Kompānija „Deloitte Latvia” finanšu un juridiskajā auditā par laiku no 2009.-2013. gadam konstatējusi nepilnības Latvijas Nacionālās operas (LNO) darbībā, taču atzinusi, ka tās “skar visas audita laikā apskatītās jomas līdz ar to nevar identificēt vienu darbības neefektivitātes iemeslu”, portālu “Delfi” par auditā konstatēto informēja operā.
Auditā tika apskatīti gan finanšu un operatīvās vadības, gan juridiskie aspekti un tika atklāti savstarpēji saistīti nepilnību avoti. Iegūtie audita rezultāti norāda uz nepilnībām LNO līdzšinējās vadības procesā kopumā, kas aptver finanšu un operatīvu plānošanu, plānu izpildi, analīzi un kontroli. Nepilnības tika klasificētas pēc riska pakāpes un sniegtas rekomendācijas to novēršanai.
Auditā atzīts, ka līdzšinējā saimnieciskajā darbībā LNO finanšu budžets netika izmantots kā iekšējās finanšu darbības plānošanas, kontroles un lēmuma pieņemšanas instruments, jo faktiskā budžeta izpildē bija būtiskas atkāpes no plānotā. Savukārt, budžeta korekcijas, kas ļautu sekot plānotajam, sistemātiski netika veiktas.
Piemēram, 2012. gada faktiskās jauniestudējumu izmaksas pārsniedza budžeta plānu par 198 313 latiem, nenorādot iespējamo finansējuma avotu. Līdzīgi 2013. gada deviņos mēnešos autoratlīdzību izmaksas tika pārsniegtas par 153 645 latiem. Laika posmā no 2009.-2013.gadam netika veikta budžeta plānošana pa struktūrvienībām un projektiem, kas būtiski apgrūtina noviržu konstatēšanu no gada budžeta plāna.
LNO finanšu plānošanā 2009-2013. gados tika izmantots naudas plūsmas aprēķins, nesalīdzinot ar peļņas un zaudējumu rādītājiem un bilances radītājiem, kas ietekmē LNO finanšu situācijas patieso atspoguļojumu, jo analizējot naudas plūsmu, netiek ņemti vērā akumulētie parādi un citas saistības.
Piemēram, avansa ieņēmumi par biļetēm, kas tiek saņemti par nākamo periodu izrādēm, tiek iztērēti aktuālo saistību segšanai.
Līdzīgi 2013.gada septembrī tika uzrādīts naudas līdzekļu atlikums 127 774 lati, atstājot nesegtas saistības 193 332 latu apmērā. Rezultātā uzrādītais pozitīvais atlikums ir negatīvs un nav līdzekļu šo saistību segšanai.
Nepilnības grāmatvedības uzskaitē liedz iespēju pilnvērtīgi sekot saimnieciskai darbībai. Piemēram, veiktā audita gaitā ir konstatēts, ka nepareizi attiecināto izmaksu dēļ, peļņas un zaudējumu aprēķina rezultāts par 2012. gadu ir nekorekts.
Pēdējos septiņu gadu laikā nav veikti atjauninājumi LNO grāmatvedības uzskaites programmai, tādēļ tā neļauj operatīvi un skaidri sekot finansiālajai situācijai, jo nesniedz iespēju analizēt būtiskus kvalitatīvos rādītājus, piemēram, sekot līdzi kreditoru un debitoru saistībām.
Līdzšinējā LNO darbībā plānošanu un atbilstību pieejamiem līdzekļiem apgrūtināja nekorekta nākotnes saistību uzņemšanās, jo, piemēram, 2013.gadā tika parakstītas vienošanās par prēmiju izmaksu orķestrim 2014. gada janvārī par 2013. gadā jūnijā veikto darbu.
Līdzīgi, bez budžeta līdzekļu pieejamības tika parakstītas vienošanās par slodzes atjaunošanu pilnā apmērā orķestra māksliniekiem, operas solistiem un kora vokālistiem. Lai izpildītu koplīgumos ietverto vienlīdzības principu un atjaunotu visām darbinieku grupām atalgojumu, kopā būtu nepieciešami 712 000 latu.
Audita rezultāti norāda uz riskiem LNO juridiskajā darbībā, sniedzot rekomendācijas LNO vadībai darba tiesisko attiecību, sadarbības, patapinājumu un telpu nomas līgumu pilnveidošanai nākotnē. Piemēram, samazināt risku uzņemties līgumsodu gadījumos, kurus LNO nevar ietekmēt.
Jaunā operas valde ir uzsākusi operas saimnieciskās vadības sakārtošanu. Ir izstrādāts un apstiprināts detalizēts budžets 2014. gadam un izveidoti pārvaldes mehānismi šī budžeta faktiskās izpildes kontrolei. Šis process ietver atbildību definēšanu par budžeta faktiskās izpildes atbilstību plānotajam. LNO valde ir uzsākusi grāmatvedības un finanšu uzskaites sistēmas sakārtošanu, nepieļaujot nākamo periodu ieņēmumu izmantošanu tekošo izdevumu segšanai, un finanšu saistības tiks uzskaitītas regulāri un sistemātiski.
Finanšu un operatīvas vadības sakārtošanas mērķis ir nodrošināt nepārtrauktību un izcilību LNO mākslinieciskā darbībā gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.
„LNO jaunā valde turpina darbu pie labas pārvaldības principu ieviešanas visā finanšu un operatīvās vadības procesā ar mērķi nodrošināt tā saprotamību, caurskatāmību un efektīvu analīzi" uzsver LNO valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš.