Augstākās izglītības padome, iespējams, ir viltojusi augstskolu izvērtējuma datus, secinājis izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis.
"Visi pārmetumi, kas adresēti man saistībā ar studiju programmu izvērtējumu, patiesībā ir pārmetumi Augstākās izglītības padomei un tās vadītājam Jānim Vētram. Izglītības un zinātnes ministrija pēc publiski pieejamas un viegli paskaidrojamas metodoloģijas veica AIP savākto un autorizēto datu analīzi. Tikai tagad augstskolu pārstāvji ir gatavi atzīt, ka dati bijuši nekorekti un būtībā viltoti," norāda ministrs.
Ķīlis uzsver, ka tā ir vistiešākā AIP, nevis IZM atbildība un Jānim Vētram kā tās vadītājam jāatbild gan saviem kolēģiem, gan nodokļu maksātājiem par datu ievākšanas apstākļiem, patiesumu un izmantojamību, portālu "Delfi" informēja ministra padomnieks Reinis Tukišs.
Ministrijas rīcībā nonākusi informācija, ka AIP paši ir labojuši ārzemju ekspertu novērtējumus.
Kā norāda Latvijas Universitātes rektors Mārcis Auziņš: "pēc ārzemju ekspertu aizbraukšanas, lai izvērtēšana neizskatītos nepabeigta, vietējie eksperti šos punktus vērtējumu tabulās tomēr salika. Vēl vairāk – bieži starptautisko un vietējo ekspertu programmu sadalījums grupās nonāca pretrunās." Ja tas atbilst patiesībai, tad AIP ir melojusi gan Latvijas sabiedrībai, gan Ministru kabinetam, kur šis izvērtējums un dati tika publiskoti bez kādām atrunām kā uzticami un korekti.
Ja apstiprināsies, ka AIP datus ir viltojuši, ņemot vērā, ka izvērtējumam iztērēts miljons latu, Ķīlis par to ziņošot Ģenerālprokuratūrai un KNAB, kā arī aicinās padomi atkāpties un rūpēsies par jauna kvalitatīva izvērtējuma nodrošināšanu.
Kā ziņots, Latvijas Rektoru padome ceturtdien nolēmusi aicināt izglītības ministru Robertu Ķīli uzņemties politisko atbildību un atkāpties no amata. Ja ministram "pietrūkst politiskās drosmes" to darīt, tad viņa demisiju tiek prasīts rosināt Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim (V).
Rektoru padomes vēstulē premjeram norādīts, ka padome ir pārliecināta: turpmāka Ķīļa atrašanās ministra amatā vairs nevar nodrošināt kvalitatīvi plānotu un vadītu reformu procesu, ņemot vērā viņa "haotisko darbību, augstākās izglītības reformu plāna trūkumu, nevēlēšanos veidot dialogu ar augstskolām un studējošajiem".