Garakais-ziedu-pakla389289 (1)
Foto: AFI
Apvienotās Karalistes Augstākā tiesa pagājušajā nedēļā liegusi tiesības “Antonio Gramsci Shipping Corporation” un 29 citām AS “Latvijas Kuģniecība” (LK) meitas sabiedrībām iesniegt kasācijas sūdzībupar šā gada 19.jūnija lēmumu, ar kuru noraidīta pret Ventspils mēru Aivaru Lembergu celtā prasība par frakta līgumu, jo tā ir nepamatota un tiesvedība izbeidzama Anglijas tiesas jurisdikcijas neesamības dēļ. LK gan uzsver, ka tiesu darbi vēl nav galā.

Jau vēstīts, ka LK iesniedza kasācijas sūdzību par 19.jūnija Apelācijas tiesas lēmumu izbeigt tiesvedību. Lemberga interešu aizstāve advokāte Vineta Čukste jau iepriekš prognozēja, ka kasācijas sūdzības pieņemšana, visticamāk, tiks atteikta, norādot, ka atbilstošās jurisdikcijas trūkums citā lietā kalpojis kā precedents atteikumam pieņemt sūdzību.

Kā portālu "Delfi" informēja Čukste, Anglijas Augstākā tiesa savā īsajā un skaidrajā lēmumā ir norādījusi, ka kasācijas sūdzībā nav ietverti pamatoti juridiski argumenti, kas ļautu apšaubīt iepriekšējo instanču tiesu lēmumus. Noraidīts arī lūgums uzdot jautājumus Eiropas Savienības (ES) tiesai prejudiciālā nolēmuma saņemšanai, jo to izlemšana esot Anglijas tiesas kompetencē un pastāvot pietiekami precedenti, kas pamato lēmumu pareizību.

Tuvākajā laikā tiesa lemšot par pretlikumīgā Iesaldēšanas rīkojuma, kas šīs lietas ietvaros tika pieņemts attiecībā uz Aivara Lemberga aktīviem, atcelšanu un papildu tiesāšanās izdevumu apmēru, kurus prasītājiem jāizmaksā Lembergam. Anglijas Apelācijas tiesa jau iepriekš uzlikusi prasītājiem par pienākumu samaksāt Lembergam 270 000 angļu sterliņu mārciņu (ap 165 200 latu).

Lemberga aizstāve arī pauda pārliecību, ka šādi prasītāji - "Antonio Gramsci Shipping Corporation" un 29 citas LK meitas sabiedrības, ir cietuši pilnīgu sakāvi visās Anglijas tiesu instancēs.

Tas, ka Apelācijas tiesa 26. jūlijā ir liegusi "Antonio Gramsci Shipping Corporation" un citām LK meitaskompānijām iesniegt kasācijas sūdzību, vēl nenozīmē, ka tiesu darbi pret Lembergu ir beigušies, portālam "Delfi" uzsvēra LK sabiedrisko attiecību vadītāja Ilze Nagla.

Viņa akcentēja, ka pirms pāris dienām pieņemtais Apelācijas tiesas lēmums nozīmē vienīgi to, ka tiesas ieskatā prasība pret Lembergu kā fizisku personu nav skatāma Lielbritānijas tiesā.

"Apelācijas iespējas šajā lietā tagad ir izsmeltas, bet tas nenozīmē, ka tiesvedība ir beigusies," sacīja Nagla, atgādinot, ka Lembergs vēl arvien ir atbildētājs citā prasībā, ko pret viņu ierosinājuši citi atbildētāji, kas ir komercsabiedrības jeb korporatīvie atbildētāji.

19. jūlijā, kad kļuva zināms, ka Apvienotās Karalistes Apelācijas tiesa nolēmusi izbeigt tiesvedību pret Lembergu, LK paziņojumā Rīgas Fondu biržai informēja: "Korporatīvie atbildētāji uztur prasību, ka Lembergam un citām privātpersonām, kuras ir identificētas kā iesaistītas sazvērestībā ar mērķi izkrāpt līdzekļus no LK, ir jāatmaksā pilna summa, kas var tikt piedzīta no tiem saskaņā ar tiesas spriedumu. Korporatīvo atbildētāju, kas ir uzņēmumu grupa, caur kuru veikta krāpšana, atbildība šajā lietā jau ir konstatēta."

