Vitronic Baltica un partneri" kopumā jāuzstāda 160 stacionārie fotoradari, no kuriem 100 ir ar mērierīcēm un 60 - tukši ietvari. Patlaban uz Latvijas ceļiem pavisam kopā darbojas 61 fotoradars - 27 stacionārie fotoradari un 34 pārvietojamie fotoradari.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!