Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas valdes iebilst pret Veselības ministrijas ieceri nodrošināt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus tikai nodokļu maksātājiem, jo tas pēc būtības pasliktinās visas sabiedrības veselība kopumā, teikts asociācijas paziņojumā medijiem. Neapmierinātību izteikusi arī Latvijas Pašvaldību savienība (LPS).
Asociācijas uzskata, ka VM piedāvātā veselības aprūpes saistīšana ar nodokļu nomaksu nav pienācīgi izvērtēta, vairāk aizēnojot diskusiju par šī modeļa saturu ar solījumiem par modeļa ieviešanas rezultātā plānoto naudas iegūšanu.
Tāpat asociācijas nolēma prasīt VM atjaunot normu, kas paredzēja ģimenes ārstu prakšu finansiālo pamatu, – nodrošināt finansējumu ģimenes ārstu praksēm kapitācijas naudu ne mazāk kā 6,55% no apakšprogrammā "Ārstniecība" paredzētajiem līdzekļiem.
Asociāciju valdes arī nolēma prasīt VM izslēgt no normatīvajiem aktiem tās normas, kas finansiāli vai juridiski ietekmē ārstus veikt (vai neveikt) laboratoriskos izmeklējumus saviem pacientiem, tādejādi apdraudot gan kvalitatīvu medicīnisko aprūpi, gan pacientu veselību.
Šīs Latvijas ģimenes ārstu prasības visdrīzākajā laikā tiks iesniegtas VM.
Arī Latvijas Pašvaldību savienība neatbalsta Veselības ministrijas ieceri no 2014.gada ieviest šo veselības nodokli. Iecere, ka jaunais nodoklis tiks maksāts no algas nodokļa maksātāja mēneša bruto ienākuma, pēc LPS domām, ir solis nepareizā virzienā, jo pašlaik darbaspēka nodokļu (iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas obligāto maksājumu) summa jau tā ir nesamērīgi augsta, kas ir galvenais iemesls plašai ēnu ekonomikai.
Veselības nodoklim būs negatīva ietekme uz zemo darba algu saņēmējiem, jo tā aprēķinā netiks ņemts vērā neapliekamais minimums un atvieglojumi par apgādībā esošām personām. Piemēram, situācijā strādājošajam ar minimālo darba algu 200 lati un ar diviem apgādājamajiem nodokļos katru mēnesi būs jāsamaksā par 7 latiem vairāk nekā šobrīd.
Tāpēc LPS uzskata, ka apsverams ir Igaunijā lietotais modelis, kad veselības aprūpe tiek finansēta no sociālā nodokļa daļas. Valsts sociālajā budžetā ir vairākas sadaļas, kas nav saistītas ar personu iemaksām (bezdarba un veselības pabalsti) un kuras var finansēt no pamatbudžeta, tādējādi radot iespēja daļu no sociālajām iemaksām novirzīt veselības aprūpes nodrošināšanai.
Jau ziņots, ka pirmdien valdības komiteja nolēma tālākai apstiprināšanai valdībā virzīt koncepciju par veselības obligāto apdrošināšanu, kas paredz sasaistīt veselības aprūpi ar nodokļu nomaksu.
VM piedāvā divus jaunus veselības aprūpes finansēšanas modeļus. Viens no tiem paredz saglabāt pašlaik spēkā esošo veselības aprūpes finansēšanas sistēmu, sasaistot tiesības uz veselības aprūpi ar nodokļu nomaksu. Šajā gadījumā plānveida veselības aprūpes pakalpojumus varētu saņemt personas, par kuru gūtajiem ienākumiem ir aprēķināts iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) vai arī valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas (VSAI). VM skaidro, ka vēl jāvienojas, kurš aprēķināšanas fakts - IIN vai VSAI - tiktu ņemts vērā.
Otrs piedāvājums ir obligātā veselības apdrošināšana, ieviešot veselības nodokli 3,65% apmērā, nodalot to 4% apmērā no spēkā esošās IIN likmes. Tādējādi tiesības saņemt no valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus tiktu sasaistītas ar valsts veselības apdrošināšanas obligāto iemaksu nomaksu vai paziņošanu par aprēķināšanu.