Lielbritānija vienā no divām Latvijas Kuģniecības (LK) un saistīto uzņēmumu tiesvedībā ar Ventspils mēru Aivaru Lembergu, kuru pašreizēji LK īpašnieki vaino kuģniecībai neizdevīgo līgumu slēgšanā un naudas izkrāpšanā, tiesa lēmusi par labu Lembergam – prasītāju lūgums iesniegt kasācijas sūdzību noraidīta un viņiem būs jāsedz Lemberga tiesāšanas izdevumi. Anglijas tiesa gan turpina izskatīt otru līdzīgu prasību, ko iesniedza citas firmas.
Anglijas un Velsas Apelācijas tiesa liedza "Antonio Gramsci Shipping Corporation" un 29 citām LK meitas sabiedrībām iesniegt kasācijas sūdzību Lordu palātai un uzlikusi par pienākumu atlīdzināt daļu no mēra tiesāšanās izdevumiem 270 000 mārciņu (aptuveni lati 216 000 latu) apmērā, portālu "Delfi" informēja Lemberga advokāte Vineta Čukste.
Anglijas tiesā gan turpina izskatīt otru lietu, kurā iesaistīts arī Lembergs - prasību, kuru iesniedza piecas ārzonas firmu, ("Recoletos Limited", "Romanica Overseas Limited", "Skeena Overseas Limited", "Luzero Limited", "Chandler Limited"), caur kurām savulaik notikusi LK kuģu frakts līgumu slēgšana un ar kuru starpniecību, pēc pašreizējo Kuģniecības īpašnieku domām, iespējams, Lemberga interesēs un vadībā īstenota naudas "nozagšana."
Čukste informēja, ka tiesvedība noslēgusies LK un meitasfirmu iesniegtās prasības lietā. Taču lēmumi šajā lietā nav saistīts ar ārzonu firmu iesniegto regresa prasību un tās ietvaros Lembergam noteikto īpašumu arestu un prasību piedzīt no Ventspils mēra līdz 135 miljoniem ASV dolāru.
Lemberga advokāte otrdien informēja par LK meitas firmu prasību, kurā Anglijas Apelācijas tiesa ir noraidīja lūgumu atļaut iesniegt kasācijas sūdzību Lordu palātai. "Tagad prasītājiem atliek vienīgi lūgt atļauju pašai Lordu palātai, bet Lemberga advokāti uzskata šādas atļaujas sniegšanu par apšaubāmu, jo apelācijas instances tiesas lēmums ir stingrs un viennozīmīgs, turklāt Anglijā pastāv nesena tiesu prakse līdzīgās lietās," norāda Čukste. Lordu palātas lēmums varētu būt zināms līdz jūlija beigām.
Summa, ko Anglijas tiesa likusi piedzīt, ir daļa no kopējiem ar tiesāšanos saistītajiem izdevumiem, skaidroja advokāte. Pārējo summu aprēķinās tiesas noteiktajā kārtībā.
Portāls "Delfi" jau vēstīja, ka Britu tiesu instancēs tika ierosināta lieta, kurā "Antonio Gramsci Shipping" un citas LK meitas kompānijas vērsās pret Lembergu un citiem "par netaisnīgi iedzīvotā un zaudējumu piedziņu". Prasījuma summa pret Lembergu tika lēsta 135 miljonu ASV dolāru (apmēram 66 miljonu latu) apjomā.
2011.gadā Anglijas tiesa nolēma, ka Lembergam līdz turpmākam tiesas rīkojumam ir aizliegts jebkādā veidā atbrīvoties, rīkoties vai samazināt savu aktīvu vērtību līdz 135 miljonu ASV dolāru (apmēram 66,69 miljoni latu). Ārzonu firmas prasību pret Lembergu Anglijā sāktās tiesvedības ietvaros arī cēla 2011.gadā.
Iesaldēšanas arests attiecas uz visiem Lemberga aktīviem neatkarīgi no tā, vai aktīvi ir vai nav uz viņa paša vārda, un neatkarīgi no tā, vai aktīvi ir atsevišķs īpašums vai kopīpašums.
Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa "iesaldēšanas" lūgumu 2011.gada 13.jūnijā apmierināja, bet par to tika iesniegtas blakussūdzības, un nu lieta ir AT Senātā, pēdējā Latvijas tiesu instancē.Senāts gan šobrīd tiesvedību ir apturējis un vērsies ar pieteikumu ES tiesā, lūdzot to atbildēt par Briseles regulas un ES Pamattiesību Hartas pantu interpretācijām un piemērojamību šajā lietā.
2011.gadā "Delfi" rīcībā nonāca Anglijas tiesas prasības nodrošinājuma lēmums, kurš uzskaita virkni aktīvu, kurus tiesa interpretējusi kā Lemberga īpašumus.
Prasības nodrošinājuma lēmums uzskaita vairākus aktīvus, kurus Anglijas tiesa interpretējusi kā Lemberga īpašumus. Anglijas tiesa uzskata, ka par Lemberga aktīviem atzīstami arī visi tie īpašumi, kas arestēti par labu Latvijas Ģenerālprokuratūrai, piemēram, māja Rīgā O.Vācieša ielā, patiesā labuma guvēja statusa daļas dažādās Latvijas un ārvalstu kompānijās, piemēram, "Venceb", "Ventbunkers", "Inter-Rīga", "Puses", "Ventplac", "Euridice", "Hinch", "Kaywood", "Yelverton" un citās, vērtslietas, konti vairākās Latvijas un ārvalstu bankās.
Prasību, kuras Londonas tiesā iesniegtas arī pret Lembergu, kopējā summa ir vērtējama aptuveni 135 miljoni ASV dolāru.
Šādas summas, pēc prasītāju uzskata, ir nepamatoti izņemtas no LK apzināti prettiesisku shēmu īstenošanas dēļ, galvenokārt izmantojot zem tirgus likmēm noslēgtus kuģu fraktēšanas līgumus starp LK koncernā ietilpstošajām kompānijām (prasītāji) un starpnieku kompānijām (korporatīvie atbildētāji), kuras tālāk kuģus jau par tirgus likmēm nodevušas fraktā trešajām personām, kas nav zinājušas un nav bijušas iesaistītas prettiesiskajās shēmās, iepriekš paskaidroja LK pārstāvji.