Par jaunu kārtību balsoja 35 domes koalīcijā esošie "Saskaņas centra" un "Gods kalpot Rīgai" domnieki, bet pret balsoja 14 opozīcijas deputāti. Opozīcijā esošā Nacionālā apvienība jau iepriekš solījusi - ja šāds lēmums tiks pieņemts, tā apstrīdēs jauno kārtību Satversmes tiesā.
Domes lēmums nosaka, ka Rīga no 1.janvāra mainās sabiedriskā transporta biļešu cenas - rīdziniekiem biļete maksās 42 santīmus jeb 60 eiro centus, bet pilsētas viesiem un tiem, kas nav deklarējušies galvaspilsētā, - 84 santīmus jeb 1,2 eiro. Izmaiņas neattieksies uz skolēniem un profesionālo skolu audzēkņiem, kuri sabiedrisko transportu jau izmanto par brīvu.
Mainīsies arī mēneša braukšanas biļešu cenas. Pašlaik mēneša biļete vienam transportam maksā 29,1 latu, diviem - 35,6 latus, trīs transportiem - 45,9 latus. No 1.janvāra ieviesīs vienotu mēneša biļeti visiem transporta veidiem, kas maksās 29,1 latu.
Šādi Rīga cer veicināt deklarēšanos galvaspilsētā. Pašlaik Rīgā dzīvojot aptuveni 100 000 nedeklarēto iedzīvotāju, ja viņi mainīs savu deklarēto dzīvesvietu, pilsētas ieņēmumi pieaugšot par 25%.
Lai veicinātu iedzīvotāju deklarēšanos galvaspilsētā, ieviests vienreizējais braukšanas maksas atvieglojums 100% apmērā uz viena mēneša abonementa biļetēm pasažieriem, kuri no šī gada 25. septembra līdz 31. decembrim būs deklarējuši dzīvesvietu Rīgas administratīvajā teritorijā.
Noteikumu izmaiņas paredz arī braukšanas maksas atvieglojumus 80% apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas studentiem, daudzbērnu vecākiem, pedagogiem u.c., kuriem šobrīd braukšanas maksas atvieglojums ir 60% apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas.
Opozīcijā esošā "vienotība" uzsver, ka lēmumam par atšķirīgas biļešu cenas noteikšanu sabiedriskajā transportā, kur daļai Latvijas sabiedrības šī cena tiks paaugstināta, būs ārkārtīgi liela ietekme uz Rīgas ekonomisko situāciju, transporta plūsmu pilsētā un visas Latvijas iedzīvotāju, tai skaitā rīdzinieku, brīvas pārvietošanās iespējām valstī.
"Lai tādu lēmumu pieņemtu, bija nepieciešams ļoti nopietns finansiālās, ekonomiskās un sociālās ietekmes izvērtējums. Nekas tāds nav atrodams atbildēs uz deputātu jautājumiem," norādīts "Vienotības" paziņojumā medijiem. Opozīcijas arī rīcībā nav informāciju, kādu iespaidu šis lēmums atstās uz "Rīgas satiksmes" un Rīgas domes nākamā un turpmāko gadu budžetiem. "Paaugstināta biļešu cena sadārdzina darbaspēka izmaksas. Taču darbaspēks ir Rīgas attīstības galvenais resurss. Dārgāks darbaspēks cels preču un pakalpojumu izmaksas rīdziniekiem, tas samazinās Rīgas ekonomisko aktivitāti," pauž "Vienotība".
"Vienotība" arī uzskata, ka cenas paaugstināšana ir arī netaisnīga. Latvijas iedzīvotāji, kas katru dienu iebrauc Rīgā, te strādā, atpūšas un tērē naudu, viņi piedalās Rīgas bagātības audzēšanā, cilvēki brauc uz Rīgu tāpēc, ka tā ir Latvijas valsts galvaspilsēta, un te koncentrētas nacionālā līmeņa valsts pārvaldes, ārstniecības, kultūras iestādes, uzņēmējdarbības centri. "Viduslaiku garā sadalīta Latvija ar muitas un iebraukšanas barjerām katrā miestā nav nedz rīdzinieku, nedz pārējo valsts iedzīvotāju interesēs," uzsver "Vienotība",
Aģentūra LETA ziņoja, ka partijas "Vienotība" deputāti pirmdien uz Rīgas domes ārkārtas sēdi par sabiedriskā transporta tarifu izmaiņām ieradās ar auklā iesietiem kartupeļiem. Tādējādi domnieki pauž protestu pret ieceri diferencēt sabiedriskā transporta biļešu cenas Rīgā atkarībā no tā, vai iedzīvotāji ir deklarējušies Rīgā vai citā pašvaldībā.
Savukārt Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC), vērtējot Rīgas opozīcijas balsojumu pret braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas iedzīvotājiem, norādījis, ka šis ir balsojums pret to, lai rīdziniekiem biļetes būtu lētākas, portālu "Delfi" informēja domes Sabiedrisko attiecību nodaļa.
"Malači! Var redzēt, ka "Vienotībai" patiešām rūp rīdzinieku labklājība," ironiski paudis Ušakovs. Rīgas mērs pieļāvis iespēju - ja "Vienotības" deputātiem būtu bijušās konstruktīvas iebildes pret Rīgas sabiedriskā transporta cenu politikas reformu, tad viņi nāktu klājā ar priekšlikumiem, nevis ar kartupeļiem uz kakla, pavēstīja domes Sabiedrisko attiecību nodaļa.
Tikmēr pie vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža vērsusies arī iedzīvotāju iniciatīvas grupa, kura lūdz saglabāt vienādu sabiedriskā transporta braukšanas maksu gan rīdziniekiem, gan nerīdziniekiem, lai novērstu lielas iedzīvotāju grupas diskrimināciju un nepalielinātu no Latvijas aizbraucošo skaitu. Par šo iniciatīvu jau šonedēļ varēs parakstīties portālā "Manabalss.lv", portālu "Delfi" informēja grupas pārstāve Ieva Brante.
"Sabiedriskā transporta biļešu cenu sadārdzināšana dramatiski skars cilvēkus ar zemākajiem ienākumiem, kuriem nav iespējas deklarēt dzīvesvietu Rīgā. Piemēram, izīrējot dzīvesvietu Rīgā, dzīvokļa saimnieks faktiskajā dzīvesvietā deklarēties visbiežāk neļauj. Nereti tas tiek īpaši ierakstīts īres līgumā", pausts grupas vēstulē ministram. Pēc vēstules autoru domām Rīga ir Latvijas galvaspilsēta un tajā pieejamie pakalpojumi nav aizvietojami ar iespējām ārpus Rīgas: galvaspilsētā atrodas valsts iestādes, slimnīcas, kas sniedz reģionos nepieejamus medicīnas pakalpojumus, muzeji un teātri, uz kuriem sadārdzināsies nokļūšana, arī lidosta.
Domubiedru grupā vēstulē arī aicina pieprasīt Rīgas domes Revīzijas komisijai un/ vai Valsts kontrolei veikt RP SIA "Rīgas Satiksme" revīziju steidzamības kārtā.