Saeimā ceturtdien vienbalsīgi galīgajā lasījumā atbalstīja jauno Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu, kas paredz televīzijās 30 dienas pirms vēlēšanām aizliegt politiskās reklāmas.
Par to nobalsoja 85 klātesošie deputāti, neviens nebalsoja pret un neviens neatturējās.
Jaunajā likumā, kas stāsies spēkā nākamajā gadā, apvienos līdz šim vairākos likumos noteikto kārtību, un noteikta aģitācija un tās uzraudzības kārtība pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām.
Likumprojekts paredz aizliegt priekšvēlēšanu aģitāciju televīzijā 30 dienas pirms vēlēšanām. Šis ierobežojums neattieksies uz sludinājumiem par deputātu kandidātu tikšanos ar vēlētājiem. Šis aizliegums neattieksies arī uz noteikto bezmaksas raidlaiku sabiedriskās televīzijas un radio pirmajā programmā.
Tāpat kā pašlaik, partijas aģitācijai bez maksas varēs izmantot četras reizes pa piecām raidlaika minūtēm 25 dienu laikā pirms vēlēšanām. Šāda kārtība katram partiju sarakstam nodrošinās vienādu bezmaksas raidlaiku.
Tāpat papildus valsts nodrošinātajam bezmaksas raidlaikam katrs vēlēšanām pieteiktais saraksts varēs piedalīties priekšvēlēšanu raidījumu veidošanā elektronisko plašsaziņas līdzekļu un komerctelevīziju programmās. Finansējumu šādiem raidījumiem sabiedriskā pasūtījuma ietvaros plānos Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome.
Likumprojektā precizēts, kas ir publiska vieta un ārtelpa un ko priekšvēlēšanu laikā šādās telpās var darīt. Likumprojektā noteikts, ka aģitācijas veicējs laukumos, skvēros, parkos, uz ielām, ceļiem un tiltiem, tuneļos un citās līdzīgās vietās varēs uzrunāt vēlētājus, dalīt bukletus, avīzes un citus aģitācijas materiālus, to nesaskaņojot ar pašvaldību vai ārtelpas īpašnieku. Savukārt rakstiska saskaņošana ar telpu īpašnieku būs nepieciešama, ja aģitētājs uzrunās vēlētājus un dalīs priekšvēlēšanu materiālus iekštelpās.
Aģitācijas veicējam tāpat kā līdz šim būs rakstiski jāinformē attiecīgā pašvaldība, ja publiskās lietošanas ārtelpā aģitācijai plānots novietot galdus, uzsliet teltis un pārvietojamas nojumes. Pašvaldības vismaz 120 dienas pirms vēlēšanām varēs noteikt vietas, kur to nedrīkstēs darīt.
Lai novērstu administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijā, likumprojektā noteikts, ka 30 dienu pirms vēlēšanām valsts, pašvaldību un to kapitālsabiedrību preses izdevumos nedrīkstēs publicēt intervijas un rakstus par deputātu kandidātiem, personām, kas ir saistītas ar partijām, kā arī izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus.
Tāpat plānots aizliegt reklamēt valsts institūcijas, kā arī valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības par samaksu 30 dienu laikā pirms vēlēšanām, ja šī reklāma saturiski saistīta ar deputāta kandidāta, politiskās partijas, politisko partiju apvienības vai to pārvaldes institūciju izvirzīto kandidātu Ministru prezidenta vai ministra amatam. Tāds pašu aizliegumu paredzēts attiecināt arī uz tādu personu darbību atspoguļojumu, kas saistītas ar politisko partiju vai partiju apvienību.
Likumprojektā iestrādāta arī atbildība par administratīvo resursu izmantošanas ierobežojumu neievērošanu. Administratīvo resursu izmantošanu aģitācijā kontrolēs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, un vainīgajai amatpersonai atbilstoši Administratīvā procesa likumam būs jāatlīdzina visi nodarītie zaudējumi. Jaunā priekšvēlēšanu aģitācijas kārtība pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām nodrošinās vienādus priekšvēlēšanu aģitācijas apstākļus visiem vēlēšanu dalībniekiem un novērsīs administratīvo resursu izmantošanu, pauduši likumprojekta autori.
Jaunā priekšvēlēšanu aģitācijas kārtība stāsies spēkā 2013.gada 1.janvārī.