Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova (SC) iniciatīva paaugstināt samaksu par braukšanu sabiedriskajā transportā galvaspilsētā nedeklarētajiem cilvēkiem nozīmē diskrimināciju un sabiedrības šķelšanu, turklāt šai idejai trūkst pamatojuma, uzskata partijas "Vienotība" Rīgas domes frakcijas vadītāja Sarmīte Ēlerte.
"Pirmkārt, sadalīt Latvijas iedzīvotājus pēc deklarētās dzīvesvietas, lai iekasētu par vienu un to pašu pakalpojumu dažādu maksu, nozīmē diskrimināciju, kura šķeļ sabiedrību. Otrkārt, uzņēmums "Rīgas satiksme" ir "Saskaņas centra" un "Gods kalpot Rīgai" slepenā impērija - pārskatu par tās darbību, atskaiti par to, kā tiek tērēti tam jau līdz šim ik gadu piešķirtie 60 miljoni latu nodokļu maksātāju naudas, nevar iegūt pat deputāti. Par to, kā funkcionē uzņēmums, nav priekšstata pat Rīgas domes Satiksmes departamentam. Priekšlikums par cenu izmaiņām nav apspriests nedz domes Satiksmes un transporta lietu komitejā, nedz domes sēdē. Priekšlikumam trūkst ekonomiskā pamatojuma," pauž Ēlerte.
Deputāte norāda, ka šis lēmums varētu atspēlēties arī pašiem rīdziniekiem, jo pilsētnieku interesēs nav mašīnām pieblīvēta Rīga. Cenu celšana samazinās vēlmi pārvietoties ar sabiedrisko transportu, veicinās personiskā autotransporta izmantošanu, tādējādi arī zudīs jēga transportmiju sistēmas izveidei - stāvvietām, kur autovadītāji, iebraucot Rīgā, atstāj auto un tālāk dodas ar sabiedrisko transportu.
Bez ekonomiskā pamatojuma virs pašizmaksas paaugstināto cenu nerīdziniekiem var uzskatīt par nodokli, tāpēc citas Latvijas pašvaldības var prasīt nodokli ne vien par sēņošanu, bet arī par peldēšanos, par tīru gaisu, par skaistiem skatiem. Ar nodokļu un nodevu žogiem sadalīta Latvija, Rīgas un Latvijas pretnostatīšana nav Latvijas interesēs, norāda deputāte.
Ēlerte arī uzsver, ka neviens pakalpojums nav bez maksas. Viņa uzskata, ka būtu pareizi atbrīvot no braukšanas maksas vai noteikt samazinātu cenu īpašām iedzīvotāju grupām, kam tas ir tiešām nepieciešams, tā mazinot sociālo nevienlīdzību, taču Ušakova priekšlikums ir politiskais populisms, nevis rūpes par Rīgas attīstību. "Apgalvojums, ka dārgākas biļetes ir solis uz bezmaksas sabiedrisko transportu, ir populistiska utopija. Atlaides "pēc pieraksta principa" nozīmē, ka atliek mazāk naudas atlaidēm pēc sociālās vajadzības principa. Tas ir tiešā pretrunā ar trūcīgāko rīdzinieku un visu strādājošo cilvēku interesēm," norāda domniece.
Līdzīgi kā Cēsu pilsētas mērs un kolēģi no nacionālās apvienības, Ēlerte uzsver, ka Latvijas iedzīvotāji, kas katru dienu iebrauc Rīgā, tur strādā, atpūšas un tērē naudu, tādējādi piedaloties Rīgas bagātības audzēšanā. Daudzi nacionālā līmeņa pakalpojumi ir koncentrēti Rīgā - kultūras un augstākās izglītības iestādes, vienīgā nacionālā lidosta, nacionālās ārstniecības iestādes utt. "Tās no saviem nodokļiem uztur visi valsts iedzīvotāji, un tām ir jābūt vienādi pieejamām visiem valsts iedzīvotājiem," uzsver deputāte.
Jau ziņots, ka arī partijas "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK (VL-TB/LNNK) Rīgas domes deputāti neatbalsta Rīgas pretnostatīšanu pārējiem valsts reģioniem, nosakot Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem divkāršu braukšanas maksas palielinājumu sabiedriskajā transportā, aģentūru LETA informēja partijas preses sekretāre Laila Ozoliņa. Ja tomēr Rīgas domes vairākuma koalīcija šādu lēmumu pieņems, VL-TB/LNNK lūgs vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru šādu lēmumu atcelt kā nelikumīgu.
Jau ziņots, ka Rīgas pašvaldība iecerējusi no 1.janvāra noteikt, ka Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem sabiedriskais transports kļūs nedaudz lētāks, bet Rīgā nedeklarētajiem būs jāmaksā dubultā. Tādējādi iecerēts galvaspilsētai piesaistīt vismaz 10 000 iedzīvotāju un viņu maksāto Iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN).
Iecere izraisījusi Pierīgas pašvaldību vadītāju un iedzīvotāju sašutumu, kuri uzskata, ka šāda iedzīvotāju dalīšana veicinās fiktīvu deklarēšanos un personīgā transporta izmantošanu Rīgā, turklāt šāds solis ir pretrunā ar Rīgas kā galvaspilsētas funkcijām, jo diskriminē valsts iestāžu apmeklētājus, kuri nav rīdzinieki. Savukārt Garkalnes vicemērs Kārlis Bružuks ieteicis ieviest "sēņu nodokli" rīdziniekiem, kas Pierīgā atpūšas.
Rīgas dome jaunās sabiedriskā transporta biļešu cenas otrdien, 1.oktobrī, plāno apspriest Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā, bet jau 7.oktobrī pieņemt gala lēmumu Rīgas domes sēdē.
Līdz šim pārrunas ar Pierīgas pašvaldībām nav notikušas.