Foto: LETA

Pilota eksāmena laikā Bukultos otrdien avarējušā četrvietīgā lidaparāta eksaminators bija ļoti pieredzējis pilots no Igaunijas, kas agrāk bijis Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" aviācijas direktors un izlēmis, kādus pilotus pieņemt darbā kompānijā, trešdien teica bijušais Igaunijas gaisa satiksmes negadījumu izmeklētājs Tenu Aders.

Viņš pastāstīja, ka 1964.gadā dzimušais Maido Vēbels "darbu aviācijas nozarē sāka jau padomju laikos un nebija iemesla apšaubīt viņa zināšanas par aviāciju. Viņš bija arī mans instruktors". Tomēr viņš atzina, ka ir grūti minēt iemeslus, kādēļ notika avārija Bukultos.

Vēbels strādāja "Estonian Air" vadošā amatā, bet šogad pēc abpusējas vienošanās ar darba devēju no darba aizgāja.

Līdzjūtību bojāgājušā pilota tuviniekiem trešdien izteica arī "Estonian Air", paužot uzņēmuma vadības un darbinieku skumjas par bijušā kolēģa aviācijas kapteiņa Vēbela bojāeju.

"Maido bija ļoti labs kolēģis un lielisks cilvēks. Aviācijā viņš strādāja kopš 1985.gada, bet "Estonian Air" – no 1996.gada līdz 2012.gada vasarai," teikts lidsabiedrības paziņojumā.

Savukārt Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrijas krīzes situāciju vadības nodaļas galvenais speciālists Jenss Haugs pieļāva, ka Latvijas gaisa satiksmes negadījumu izmeklētājiem būs nepieciešama informācija no Igaunijas, paužot gatavību to sniegt kolēģiem Latvijā.


Jau vēstīts, ka Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs trešdienas rītā Latvijas Radio pieļāva, ka otrdien pilota eksāmena laikā avarējušais četrvietīgais lidaparāts, iespējams, bija veicis vingrinājumu, ka lidmašīnai atsakās darboties viens dzinējs.

"Profesionālajai komercpilota licencei viens no vingrinājumiem gan mācību procesa, gan eksāmena laikā ir spēja pilotēt lidaparātu ar vienu atteikušu dzinēju. Sākotnējā informācija, kas ir konstatēta, runājot ar cilvēkiem, kuri bijuši notikuma vietā, – visticamāk, tas bija noticis vingrinājuma laikā ar viena dzinēja atteici," sacīja Gorodcovs.

Viņš uzsvēra, ka iespējamie avārijas iemesli tiks padziļināti un intensīvi pētīti. "Mēs nevaram gaidīt oficiālos izmeklēšanas rezultātus, kas būs pēc kāda laika. Sākotnējā stadijā ir jāpārbauda vai jāizslēdz visas versijas, bet ir svarīgi saprast, ko darīt tuvākajā nākotnē saistībā ar šādiem vingrinājumiem," norādīja Gorodcovs.

Pēc viņa teiktā, avarējušo lidmašīnu CAA bija reģistrējusi šogad martā, un tas ir relatīvi jauns modelis, līdz ar to pilotu pieredze ar konkrēto lidaparātu nebija ilga, tomēr bojāgājušais eksaminators no Igaunijas ir bijis ļoti profesionāls.

"Igauņi paši viņu vērtē kā vienu no labākajiem un profesionālākajiem pilotiem. Pēdējā laikā viņš strādāja Tartu mācību centrā, kas konkrēto lidaparātu no Latvijas pilotu skolas iepriekš bija īrējis," informēja CAA direktors. Konkrētais pilots ar šo lidaparātu iepriekš Igaunijā esot apmācījis arī citus pilotus, un pēc nedēļas bijis plānots konkrēto lidmašīnu atkal izīrēt Igaunijai vēl piecu cilvēku apmācībai.

CAA pašlaik noskaidrojusi no lidaparātu ražotāja, ka līdz šim izgatavotas apmēram 100 šādas lidmašīnas, no kurām trīs ir avarējušas. Tomēr konkrētajā gadījumā joprojām rada lielu neizpratni lidmašīnas pikējošā ietriekšanās zemē. "Pat ja abi dzinēji atsaka, lidmašīna vienmēr planē. Šis modelis ir ļoti stabils. Runājot ar instruktoriem, kas ar to ir lidojuši un apmācījuši pilotus, ir ļoti augstas atsauksmes," uzsvēra Gorodcovs.

Jau ziņots, ka Garkalnes novada Bukultos otrdien pēcpusdienā nogāzās neliela četrvietīga lidmašīna un gāja bojā divi cilvēki.

Civilās aviācijas aģentūras direktors Gorodcovs pastāstīja, ka traģiskais negadījums noticis eksāmena laikā, kad topošais pilots veicis otro lidojumu. Pēc viņa rīcībā esošās informācijas, eksaminators ir bijis ļoti pieredzējis pilots no Igaunijas, bet students – 1982.gadā dzimis Krievijas pilsonis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!