Noteikumu projektā minēts, ka atlaide attieksies tikai uz abonementa biļetēm jeb tikai tādām, kas nopirktas iepriekšpārdošanā, ielādējot personalizētajā e-talonā. Tiem, kuriem nebūs personalizēta e-talona ar "rīdzinieka statusu", un tiem, kuri biļetes iegādāsies pie vadītāja, būs jāmaksā pilna cena.
Sākotnēji paredzēts, ka citu pašvaldību teritorijās dzīvesvietu deklarējušās personas atlaides varēs saņemt, ja attiecīgā pašvaldība kompensēs ar šo braukšanas maksas atvieglojuma noteikšanu radītos zaudējumus, taču šis punkts no noteikumiem svītrots. Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (SC) norādīja, ka "Rīgas dome, protams, gribētu panākt vienošanos ar citām pašvaldībām, lai to iedzīvotāji arī brauktu Rīgas sabiedriskajā transportā ar līdzīgiem noteikumiem, bet diemžēl valstiskā līmenī atbilstošas juridiskas konstrukcijas pagaidām nav, līdz ar to mēģināsim vienoties savā starpā līdzīgi kā ar AS "Pasažieru vilciens" par e-talonu ieviešanu."
Personām, kurām pieder nekustamais īpašums Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā un kuras ir nekustamā īpašuma nodokļa maksātājas, braukšanas maksas atvieglojums būs 50% apmērā no abonementa biļetes cenas. Šī atlaide varētu stāties spēkā no 1.februāra.
Tāpat kā citas atlaides, arī šo pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" kompensēs Rīgas dome, piešķirot dotācijas no pašvaldības budžeta. Ņemot vērā Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" prognozi saistībā ar pašreizējiem un no jauna ieviešamajiem sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumiem, uzņēmuma nesaņemtie ieņēmumi par visām Rīgas domes noteiktajām atlaidēm kopā nākamgad sasniegs aptuveni 109,5 miljonus eiro jeb 77 miljonus latu.
Vienlaikus Satiksmes departaments norāda, ka, ieviešot šādas priekšrocības deklarētajiem iedzīvotājiem, Rīgā sagaidāms deklarēto iedzīvotāju skaita pieaugums un līdz ar to arī lielāki ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.
Domes deputāts Andris Lācis ("Visu Latvijai!"-TB/LNNK) iebilda, ka šie noteikumi atstās nozīmīgu ietekmi uz pašvaldības budžetu, tāpēc viņš rosināja to nevirzīt gala lēmuma pieņemšanai jau nākamajā darba dienā, 19.novembrī, plkst.8 no rīta, bet atlikt jautājumu un vispirms to skatīt Finanšu un administrācijas lietu komitejā, taču ar koalīcijas deputātu balsu vairākumu šis priekšlikums tika noraidīts. Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Vadims Baraņņiks (SC) norādīja, ka komitejas sēdē tiek spriests par saistošo noteikumu projektu, nevis pašvaldības budžetu, kas ir Budžeta komisijas kompetences jautājums.
Rīgas domē opozīcijā esošās partijas "Vienotība" deputāts Pēteris Viņķelis iebilda, ka šie noteikumi pēc būtības ir mēģinājums tehniski apiet normu, kuru paredzēts iekļaut Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas nosaka, ka deklarētā dzīvesvieta nedrīkst būt vienīgais kritērijs atlaižu piešķiršanai. Viņaprāt, pastāv risks, ka šie noteikumi neatbildīs likuma garam.
Baraņņiku šie iebildumi uzjautrināja. Viņaprāt, būtu dīvaini uzskatīt vēl nepieņemtu normu par saistošu, kaut arī tā Saeimā jau apstiprināta otrajā lasījumā, turklāt viņš piebilda, ka šie noteikumi ir nevis mēģinājums šo normu apiet, bet gan ievērot.
Viņķelis arī pauda neizpratni, kā Rīgas domes Satiksmes departaments nonācis pie secinājuma, ka šie noteikumi "neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā".
Gala lēmumu par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā plānots pieņemt jau otrdien, 19.novembrī, Rīgas domes ārkārtas sēdē plkst.8.
Trīs dienu laikā pēc gala lēmuma pieņemšanas noteikumu projekts būs jānosūta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM), kas 30 dienu laikā sniegs savu atzinumu par tiem. Ja atzinums būs negatīvs, Rīgas domei būs jālemj, vai tā piekrīt ministrijas argumentiem.
Jau ziņots, ka Rīgas dome 7.oktobrī nolēmusi paaugstināt sabiedriskā transporta biļešu cenu no 50 uz 84 santīmiem jeb 1,20 eiro, vienlaikus nosakot, ka Rīgā deklarētie iedzīvotāji, kas saņēmuši "Rīdzinieka karti", varēs braukt ar 50% atlaidi un maksāt 42 santīmus jeb 0,60 eiro.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija uzskata, ka šie noteikumi ir diskriminējoši, un pieprasa veikt izmaiņas, savukārt Saeimā atbalstītas izmaiņas Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, paredzot, ka personas deklarēto dzīvesvietu nevar izmantot par vienīgo kritēriju, nosakot braukšanas atvieglojumus sabiedriskajā transportā.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) savukārt uzsvēra, ka pašvaldība jebkurā gadījumā atradīs juridiski korektu veidu, kā saviem iedzīvotājiem noteikt atlaidi pilsētas sabiedriskajā transportā. To plānots nodrošinot, ieviešot formālu papildinājumu, ka šīs atlaides pienākas Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem "līdz 75 gadu vecumam".
Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā deklarētie iedzīvotāji, kas ir vecāki par 75 gadiem, jau tagad sabiedrisko transportu izmanto bez maksas, tāpat kā nestrādājoši pensionāri. Bez maksas sabiedrisko transportu Rīgā izmanto arī skolēni no 1. līdz 12.klasei, arodskolēni, daudzbērnu ģimeņu vecāki, kuriem ir seši vai vairāk bērnu, personas ar I, II vai III invaliditātes grupu, politiski represētās personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki, Rīgas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās pastāvīgi dzīvojošās personas, atomelektrostacijas avārijas seku likvidācijas dalībnieki.
Noteikumi paredz, ka studentiem Rīgas sabiedriskajā transportā neatkarīgi no augstskolas un deklarētās dzīvesvietas pienākas 80% atlaide, tāpat kā pašvaldības izglītības iestāžu pedagogiem un vienam no daudzbērnu ģimeņu vecākiem, kuriem ir trīs līdz pieci bērni.
Papildus tam saistošie noteikumi paredz bezmaksas braukšanas tiesības pirmsskolas vecuma bērniem, policijas darbiniekiem, kā arī visiem pasažieriem 23., 24.jūnijā, 18.novembrī, 31.decembrī, 1.janvārī un tradicionālo Rīgas pilsētas svētku laikā kādā no augusta nedēļas nogalēm.
Tāpat noteikumos iekļautas tā sauktās "puteņa biļetes" - īpašos apstākļos, piemēram, masu pasākumos, nelabvēlīgos laika apstākļos, avārijas situācijās ar Rīgas pilsētas izpilddirektora rīkojumu varēs tikt noteikta pasažieru kategorija, kurai tiek paredzētas tiesības sabiedriskajā transportā braukt bez maksas, nodrošinot pārvadāto pasažieru uzskaiti normatīvajos aktos noteiktajā kārtība. Informācija par rīkojumu tiks publicēta Rīgas pilsētas pašvaldības portālā "www.riga.lv" un citos plašsaziņas līdzekļos.