aizputes-stac-liepajaa-cars2
Foto: Publicitātes foto
Mūsdienās, dzīvojot augsto tehnoloģiju laikmetā, mēs esam jau pilnībā aizmirsuši to, ka pavisam nesen vēl Latvijas teritorijā bija vietas, līdz kurām varēja nokļūt tikai kājām vai zirgu pajūgos. Viss mainījās, ienākot šaursliežu dzelzceļiem ar vilcieniņiem, kurus tautā mīļi dēvēja par bānīti vai mazbānīti. Tāds šķērsoja arī Cīravas robežas- mazbānītis Liepāja - Aizpute.

Ne visi zina, ka Latvijā savulaik ir pastāvējuši dzelzceļi ar pieciem dažādiem sliežu platumiem. No kuriem trīs dažādi platumi bija šaursliežu dzelzceļiem- 1000mm, 750mm un 600mm. Kad 1900.gada 4.aprīlī mazbānītis Liepāja - Aizpute izpūta savu pirmo dūmu mutuli, tad šī dzelzceļa līnija bija ne tikai pirmā šaursliežu dzelzceļa līnija Latvijas iekšzemē, bet arī vienīgā vispārējās lietošanas dzelzceļa līnija ar 1000mm sliežu platumu. Līnija pastāvēja līdz 1964.gadam.

Ne viens vien cīravnieks savulaik ir izmantojis šo mazo vilcieniņu, kas uzticīgi pildīja kravu pārvadātāja un satiksmes līdzekļa funkcijas. Taču tehnoloģiskajai attīstībai uzņemot apgriezienus arvien straujāk un straujāk, mazais bānītis ir aizbraucis vēsturē uz neatgriešanos, atstājot aiz sevis ļoti maz liecību par savu pastāvēšanu. Cīravas Senlietu krātuvē šobrīd ir tikai viena mazbānīša fotogrāfija, biļetīte un sliežu nagla.

Tādēļ aicinu gan esošos, gan bijušos cīravniekus, kuriem savulaik bija iespēja braukt ar mazbānīti uz Aizputes vai Liepājas pusi, padalīties ar atmiņām- atcerēties sajūtas, notikumus, piedzīvojumus un varbūt pat kuriozus saistībā ar šo vilcieniņu.

Priecāšos par iespēju nokopēt kādu fotogrāfiju, avīžrakstu vai bānīša biļetīti, pierakstīt stāstījumus Senlietu krātuvē vai, ja nepieciešams, pie jums mājās. Jūsu stāstus gaidīšu visu februāra mēnesi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!