{132b4e4c-021f-72f9-2c09-360899a2b52c}
Foto: LETA

Līdzšinējais veselības aprūpes finansējuma modelis neļauj veidot ilgtermiņa plānus, jo patlaban nav neviena dokumenta, kas nosaka, cik gadā veselības aprūpei piešķirams finansējums, trešdien konferencē "Veselības aprūpes aktualitāte 2013" teica veselības ministre Ingrīda Circene ("Vienotība").

"Pašlaik finansējums veselības aprūpei ir atkarīgs no politiskiem lēmumiem, jo nav neviena dokumenta, kas nosaka, cik daudz līdzekļu jāpiešķir veselības aprūpei," paskaidroja Circene. Viņa gan vienlaikus atzina, ka nākamā gada budžets veselības aprūpei ir palielinājies, kas liecina, ka iedzīvotāju veselība ir esošās valdības prioritāte.

Taču, lai gan veselības aprūpei piešķirta liela daļa no valsts budžeta pieauguma, Circene norādīja, ka esošais finansējums nav pietiekams, lai "nosegtu visu veselības aprūpes lauku". Nav arī definēts pakalpojumu saņēmēju loks, un veselības pakalpojumi jāsniedz personām, kuras nemaksā nodokļus, līdz ar to palielinot izdevumus veselības aprūpei.

"Samazināta finansējuma apstākļos mēs nevaram veikt dažādas funkcijas. Nevar plānot, ko mēs attīstīsim un kā. Nevar plānot rindu samazinājumu, kā arī mediķu algu celšanu, ja mēs nezinām, ar cik lielu finansējumu mēs varam rēķināties nākamajā gadā," klāstīja ministre.

Circene paskaidroja, ka, ieviešot obligāto veselības apdrošināšanu, valsts varēs izvairīties no izmaksām par veselības aprūpi personām, kuras nodokļus nemaksā. Vienlaikus gan Circene atgādināja, ka veselības apdrošināšanas koncepcija paredz minimālo veselības aprūpes pakalpojumu grozu arī šādām personām.

Paredzēts, ka Veselības ministrijas (VM) izstrādāto koncepciju varētu sākt ieviest 2013.gada 1.jūlijā, paredzot pusgadu ilgu pārejas periodu.

VM piedāvā vairākus jaunā modeļa finansēšanas variantus. Viens no variantiem ir obligātā veselības apdrošināšana, ieviešot veselības nodokli 5% apmērā, nodalot to no spēkā esošās iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes.

Otrs variants ir veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana, pamatojoties uz IIN maksāšanas faktu, iezīmējot veselības aprūpes budžetam 2% no spēkā esošās IIN likmes. Šo variantu VM uzskata par visoptimālāko.

Kā vēl viens finansēšanas variants tiek piedāvāts sniegt veselības aprūpes pakalpojumus, pamatojoties uz valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) maksāšanas faktu, par 2% palielinot VSAOI likmi un attiecīgi samazinot IIN likmi.

Šo modeļu realizācijai un veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības palielināšanai ir nepieciešams papildu finansējums, pakāpeniski sasniedzot veselības aprūpes valsts budžetu 4,5% apmērā no IKP, pēc "Valdības rīcības plāna 2014", vēlākais, līdz 2020.gadam.

Ministrijas aprēķini liecina - ja veselības obligātās apdrošināšanas koncepcija stātos spēkā tagad, bezmaksas veselības aprūpi nesaņemtu 130 līdz 170 tūkstoši neattaisnoto nodokļu nemaksātāju, atzinusi Ingrīda Circene.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!