putenis
Foto: LETA



Rīgas domes vadība nolēmusi turpināt līdz gada beigām kompensēt starpību starp pašlaik noteikto biļešu cenu un pašizmaksu, neraugoties uz iedzīvotāju deklarēto dzīvesvietu, tādējādi visiem pasažieriem Rīgas sabiedriskais transports būs pieejams par tā saukto "rīdzinieka cenu" - 0,60 eiro.

Rīgas dome un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir vienojušās, ka tiks meklēts risinājums, lai Rīgas sabiedriskais transports būtu pieejams visiem pasažieriem par vienādu cenu. Vienošanās paredz, ka līdz gada beigām tiks izstrādāts mehānisms, kā turpmāk tiks finansēta izmaksu starpība par pārvadātajiem "nerīdziniekiem". Tāpat šajā laikā tiks definētas galvaspilsētas funkcijas un izstrādāti risinājumi arī to finansēšanai.

Kā pastāstīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (SC), šāds lēmums pieņemts pēc Rīgas domes vadības tikšanās ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Einaru Cilinski ("Visu Latvijai!"-TB/LNNK).

Tikšanās laikā pārrunāts jautājums par Galvaspilsētas likuma radīšanu, un tā izstrādes laikā varētu tikt atrunāts arī jautājums par sabiedriskā transporta nodrošināšanu Rīgā un iespējamu valsts līdzfinansējumu šīs funkcijas nodrošināšanā.

Baraņņiks piebilda, ka pagaidām pāragri spriest, ar cik lieliem tēriņiem Rīgas domei jārēķinās, atliekot biļešu cenu reformu. Provizoriskie dati par izmaksām, kādas radušās janvāra laikā, no pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" varētu būt zināmi nākamnedēļ.

Kā informēja Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļā, VARAM un Rīgas domes vadība šodien vienojās sākt darbu pie grozījumu izstrādes likumā "Par pašvaldībām", lai pilnveidotu Rīgas kā galvaspilsētas funkciju uzskaitījumu, piedāvātu risinājumus šo funkciju finansēšanai, tajā skaitā arī par biļešu cenu sabiedriskajā transportā.

Tāpat puses bija vienisprātis par to, ka vienlaicīgi jāizstrādā jauns pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likums ar mērķi kompensēt Rīgai izdevumus, kas ir saistīti ar plānotajos likuma grozījumos definētajām funkcijām.

"Būtiski, ka esam atrisinājuši domstarpības ar Rīgas pilsētas domi, taču papildus uzdevumam izstrādāt jaunu Likumu par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu, ministrijai ar Latvijas Pašvaldību savienību jāvienojas par atvieglojumiem, kādus pašvaldības drīkstēs nodrošināt saviem deklarētajiem iedzīvotājiem," tikšanās gaitā uzsvēris Cilinskis.

Ņemot vērā, ka veikt izmaiņas šī gada valsts budžetā vairs nav iespējams, grozījumi likumā "Par pašvaldībām" un Likums par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu varētu stāties spēkā 2015.gadā.

Tikmēr Rīgas dome ir gatava no pilsētas budžeta līdzekļiem gan rīdziniekiem, gan nerīdziniekiem nodrošināt 50% atlaidi no brauciena pašizmaksas jeb saglabāt janvārī un februārī spēkā esošo tarifu - 0,60 eiro par vienu braucienu.

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) uzskata, ka panāktā vienošanās ir valstiska mēroga svarīgs solis uz priekšu, kas ļaus sakārtot Rīgas pašvaldības un valsts attiecības, definēs Rīgas kā valsts galvaspilsētas pienākumus un noteiks finansiālās kompensēšanas mehānismus.

"Mūsu mērķis vienmēr ir bijis sakārtot finansiālās attiecības starp Rīgu un valsti, nevis iekasēt naudu no iedzīvotajiem. Ņemot vērā ievērojamu jaundeklarētu iedzīvotāju skaitu, kas no šī gada nodokļus maksās galvaspilsētas budžetā, Rīga var atļauties nodrošināt tarifu 0,60 eiro apmērā līdz gada beigām gan rīdziniekiem, gan citu pašvaldību iedzīvotājiem," skaidro Ušakovs.

Vienlaicīgi Rīga turpināšot attīstīt "Rīdzinieka kartes" projektu, piedāvājot šo karšu turētājiem jaunus pakalpojumus, priekšrocības un atlaides.

Kā ziņots, Rīgas dome pērn oktobrī nolēmusi paaugstināt vienas biļetes cenu no līdzšinējiem 50 santīmiem (0,70 eiro) līdz 1,20 eiro, kas atbilstot viena brauciena pašizmaksai. Vienlaikus iecerēts noteikt, ka Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem, kas saņēmuši par "Rīdzinieka karti" pārdēvēto personalizēto e-talonu, pienāksies 50% atlaide. Līdzīgas izmaiņas attieksies uz visiem biļešu veidiem "Rīgas satiksmes" autobusos, trolejbusos un tramvajos, kā arī pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" minibusos.

Pagaidām noteikumi par atlaidēm nav stājušies spēkā, jo pret tiem kā pret diskriminējošu normu iebilst VARAM. Uz ministrijas iebildumiem pašvaldība vēl nav atbildējusi. Vienlaikus "Rīgas satiksme" nespēja nodrošināt "Rīdzinieka karšu" izsniegšanu līdz 31.decembrim, tāpēc noteikts "pārejas periods" - līdz 28.februārim visiem pasažieriem biļetes pieejamas par "rīdzinieku cenu". Rīgas dome apņēmusies diferencētas biļešu cenas ieviest līdz 1.martam, un Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) paudis gatavību savu viedokli aizstāvēt arī Satversmes tiesā.

Biļešu cenu diferencēšanas mērķis bija panākt, lai cilvēki, kas dzīvo un strādā Rīgā, deklarētos galvaspilsētā - tādējādi iedzīvotāja maksātais ienākuma nodoklis nonāktu Rīgas kasē un pašvaldības ieņēmumi palielinātos. Rīgas dome decembrī aktīvi reklamējusi sabiedriskā transporta biļetes televīzijā un radio, izlietojot kampaņai vairāk nekā 207 000 eiro. Pašvaldības aplēses liecina, ka gada nogalē dzīvesvietu Rīgā deklarējuši aptuveni 10 000 cilvēku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!