"Līdz ar to Lembergs turpinās būt atbildētājs LK tiesvedībā Londonā kā iespējamais līdzvainīgais prettiesiskajās darbībās. Saskaņā ar esošajiem pierādījumiem Lembergs, viņa ģimene un sabiedrotie, iespējams, ir galvenie labuma guvēji no darbībām, kas radījuši uzņēmuma zaudējumus saistībā ar nelikumīgajām kuģu frakts shēmām un citām darbībām, kuru rezultātā aizvilta nauda un citi aktīvi no AS "Latvijas kuģniecība" un tās akcionāriem, tajā skaitā Latvijas valsts. "Latvijas kuģniecība" vēlas atgūt tai izkrāptos finanšu līdzekļus 135 miljonu ASV dolāru apjomā," norādīts paziņojumā biržai.

Arī korporatīvajiem atbildētājiem esot izdevies iegūt iesaldēšanas rīkojumu attiecībā uz Lemberga īpašumiem visā pasaulē.

Jau vēstīts, ka britu tiesu instancēs tika ierosināta lieta, kurā "Antonio Gramsci Shipping" un citas LK meitas kompānijas vērsās pret Lembergu un citiem "par netaisnīgi iedzīvotā un zaudējumu piedziņu". Prasījuma summa pret Lembergu tika lēsta 135 miljonu ASV dolāru (apmēram 66 miljonu latu) apjomā.

2011.gadā Anglijas tiesa nolēma, ka Lembergam līdz turpmākam tiesas rīkojumam ir aizliegts jebkādā veidā atbrīvoties, rīkoties vai samazināt savu aktīvu vērtību līdz 135 miljonu ASV dolāru (apmēram 66,69 miljoni latu).

Iesaldēšanas arests attiecas uz visiem Lemberga aktīviem neatkarīgi no tā, vai aktīvi ir vai nav uz viņa paša vārda, un neatkarīgi no tā, vai aktīvi ir atsevišķs īpašums vai kopīpašums.

Rīkojums zaudētu spēku, ja Lembergs sniegtu nodrošinājumu - iemaksātu tiesai 135 miljonus ASV dolāru vai sniegtu nodrošinājumu šādas summas apmērā citā veidā.

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa "iesaldēšanas" lūgumu 2011.gada 13.jūnijā apmierināja, bet par to tika iesniegtas blakussūdzības, un nu lieta ir AT Senātā, pēdējā Latvijas tiesu instancē.Senāts gan šobrīd tiesvedību ir apturējis un vērsies ar pieteikumu ES tiesā, lūdzot to atbildēt par Briseles regulas un ES Pamattiesību Hartas pantu interpretācijām un piemērojamību šajā lietā.

2011.gadā "Delfi" rīcībā nonāca Anglijas tiesas prasības nodrošinājuma lēmums, kurš uzskaita virkni aktīvu, kurus tiesa interpretējusi kā Lemberga īpašumus.

Prasības nodrošinājuma lēmums uzskaita vairākus aktīvus, kurus Anglijas tiesa interpretējusi kā Lemberga īpašumus. Anglijas tiesa uzskata, ka par Lemberga aktīviem atzīstami arī visi tie īpašumi, kas arestēti par labu Latvijas Ģenerālprokuratūrai, piemēram, māja Rīgā O.Vācieša ielā, patiesā labuma guvēja statusa daļas dažādās Latvijas un ārvalstu kompānijās, piemēram, "Venceb", "Ventbunkers", "Inter-Rīga", "Puses", "Ventplac", "Euridice", "Hinch", "Kaywood", "Yelverton" un citās, vērtslietas, konti vairākās Latvijas un ārvalstu bankās.

Prasību, kuras Londonas tiesā iesniegtas arī pret Lembergu, kopējā summa ir vērtējama aptuveni 135 miljoni ASV dolāru.

Šādas summas, pēc prasītāju uzskata, ir nepamatoti izņemtas no LK apzināti prettiesisku shēmu īstenošanas dēļ, galvenokārt izmantojot zem tirgus likmēm noslēgtus kuģu fraktēšanas līgumus starp LK koncernā ietilpstošajām kompānijām (prasītāji) un starpnieku kompānijām (korporatīvie atbildētāji), kuras tālāk kuģus jau par tirgus likmēm nodevušas fraktā trešajām personām, kas nav zinājušas un nav bijušas iesaistītas prettiesiskajās shēmās, iepriekš paskaidroja LK pārstāvji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!