Pirms 110 gadiem – 1903. gada 15. augustā tika atklāta kustība 210 km garajā Pļaviņu- Gulbenes- Alūksnes- Valkas šaursliežu dzelzceļā, kuru uzbūvēja Vidzemes pievedceļu sabiedrība vietējo kravu transportam un pasažieru pārvadāšanai. Laika gaitā lielākā daļa no šī šaursliežu dzelzceļa tika pārbūvēta vai likvidēta. Kopš 1973. gada, kad slēdza Apes-Alūksnes posmu, šaursliežu dzelzceļš ir saglabājies un tiek izmantots vairs tikai 33 km garā posmā Gulbene-Alūksne.
1998. gadā Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļš, tajā skaitā sliežu ceļi, ritošais sastāvs, inženierbūves, aprīkojums un dzelzceļa ēkas, tika atzīts par valsts nozīmes vēstures pieminekli. Bānītis, būdams Eiropas tūrisma un muzejdzelzceļu federācijas (FEDECRAIL) dalībnieks, no citiem (skaitā vairākiem simtiem) Eiropas dzelzceļu muzejiem atšķiras ar to, ka joprojām ikdienā pārvadā pasažierus.