{132b4e2c-cde8-4385-b40e-b10643ad0348}
Foto: LETA
Viena brauciena reālās izmaksas Rīgas sabiedriskajā transportā šobrīd esot 0,84 lati, lai gan Rīgas dome iepriekš norādījusi, ka tas izmaksā 0,7 latus, tāpēc tiesībsargs Juris Jansons ir nobažījies par iespējamo Rīgā nedeklarēto iedzīvotāju diskrimināciju un prasīs pašvaldībai rakstisku skaidrojumu tam, kā veidojies 14 santīmu sadārdzinājums, portālam “Delfi” sacīja Tiesībsarga biroja Komunikācijas un starptautiskās sadarbības nodaļas vadītāja Ruta Siliņa.

Siliņa sacīja, ka pašvaldībai ir tiesības piemērot pilsētā deklarētajiem iedzīvotājiem braukšanas maksas atlaidi un tas arī ir pašvaldību pienākums - rīkoties savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Tāda prakse darbojas arī citviet un ir atbalstāma arī Latvijā.

Taču problēma, pēc Siliņas teiktā, ir tieši skaidrojumos par viena brauciena pašizmaksu jeb reālajām izmaksām - vicemērs Andris Ameriks (GKR) iepriekš norādījis, ka viena brauciena pašizmaksa ir 70 santīmi, bet trešdien Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) uzsvēris, ka viena brauciena pašizmaksa ir 0,84 lati.

Ja nerīdzenieku biļetes cena ir tāda pati kā brauciena reālās izmaksas, tad šajā faktā diskriminācijas nav. Savukārt, ja nerīdzenieku biļetes tiek sadārdzināta, t.i., cena ir lielāka nekā reālās izmaksas, tad ir saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpums.

Savukārt, labas pārvaldības aspektā būtiski ņemt vērā, vai jaunā sistēma ievērojami nesarežģīs Rīgas pilsētas iedzīvotājiem piekļuvi sabiedriskajam transportam, proti, vai procedūra individualizēto braukšanas biļetešu saņemšanai nav pārlieku sarežģīta, apgrūtinoša un birokrātiska.

Tiesībsargs pauž bažas, ka šādas sistēmas ieviešana palielinās administrēšanas izmaksas

Viņa skatījumā, nav saskatāms pamatojums noteikt augstāku samaksu ārvalstniekiem un Latvijas reģionos dzīvojošām personām par pakalpojuma reālajām izmaksām, līdz ar to ir saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpums pret šīm personu grupām.

Rīgas dome gan Tiesībsarga birojam trešdien esot skaidrojusi, ka tieši 84 santīmi arī ir viena brauciena izmaksa un to veidojot pašizmaksa, pievienotās vērtības nodoklis un amortizācija, taču to, kā veidojas iepriekšminētā 70 santīmu izmaksa par vienu braucienu Rīgas dome neesot paskaidrojusi. Līdz ar to arī šobrīd neesot skaidrs, kā radies šis 14 santīmu pieaugums, taču pašvaldībai tas esot jāspēj paskaidrot. Tāpēc arī tikšot prasīts skaidrojums.

Rīgas domē portālam „Delfi" norādīja, ka no nerīdziniekiem pašvaldība arī neprasīs par biļeti vairāk, nekā ir pašizmaksa.

Domes un „Rīgas satiksmes" aplēses liecina, ka brauciena pilna izmaksa arī ir tie 0,84 santīmi jeb 1,2 eiro.

Domē uzsvēra, ja no citās pašvaldībās deklarētajiem braukt gribētājiem neprasīs vairāk, bet rīdziniekiem gan būs pazemināts tarifs.

Jau vēstīts, ka Rīgas dome gatavojas no nākamā gada 1. janvāra noteikt atšķirīgas sabiedriskā transporta cenas - Rīgā deklarētajiem brauciens pilsētas sabiedriskajā transportā varētu maksāt 0,6 eiro, bet citās pašvaldībās deklarētajiem - 1,20 eiro jeb divas reizes dārgāk. Galvaspilsētas mērs Nils Ušakovs (SC) šādi cer veicināt to, ka tie, kas faktiski dzīvo un strādā Rīgā, arī maksā iedzīvotāju ienākuma nodokli galvaspilsētas budžetā. 

Rīgas pašvaldības nodoms no nākamā gada 1. janvāra diferencēt biļešu cenas "Rīgas Satiksmes" sabiedriskajā transportā varētu būt sarežģīti īstenojams un veicināt krāpšanos, prognozē pašvaldību organizāciju pārstāvji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!